تلفن همراه

گوشی

October 15, 2017
10:43 یکشنبه، 23ام مهرماه 1396
کد خبر: 85264

ممنوعیت فروش آیفون در چین

مقامات کوالکام تحت تاثیر بالا گرفتن منازعات میان این شرکت و اپل، درصدد جلوگیری از فروش گوشی‌های آیفون در چین هستند.
 
برای نخستین بار منازعات حقوقی شرکت کوالکام و اپل بر سر عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی کوالکام توسط شرکت اپل در دادگاهی در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و بالا گرفت و هم اکنون آتش این منازعات به بسیاری از مناطق جهان همچون دادگاهی در کشور چین کشیده شده است.
 
شرکت کوالکام در شکایت خود از اپل ادعا کرده است که این غول تکنولوژی در طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند آیفون باید حق سه اختراع این شرکت را می پرداخته ولی هم اکنون ناقض این حقوق شده است و از پرداخت خسارت به کوالکام نیز سرباز می‌زند. از جمله فناوری‌هایی که اپل مرهون کوالکام است می‌توان به مصرف بهینه برق باتری و قابلیت فورس تاچ در آیفون اشاره کرد.
 
ان در حالیست که اپل این ادعاها را بی اساس توصیف و عنوان کرده که تلاش‌های کوالکام به نتیجه نخواهد رسید چراکه این گونه ادعاها صحت ندارد. این غول تکنولوژی آمریکایی همچنین این شرکت را به فرصت‌طلبی متهم کرده و از سابقه مذاکرات این دو شرکت درباره حق اختراعات نیز سخن گفته است.
 
کوالکام قصد دارد با ممنوعیت فروش آیفون در چین که دارای بزرگترین خطوط تولید آیفون‌های اپل به شمار می‌رود، ضربه بزرگ و مهلکی را به اپل وارد کند. چنانچه کوالکام بتواند و موفق شود فروش آیفون در چین را متوقف کند، اپل متحمل شکست و خسارات جبران ناپذیری خواهد شد چراکه دو سوم درآمد اپل از فروش آیفون در این کشور را از دست می دهد.
 
هرچند کوالکام بیشترین فروش خود را از طریق تراشه‌های موبایل تجربه می‌کند، اما بالاترین درآمد این شرکت از محل دریافت حق امتیاز فناوری‌هایی است که توسعه داده و به غول های تکنولوژی می فروشد.
 
کریستین تریمبیل – سخنگوی کوالکام – در این باره گفته است:" اپل بدون پرداخت حق امتیاز کوالکام از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که توسط این شرکت توسعه یافته است".
 
جاش روزنستوک – سخنگوی اپل – نیز در مورد ادعای کوالکام چنین پاسخ داده است:" در طول‌ سال‌های گذشته که همواره میان کوالکام و اپل مذاکراتی انجام می شده است، فناوری‌های مذکور هرگز موضوع مذاکرات نبوده‌اند. همچون ادعاهای قبلی تصور می‌کنیم که این موارد نیز توسط دادگاه رد خواهد شد."
 
چین علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین کشور تولید کننده گوشی های هوشمند آیفون اپل است، بخش بزرگی از درآمد این کمپانی را نیز تأمین می‌کند، به‌طوری که نزدیک به ۲۲.۵ درصد از درآمد ۲۱۵.۶ میلیارد دلاری سال مالی گذشته‌ اپل حاصل فروش محصولات در کشور چین بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.