رگولاتوری

September 13, 2017
13:17 چهارشنبه، 22ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84895

هفتمین کنفرانس ارتباطات ایران ( ITC 2017) برگزار شد

سه شنبه مورخ 21 شهریور ماه 1396 در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.
گروه علمی- تحلیلی طیف  پس از برگزاری موفق 6 دوره از کنفرانس های ارتباطات ایران، به عنوان بزرگترین گردهم‌آیی مدیران و فعالان عرصه ارتباطات ایران، هفتمین کنفرانس خود را با موضوع شتابدهی انقلاب دیجیتال در ایران، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، نوآوری در خدمات و پیشرفت در اقتصاد را در سالن همایش های صدا و سیما با همراهی بزرگان صنعت ارتباطات ایران و جمعی از استارت آپ های موفق ایرانی برگزار کرد.
 
در این گرد همایی جمعی از همه فعالان برجسته داخلی و بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات  همچنین استارت آپ های موفق ایرانیدعوت شد تا در این رویداد  حضور و مشارکت داشته باشند .. امید است این رویداد توانسته باشد گامی موثر در جهت رفع چالش ها راهکارهای افزایش سرمایه گذاری و توسعه بازار ارتباطات کشور  با استفاده از فرصت‌های بکر و مناسب و همسو با منافع ملی برداشته باشد.
 
محورهای مطرح شده  در این کنفرانس:
4سال آینده چه باید کرد؟ چالش ها و راهکارهای افزایش سرمایه گذاری و توسعه بازار ارتباطات کشور
اولویتها و راهبردهای توسعه کسب و کار در اکوسیستم دیجیتال کشور
مدلهای کسبوکار نوین برای شرکتهای نوپا و چالش های رشد اکوسیستم استارت آپی در ایران
آسیب شناسی اقتصاد محتوا در شبکه های ارتباطی: چرخه هزینه/درآمد از اپراتورها تا صاحبان محتوا
دریافت محتوای کمنفرانس از طریق:
 
www.teyf.ir
https://yon.ir/aIrgv
چکیده ای از مطالب عنوان شده  توسط Thomas Kuruvilla  ، مشاور ارشد شرکت مشاوره ای Arthur D. Little (ADL) :
 
????در تمامی حوزه‌های اقتصادی، فرصت‌های عظیم کاهش هزینه و افزایش درآمد از طریق دیجیتالی‌کردن (Digitalization) وجود دارد
????تحقق فرصت‌های دیجیتال در حوزه‌های مختلف در گروی اشتراک‌گذاری داده‌های این بخش‌هاست و این امر نیاز به عملکرد رگولاتورهای فرابخشی (Cross-Regulation) دارد
????شرکت‌های بزرگ تلکام در جهان در حال حاضر وارد فعالیت‌های ایجاد یک اقتصاد هوشمند (Smart Economy) مبتنی بر ارائه‌ی سرویس‌های مختلف هوشمندسازی و اینترنت اشیا شده‌اند
پنل اول با حضور:
• مهندس فلاح جوشقانی، معاون وزیر و سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
• دکتر اکبری، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت
• مهندس شانه ساززاده رییس هیات مدیره شاتل
• دکتر علمایی، مدیرکل تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران
• مهندس ریاضی، مدیرعامل ارتباطات مبین نت و رییس سندیکای صنعت مخابرات ایران
• دکتر رسولی نیا، مدیرعامل شرکت ارایه خدمات ثابت مکس نت
 
شانه‌ساززاده: 
مهم‌ترین نیاز حوزه‌ی ارتباطات، ساماندهی مقررات‌گذاری از جهت تاریخ انقضای آنها و اقتدار اجرایی سازمان است.
ریاضی:
توسعه‌ی بازار در گروی جذب سرمایه‌گذاری لازمه است که خود در پی ثبات بازار ناشی از ساماندهی مجوزهای هر بخش رخ می‌دهد.
علمایی:
اولین نیاز حوزه‌ی ارتباطات برنامه‌ریزی مجدد و شکل‌گیری تعامل پایدار بین بازیگران مختلف آن است.
اکبری: 
مهم‌ترین موضوع در بخش زیرساخت، بالابودن هزینه‌های زیرساخت است که به ارائه‌دهندگان شبکه و سرویس و در نتیجه به مصرف‌کنندگان نهایی نیز تحمیل می‌شود.
سخنرانی دکتر جوانمردی در هفتمین کنفرانس ارتباطات ایران:
 
