رگولاتوری

May 15, 2018
18:33 سه شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90717

جهرمی: تا وقتیکه سیاست و استراتژی برخورد با رسانه های نوین را مشخص نکنیم دچار مشکل هستیم

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات محروم ترین اقشار جامعه را توانمند می کند، گفت: تا وقتی که سیاست و استراتژی برخورد با رسانه های نوین را مشخص نکنیم دچار مشکل هستیم و یک سیاست واحد در عرصه رسانه کشور باید دیده شود.
 
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم ارایه گزارش فعالیت ها و پروژه های ایرانسل به مناسبت هفته ارتباطات با اشاره به اینکه زیر پوست ظاهری دنیا تحولات بزرگی در حال وقوع است، افزود: این تحولات با توسعه تکنولوژی در حال رخ دادن است و نه تنها خرده فرهنگ ها و اشتغال ها نابود نشده که با کمک تکنولوژی در حال توسعه و تقویت است.
 
وی تصریح کرد: دولت ها با صرف هزینه ها و زمان بسیاری شاید یک پروژه ۵ هزار میلیارد تومانی را بعد از مدت ها بتوانند به سرانجام برسانند اما تعدادی جوان خلاق با کمک تکنولوژی توانستند در مدت کوتاهی ارزش کسب و کار خود را یک میلیارد دلاری برسانند.
 
آذری جهرمی تاکید کرد: در این حوزه گروه های کوچک می توانند کارهای بزرگ را با حداقل وابستگی ها انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه این تحولات فرصت بزرگی برای کل دنیا است، افزود: ما نیز باید از این فرصت ها استفاده کنیم و ایجاد محدودیت ها به نوعی خودتحریمی برای استفاده از منافع این تحولات است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه شبکه های اجتماعی فقط مباحث سیاسی، امنیتی و‌خبری نیست و اگر از فعالیت های شبکه های اجتماعی دفاع می کنیم، نگران اتفاقات دیگر هستیم، گفت: ما بعد یک سال برنامه ریزی توانسته بودیم که شاخص امنیت فضای مجازی را از ۹۰ به ۶۰ برسانیم اما در حال حاضرنمی دانیم با ترویج بدافزارها و ‌فیلترشکن ها درچه شاخص امنیتی هستیم و اگر می گوییم مردم در این موارد باید همراه باشند بدین خاطر است.
 
وی با اشاره به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا فیلترشکن ها را می بندیم، افزود: یکی از دلایل مخالفت دولت با اعمال محدودیت کلی بر پیام رسانها فراگیر شدن فیلترشکنها بود. چراکه اگر ظنی بر ارتباط برخی پیامرسانها با سرویسهای اطلاعاتی وجود دارد، در مورد برخی فیلترشکنها این ارتباط دیگر ظن نیست بلکه یقین است و بودجه برخی از آنها مستقیما از طرف دولت آمریکا تامین می‌شود. بنابراین اکنون با فراگیر شدن فیلترشکنها که قابل پیش‌بینی بود، شرایط نامناسب تری رخ داده است.
 
آذری جهرمی همچنین از اظهار نظر یکی از مدیران فیلترشکن ها در گزارشی یاد کرد که گفته بود از ایران باید تشکر کرد که‌ به استفاده از فیلترشکن ها در کشور رونق داد.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه اگر اعتراضی داریم طبیعی است که باید اعتماد و ظرفیت سازی کنیم، تصریح کرد: باید طوری حرکت کنیم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم نه اینکه از وابستگی یک پیام رسان به وابستگی پیام رسان دیگری این موضوع ادامه داشته باشد.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با تاکید بر اینکه مردم ذره ذره رفتارهای مسوولان را نگاه می کنند و تصمیم می گیرند، خاطرنشان کرد: اگر دولت در ابتدا ملاحظه نسبت به این موضوع داشت نه غرب زده بود و نه بر چشمش را برموضوعات بسته بود بلکه مابقی اتفاقات را در نظر داشت.
 
وی افزود: در هرحال تصمیمی گرفته شد و مسوولان ذیربط با اطلاع کامل این تصمیم را گرفتند اما نباید دلسرد شویم و باید کار را ادامه دهیم چون این مسیر برگشت ناپذیر است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این داستان از پیام رسان اورکات، ویچت، وایبر و تلگرام دیده می شود، گفت: تا وقتی که سیاست و استراتژی برخورد با رسانه های نوین را مشخص نکنیم دچار مشکل هستیم و یک سیاست واحد در عرصه رسانه کشور باید دیده شود.
 
وی تاکید کرد: ایجاد محدودیت در فضای مجازی اثر اقتصادی و فرهنگی دارد و اثر این محدودسازی قطعا روی موضوعات دیگر نیز موثر است.
 
آذری جهرمی افزود: همه با واقعیت ها آشناییم و ناراحتی ها و دشمنی ها را می بینیم اما این کشور ماست که به همت هم باید بسازیم.
 
در ادامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از ایرانسل انتظار داریم در راستای ارتقای شاخص های IDI گام بردارد، گفت: الان ایرانسل 9 تا 10 میلیون مشترک تلفن همراه دارد که فاقد گوشی هوشمند هستند اما اکنون که با قاچاق گوشی همراه مقابله شده، باندلینگ و عرضه بسته‌های متنوع گوشی تلفن همراه و سیم کارت معنا دارد تا با استفاده از ظرفیت های داخلی و تولید محلی تا سال آینده این تعداد به 3 تا 4 میلیون کاهش پیدا کند.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: شعار امسال توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات است و انشااله در حوزه فناوری اطلاعات از توان داخلی که جوانان هستند، حمایت کنیم تا شرایط رو به رشدی را داشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.