بازی

فناوری اطلاعات

March 14, 2018
0:18 چهارشنبه، 23ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88823

تلنگر جشنواره گیم تهران به بازی‌سازان: بازی برتر سال نداریم!

 
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران در حالی برگزار شد که هیات داوران، هیچ کدام از بازی های سال 1396 را لایق عنوان بهترین بازی سال ندانستند.
 
مراسم اختتامیه این جشنواره شنبه شب ۱۹ اسفندماه با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر سابق ارشاد و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در تالار وحدت برگزار شد.
هیات داوران هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران در بیانیه ای، آثار امسال بازی سازان را چندان رضایت بخش ندانستند. براساس این بیانیه روند فنی بازی های ایرانی با وجود پیشرفت فناوری و افزایش منابع آموزشی، چندان رضایت بخش نیست. در بخش طراحی بازی نیز بازی ها بر بازار داخلی تمرکز داشته و از خلاقیت و نوآوری فاصله گرفته اند.
همچنین هیات داوران در بخش هنری به انتظارات اولیه نرسید و میانگین امتیازات این دوره پایین تر از دوره پیش بود. در بخش بازی نامه و داستان بازی نیز هیات داوران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی، هیچ بازی نامه ای را شایسته تقدیر ندانستند. اما در بخش بازی های داستان محور شرایط امیدوارکننده تر است.
در پایان مراسم نیز هیات داوران بار دیگر روی صحنه آمده و اعلام کردند هیچ کدام از 172 بازی حاضر در جشنواره، نه در بخش موبایل و نه در بخش PC، نتوانستند نظر هیات داوران را جلب کرده و در نتیجه آنها از اعلام بهترین بازی سال خودداری می کنند. براساس نظر هیات داوران، هیچ بازی نتوانسته بود در همه ابعاد فنی، هنری، موسیقی و طراحی، هم زمان عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
به نظر می رسد این جشنواره تلنگری به بازی سازان ایرانی باشد چرا که اولا ساخت بازی با هر کیفیتی، دیگر مورد قبول متخصصان نیست و دوما هیچ کدام نتوانسته بودند کیفیت بازی را در همه ابعاد حفظ کرده و به نظر می رسد تیم های مختلف برای تقویت نقاط ضعف شان، نیاز به همکاری و انجام پروژه های مشترک دارند.
بر اساس این گزارش در حالی داوران انتقادات خود را اعلام کردند که بسیاری از تیم های بازی ساز پس از حضور روی سن اعلام کردند که بسیاری از همکاران شان کشور را ترک کرده اند. موضوعی که با اظهار تاسف دبیر جشنواره نیز همراه بود.
 
 از مهاجرت بازی سازان به خارج از کشور متاسفم
محمد حاج میرزایی، دبیر هفتمین جشنواره رایانه ای تهران نخستین سخنران این مراسم بود. او گفت: بیش از هزار بازی ساز از سراسر کشور آثار خود را به جشنواره ارسال کردند.
وی افزود: بیش از 100 نفر عضو تیم اجرایی برگزاری هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران، در 4 ماه گذشته برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد تلاش کردند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه مهم ترین هدف ما از برگزاری این رویداد ارتقای صنعت بازی سازی در کشور است، گفت: امیدواریم در این جشنواره توانسته باشیم پیام این صنعت را به گوش مسوولان و سیاست گذاران برسانیم و همچنین زمینه آشنایی گیمرها با بهترین بازی های ایرانی فراهم آمده باشد.
دبیر هفتمین جشنواره گیم تهران با بیان اینکه بازی های ویدیویی یکی از موثرترین رسانه ها برای انتقال پیام است، گفت: این صعنت دیگر صنایع فرهنگی را پشت سر گذاشته و هر سال هم این فاصله بیشتر می شود. در چنین شرایطی ما به عنوان میراث دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، باید در راه توسعه این صنعت بکوشیم.
وی با اظهار تاسف از اینکه برخی بازی سازان برتر سال گذشته اکنون در کشورهای دیگر به بازی سازی مشغولند گفت: امیدواریم سال آینده همه بازی سازان برتر این رویداد را با کارهای بهتر در جشنواره هشتم ببینیم.
 
 اعلام رسمی تاسیس خانه بازی سازان
در ادامه این مراسم تاسیس خانه بازی سازان به صورت رسمی اعلام شد.
فرزام ملک آرا، عضو هیات موسس خانه بازی سازان در این باره گفت: نبود یک صنف و انجمن در صنعت بازی های رایانه ای به شدت احساس می شد که خوشحالیم با تلاش های صورت گرفته بالاخره خانه بازی سازان به عنوان مجموعه ای صنفی، غیرتجاری و غیرانتفاعی تشکیل شد.
وی افزود: امکان عضویت بازی سازان به صورت حقیقی در خانه بازی سازان فراهم است و کافی است که متقاضی عضویت حداقل  در یک پروژه بازی سازی در یکی از چهار رشته فنی، طراحی، مدیریت تولید یا موسیقی فعال بوده باشد.
 
 رتبه نخست بازی سازی در منطقه هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که از یک سفر استانی مستقیما به جشنواره آمده بود، در این مراسم با یادآوری اینکه اکنون در عرصه بازی های رایانه ای از افق 20 ساله توسعه جلوتریم و رتبه نخست منطقه را در اختیار داریم، گفت: امروز بازی ها آن قدر جدی شده اند که در حوزه های آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن ها تعریف می شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.
صالحی در سخنانی کوتاه با ابراز خوشحالی از حضور در جمعی از «جوانان خلاق» گفت: اگر مهم ترین تحولات چند دهه اخیر در زندگی بشر را بخواهیم نام ببریم به نظرم دو چیز یعنی فضای مجازی و دیگری صنعت بازی بیشترین تحولات زندگی بشر را به خود اختصاص داده اند.
وزیر ارشاد افزود: بازی در سال های اخیر هم در حوزه سخت افزاری و هم در حوزه های نرم افزاری تحولات بسیاری را تجربه کرده که آن قدر گسترده و سریع است که خیره کننده به نظر می رسد.
صالحی افزود: در حوزه اهداف، اگرچه بازی ها با سرگرمی مسیر خود را آغاز کردند اما امروز بازی ها آن قدر جدی شده اند که در حوزه های آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن ها تعریف می شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.
وزیر ارشاد در ادامه گفت: در ایران در سال 92، شانزده میلیون گیمر داشتیم که در سال ۹۴ به 23 میلیون رسیده است. میانگین سنی گیمرها هم دیگر نوجوانان نیستند. در برخی کشورهای جهان مانند آمریکا این معدل سنی به ۳۵ سال می رسد.
 
 جوایز جشنواره 
بر اساس این گزارش بازی منچر در حالی از نگاه مردم به عنوان محبوب ترین بازی سال شناخته شد که این بازی در هیچ یک از بخش های فرعی و اصلی جشنواره حتی نامزد هم نشده بود.
علاوه بر این جایزه، هیات داوران از در 8 ژانر اصلی جشنواره، داوران  تنها در 5 بخش حاضر به اهدای غزال زرین شدند:  
غزال زرین بهترین بازی در ژانر اکشن: خروس جنگی: تاج و تخت
غزال زرین بهترین بازی در ژانر ماجرایی: بال های تاریک 2
غزال زرین بهترین بازی در ژانر استراتژی و مدیریتی: مزرعه بهاری
غزال زرین بهترین بازی در ژانر سکوبازی: Unsight
دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ساده: پاپالند: فرار کله ها
غزال زرین بهترین بازی در ژانر ساده: امیرو ماهی بگیر
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.