* در موضوع کلان تحول دیجیتال، توجه به بخش تحول از جهات اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و تغییر سبک زندگی بسیار مهم‌تر از بخش دیجیتال آن است
* تحول دیجیتال نیازمند نگاهی است که بازیگران ICT را به عنوان شریک راهبردی سایر صنایع معرفی کند و نه فقط به عنوان یک enabler و ارائه‌ی دهنده‌ی سرویس. در شرایط فعلی  کشور، این حوزه از درآمدهای جدید مبتنی بر تحول دیجیتال بی‌بهره خواهد بود
* مشکل حوزه‌ی فناوری اطلاعات در ایران وارد کردن و گرته برداری انواع خارجی بدون توجه به اساس فناوری مورد نظر و تأثیرات آن بر سبک زندگی است، لذا نیاز به یک بازتعریف و جانمایی مجدد کسب و کارها احساس می‌شود.
فرداد زند در کنفرانس ارتباطات ایران درباره اکو سیستم استارت آپی می گوید:
 
* شاخص‌های عملکردی و اقتصادی شرکت های سنتی تلکام به نحوی بوده است که تشخیص داده‌اند که باید به حوزه‌های جدید دیجیتال ورود بکنند و به خاطر چابکی مورد نیاز نمیتوانند به صورت منفرد وارد شوند، لذا نیاز دارند تا با شرکت‌های نوآور و استارت‌آپی همکاری داشته باشند.
* در اکوسیستم استارت آپی کشور، مسائل رگولاتوری، موضوعات حقوقی و اداری، چالش‌های بازار، ارتباط دانشگاه و صنعت، تأمین سرمایه و بهبود زیرساخت مهم‌ترین دغدغه‌ها به شمار می‌روند.
پنل دوم با موضوع مدل های  کسب و کار نوین برای شرکت های  نو پا با حضور دکتر براری، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
• فرداد زند، کارافرین و مشاور ارشد کسب و کار، دکترای اقتصاد از دانشگاه دلفت هلند
• حسام آرمندهی، موسس کافه بازار
• محسن ملایری، مدیرعامل آواتک
• اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران
 
* وضعیت آموزش دانشگاهی در  کشور برای شکل‌گیری کسب و کارهای نوین و استارت‌آپ‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص با قابلیت کار تیمی مناسب نیست. همچنین نیاز به اعتماد بیشتری به کسب و کارهای کوچک هم از طرف مصرف کنندگان نهایی و هم از طرف سایر بازیگران اکوسیستم وجود دارد.
 
* موضوع همکاری قوا و نهادهای متعدد فعلی برای رفع موانع قانونی و حقوقی در کشور  برای کسب و کارهای نوین بسیار جدی است. سرعت رشد تکنولوژی از سرعت طرح قوانین و مدیریت تکنولوژی درکشور بسیار بیشتر است. حضور فعال خود استارت‌آپ‌ها در هماهنگی بین بخشی بسیار موثر است.
 
* تا اینجا همکاری اپراتورهای سنتی تلکام با کسب و کارهای نوین مناسب نبوده است، چرا که هنوز نقش و جایگاه خود را در این حوزه نشناخته‌اند.
 
* در موارد مختلفی از جمله تبلیغات و مسائل حقوقی، تبعیض و تنگ نظری بسیار شدیدی برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های داخلی وجود دارد. تغییر تفکر در نهادهایی مثل صدا و سیما و قوه قضاییه برای تغییر فضای استارت‌آپی بسیار مناسب خواهد بود.
 
