بازی

فناوری اطلاعات

March 14, 2018
19:08 چهارشنبه، 23ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88860

هفت میلیارد دقیقه برای یک بازی ایرانی!

زمان صرف‌شده برای بازی کوییز آف کینگز که طی دو سال اخیر از زمان عرضه تا محبوبیت راه کوتاهی را پیموده، در مجموع بیش از هفت میلیارد دقیقه بوده و این بازی به یکی از پرکاربرترین بازی­‌های ایرانی تبدیل شده است.

به گزارش مرکز تحقیقات بازی­‌های دیجیتال (دایرِک) از زیرمجموعه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، هر سال یک بازی محبوب و پرمخاطب در ایران را مورد بررسی قرار می­‌دهد و امسال سراغ بازی ایرانی «Quiz of Kings» رفته است. بازی موبایلی که مبتنی بر آموزش مطالب عمومی به بازیکنان و ایجاد فضای رقابت بر این اساس است و در سال ۹۵ با رشد ۱۶۸۳ درصدی در تعداد دستگاه­‌های فعال خود، به یکی از پرکاربرترین بازی­‌های ایرانی تبدیل شده و در لیگ بازی­‌های رایانه­‌ای ایران در سال ۲۰۱۷، عنوان پرمخاطب­‌ترین بازی مسابقات را به دست آورد.

آمار این بازی از ابتدای پاییز ۹۴ تا انتهای پاییز ۹۶ که در این لینک آمده، به شرح زیر است: در این مدت، هشت میلیون و۸۵۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه فعال (Active Device) برای بازی وجود داشته است. البته تعداد حساب‌های کاربری (User ID) ساخته‌شده برای بازی در این بازه زمانی، ۱۱ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۸۴ عدد بوده که علت این اختلاف، ثبت چند حساب کاربری روی یک دستگاه و یا تولید حساب­های کاربری تقلبی در ابتدای انتشار بازی است.

زمان صرف‌شده (Time Spent) برای بازی کوییز، در مجموع هفت میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۳۴ دقیقه بوده است. به صورت میانگین یک میلیون و چهار هزار و ۴۱۱ دستگاه فعال ماهیانه (Monthly Active Device) و ۲۲۹ هزار و ۴۸۴ دستگاه فعال روزانه (Daily Active Device) برای بازی وجود داشته است. این معیارها به معنای تعداد دستگاه­‌های منحصربه‌فردی است که در یک بازه یک ماهه و یک روزه وارد بازی می‌­شوند.

بنا بر اعلام، در مجموع دو میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۲۷ دست (Session) کوییز بازی شده است. در اینجا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی است و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام می­‌شود اشتباه گرفته شود. همچنین به طور متوسط، هر دستگاه فعال روزانه، نزدیک به ۱۲ دست کوییز در هر روز بازی کرده است. ماهیت نوبتی (Turn- based) بودن بازی کوییز، عامل ایجاد این تعداد دست­‌ها در روز است. به طور متوسط طول هر دست (Session Length)، ۱۹۶ ثانیه بوده است.

پنج برند اصلی گوشی هوشمند یا تبلت با بیشترین تعداد دستگاه فعال، بیشترین زمان صرف‌شده برای بازی و بیشترین تعداد دست­‌های بازی شده، به ترتیب برندهای سامسونگ، هواوی، اپل، سونی و ال‌جی بوده‌اند. بیش از ۹۰ درصد از سهم دستگاه‌های فعال، زمان صرف‌شده برای بازی و تعداد دست‌های بازی‌شده مختص گوشی­‌های هوشمند و باقی برای تبلت­‌ها بوده، همچنین بیش از ۸۵ درصد از این سهم مختص سیستم عامل اندروید و باقی برای iOS بوده است.

کلش آف کلنز؛ منفور محبوب

گزارش «کوییز آو کینگز: پدیده اجتماعی» دومین گزارش از مجموعه گزارش‌­های پدیده سال است که توسط مجموعه دایرک منتشر می‌شود. پیش از این هم در سال گذشته، بازی پرحاشیه «Clash of Clans» به عنوان پدیده سال انتخاب شد و تحت پژوهش قرار گرفت.

در این پژوهش اعلام شد در سال ۱۳۹۴، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کشور مشغول انجام این بازی بوده‌اند و بازه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، بیشترین بازیکنان را با ۳۸ درصد از کل مخاطبان در بر دارد. به طور متوسط بازیکنان ۱۳ ماه برای این بازی وقت صرف کرده‌اند و سیستم عامل اندروید با ۸۷ درصد، مهم‌ترین سیستم عامل برای این بازی در ایران است.

همچنین مشخص شد بازیکنان ایرانی، از ابتدای انتشار بازی تا زمان انتشار گزارش، ۱۳۲ میلیارد تومان برای بازی پرداخت کرده‌اند که این مبلغ شامل خرید الماس بازی و یا خرید حساب کاربری (برخی افراد بازی را آغاز کرده و تا مراحل بالایی پیش می‌برند، سپس این حساب کاربری را به بازیکنان دیگر می‌فروشند) بازی بوده و به صورت قانونی و یا غیرقانونی خریداری شده و به طور متوسط به ازای هر بازیکن، ۲۲۰۰ تومان برای بازی پرداخت شده است. البته از هر ۱۰ نفر، سه نفر تجربه پرداخت برای بازی از ابتدای زمان انتشار تا به حالا را داشته‌اند و هفت نفر هرگز پرداختی انجام نداده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.