لبه تکنولوژی

May 10, 2018
15:26 پنجشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90550

ساخت یک حسگر شخصی برای اندازه‌گیری مصرف روزانه نمک

محققان موسسه فناوری جورجیا موفق به ابداع یک حسگر قابل تعبیه در دهان شده‌اند که می‌تواند مصرف بیش از حد نمک را به کاربر اخطار دهد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، براساس مطالعه انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا، حدود یک سوم آمریکایی‌ها نمی‌توانند میزان مصرف روزانه سدیم خود را برآورد کنند، در حالی که 54 درصد از آنها تخمین می‌زنند که مصرف آنها کمتر از مقدار واقعی است و در واقع تصور می‌کنند به مقدار معقول نمک مصرف می‌کنند، در حالی که این طور نیست.
 
 
اگر فردی نوعی بیماری مانند فشار خون بالا، چاقی یا دیابت داشته باشد، دانستن مقدار صحیح مصرف روزانه نمک مهم است. به همین علت دانشمندان حسگر دهانی سدیم را توسعه داده‌اند.
 
این حسگر که توسط تیم مهندسی موسسه فناوری جورجیا به رهبری "وون‌هونگ یئو" استادیار این موسسه ساخته شده، یک دستگاه نمونه اولیه زیست‌سازگار است.
 
این دستگاه شامل یک غشای فوق‌العاده نازک و تنفسی الاستومری با اجزای الکترونیکی انعطاف‌پذیر است. این اجزا شامل سنسورهایی هستند که میزان سدیم را در آنچه مصرف کنندگان می‌خورند یا می‌نوشند، در زمان واقعی محاسبه می‌کند و به وسیله یک ماژول بلوتوث، اطلاعات را به اپلیکیشن بر روی یک گوشی هوشمند یا تبلت، تا فاصله 10 متری می‌فرستد.
 
ایده این است که این اپلیکیشن نه تنها به کاربران و پزشکان آنها میزان دقیق مصرف سدیم را اطلاع دهد، بلکه همچنین آنها را براساس میزان تخصیص نمک روزانه آنها که تاکنون مصرف شده، در برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی مشورت دهد.
 
تاکنون، این دستگاه با موفقیت روی سه داوطلب بزرگسال آزمایش شده است که آن را به مدت یک هفته در دهان خود داشته‌اند. آنها غذای جامد و مایعاتی مانند آب، سبزیجات، سوپ مرغ و چیپس مصرف کردند و این دستگاه مشکلی برایشان به وجود نیاورد.
 
دانشمندان امیدوارند این فناوری را تا حد ممکن کوچک کنند تا نهایتا بتواند به اندازه یک دندان شود. آنها همچنین می‌خواهند از شر باتری خلاص شوند، چرا که باید هر روز شارژ شود.
 
باتری این دستگاه احتمالا با سیم‌پیچ القایی که اجازه می‌دهد دستگاه از طریق فرستنده خارجی به طور بی‌سیم شارژ شود، جایگزین شود.
 
"یئو" می‌گوید: ما می‌توانیم به طور دقیق و به شکل بی‌سیم می‌توانیم میزان سدیمی را که مردم در طول زمان مصرف می‌کنند، اندازه‌گیری کنیم. با نظارت بر میزان مصرف سدیم در زمان واقعی، دستگاه می‌تواند به افرادی که نیاز به محدود کردن مصرف سدیم دارند کمک کند و عادت‌های غذایی و رژیم غذایی آنها را تغییر دهد.
 
این تحقیق اخیرا در نشریه National Academy of Sciences منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.