صحبت های مهندس کلاهدوزان در خصوص کارآفرینی اجتماعی و جایگاه آن در ایران:
* یکی از شاخص‌های کسب و کارهای جدید و کارآفرینی‌های دیجیتال، پاسخگویی به دغدغه‌های اجتماعی در شرایط فعلی جامعه است. کارآفرینی اجتماعی در راستای پاسخگویی به نیازهای هر جامعه در جهان و ایران با موفقیت همراه بوده است.
 
* این نوع کارآفرینی به دلیل بازخورد مثبت اجتماع، رشد سریع‌تری خواهد داشت و در بازار پایدارتر خواهد ماند. با وجود چالش‌های فعلی حوزه‌ی ICT کشور، باز هم راهکارهای کارآفرینی اجتماعی در داخل کشور با اقبال مواجه بوده است.
 
* روندهای فقر، رشد شهرنشینی و آموزش‌های جدید و در ایران به صورت خاص تنوع قومی، موضوع نشاط اجتماعی و افزایش طلاق موضوعاتی هستند که فرصت‌های کسب و کارهای دیجیتال اجتماعی را ایجاد کرده‌اند.
 
پنل آخر با حضور فعالان عرصه محتوایی کشور از جمله •
 مهندس طهرانی، مدیرعامل شرکت باران تلکام )آیو( و عضو انجمن VoD
سرکار خانم مهندس محمدی ﻣﻌﺎون دﻓﺘﺮ ﺑﺮرﺳﻲ. ﻫﺎی ﻓﻨﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
• مهندس کلاهدوزان، مدیرعامل ارتباطات سیار هوشمند امین
• مهندس موحدیان، رییس هیات مدیره تلوبیون
 
* موضوع سرمایه‌گذاری در بخش محتوا در ایران و بازگشت سرمایه در مقایسه با روندهای جهانی و آن طور که باید، مورد توجه قرار نگرفته است. تولید محتوا از جهاتی به جنبه‌ی عدالت اجتماعی و افزایش دسترسی به محتوای تولید شده در سراسر کشور برمی‌گردد.
 
* فرصت‌های بزرگی برای ارائه‌ی سرویس‌های محتوای ویدئویی در کشور وجود دارد. ارائه‌ی این محتوا با وجود قراردادهای مبتنی بر عدم محاسبه‌ی ترافیک مصرفی در پرداختی مصرف‌کننده و تعرفه‌های ثابت، در میزان تقاضا و مصرف آنها هم در بخش پخش زنده و هم در بخش VOD تأثیر چشمگیری دارد.
 
* در مدل‌های پرداختی ترافیک برای اینترنت، بخش محتوا بیشترین دغدغه برای مصرف‌کننده  و آسیب‌پذیرترین قسمت است. جدا از موضوع رفع دغدغه تعرفه و هزینه، گسترش بخش محتوا در گروی گسترش زیرساخت است.
 
* بحث زمان در ارائه‌ی محتوای زنده  و موضوع کیفیت و محتوای فاخر در VOD در اولویت هستند.
* یکی از بحث‌های رگولاتوری در زمینه‌ی محتوا، رفع دغدغه‌ی مصرف‌کننده از جهت مصرف ترافیک است. موضوع دیگر توسعه‌ی رقابت در ارائه‌کنندگان تولید محتواست و در نهایت تعدد رگولاتوری‌های مختلف در این بخش است که شرایط متفاوت و یک بلاتکلیفی را رقم می‌زند.
 
* بازیگران مختلف حوزه ICT از جمله محتوا، برای توسعه‌ی خود باید به نیازهای همه‌ی مصرف‌کنندگان کشور توجه داشته باشند و نه فقط به مشترکین با ارزش (High ARPU) در شهرهای بزرگ.
 
* به طور کلی سختگیری بیشتر در حوزه‌ی محتوا منجر به اقبال کمتر به این بخش می‌شود. سهم 10 برابری دریافت محتوا از منابع اینترنتی غیرقانونی نسبت به محتوای مجاز در داخل کشور (شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی محتوا) به همین دلیل بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.