رسانه‌های اجتماعی

July 21, 2018
18:30 شنبه، 30ام تیرماه 1397
کد خبر: 92494

تلگرام طلایی با مجوز مرکز ملی فضای مجازی فعال است

حواشی درباره فعالیت هات گرام و تلگرام طلایی در کشور همچنان ادامه دارد. از یک سو وزیر ارتباطات با پذیرش تبلیغاتی بودن ماجرای بازدید خبرنگاران از طبقه نهم یکی از ساختمان های وزارت ارتباطات، گفت که کار تبلیغاتی، پاسخ تبلیغاتی می خواهد. در آن ماجرا رییس سازمان پدافند غیر عامل مدعی شده بود در طبقه نهم ساختمان مرکز امام وزارت فاوا، سرورهای تلگرام طلایی و هات گرام قرار دارد.
 
از سوی دیگر 4 پیام رسان از مجموع 7 پیام رسان داخلی فعال کشور، خواستار تعیین تکلیف فعالیت تلگرام طلایی شدند. موضوعی که نشان می دهد مدل تجاری بیش از نیمی از پیام رسان های کشور، تنها با حذف رقیب خارجی معنی دار است.
 
 کار تبلیغاتی علیه کار تبلیغاتی
وزیر ارتباطات در واکنش به ادعای رییس سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر این که بازدید خبرنگاران از طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت واقع در میدان امام (ره) برای رد ادعای قرارداشتن سرورهای هات گرام و تلگرام طلایی در این مکان، این مساله تبلیغاتی است گفت: به طور طبیعی کسی که کار تبلیغاتی انجام می دهد پاسخش باید تبلیغاتی باشد؛ گفتن اینکه در طبقه نهم این ساختمان تجهیزاتی وجود دارد، ادعایی است که باعث می شود مخاطب نهایی تصور کند صحبت ایشان با این جزییات و ضریب دقت به طور قطع درست است، درحالی که ایشان باید بگویند چرا چنین ادعایی را مطرح کرده اند.
وی ادامه داد: تصمیم گیری برای فعالیت دو نسخه یادشده (هات گرام و تلگرام طلایی) در زمان گذار در مرکز ملی گرفته شده است؛ دو تا سه دستگاه در فرایند کشور خلاف تصمیم گیری مرجع قانونی مرکز ملی صحبت می کنند، مصاحبه می دهند و به دولت تهمت می زنند که این یک اقدام پینگ پنگی است که به مصلحت کشور نیست.
آذری جهرمی گفت: وقتی می گوییم امکاناتی در اختیار این ها قرار نداده ایم روی حرفمان هستیم زیرا بنای ما این است که مردم بدانند چیزی برای پنهان کردن نداریم؛ در هر صورت تصمیمی بود که در مرکز ملی گرفته شده که این 2 نسخه تا زمان گذار فعالیت کنند.
 
 بیانیه چهار پیام رسان 
براساس این گزارش مدیران پیامرسان های سروش، گپ، ایتا و بیسفون در اعتراض به عدم فیلترینگ کامل نسخه های غیررسمی تلگرام بیانیه ی مشترکی صادر کردند.
در این بیانیه آمده است:
«با تصمیم کشور مبنی بر رفع انحصار از پیام رسان های خارجی و جلوگیری از خروج اطلاعات کاربران فضای مجازی از کشور، پیام رسان های داخلی در جهت تقویت زیرساخت ها و ارایه خدمات هرچه بهتر به کاربران تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دادند.جریان مهاجرت به پیام رسان های داخلی پس از خروج کانال های پرمخاطب از تلگرام سرعت گرفت و با انسداد تلگرام، روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در پیام رسان های داخلی ثبت نام می کردند و در این مسیر وزارت ارتباطات با انجام تکالیف قانونی خود (مندرج در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی) در قبال پیام رسان ها، با ارائه وام و امکانات تخصصی، در فرآیند شتاب گیری این صنعت دانش بنیان، با پیام رسان های داخلی، همراهی مطلوب و صمیمانه ای داشته است.
متاسفانه این مهاجرت با ظهور دو پوسته غیر رسمی تلگرام که مجهز به فیلترشکن داخلی بودند، به شدت آسیب دید. باوجود تاکید وزیر محترم ارتباطات برعدم اجازه فعالیت این دو پوسته و همچنین دستور قضایی برای مسدود شدن کامل فعالیت تلگرام در کشور و مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مشخص نیست با کدام مجوز و از چه طریقی این دو پوسته تلگرام (که مانع رشد پیام رسان های داخلی شده اند) به فعالیت خود ادامه داده اند.
البته اجرا نشدن تکالیف سایر دستگاه ها در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد پیام رسان های داخلی همچون ارائه خدمات پرداخت از طرف بانک مرکزی، جوسازی برخی نمایندگان مجلس در مورد پیام رسان های داخلی و عدم مهاجرت جدی دستگاه ها به پیام رسان های داخلی نیز از عوامل عدم رشد سریع پیام رسان های داخلی می باشد.
اکنون که پیام رسان های داخلی توانمندی و ظرفیت برای پوشش نیاز کشور و فراتر از آن را فراهم نموده اند، از مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه های ذیربط می خواهیم تا بسیار شفاف سیاست کشور در مورد حضور و یا عدم حضور تلگرام و پوسته های غیررسمی (هاتگرام و طلگرام طلایی) را مشخص نمایند.به نظر می رسد وجه المصالحه قراردادن موضوع پیام رسان های داخلی در مناقشات سیاسی باعث صدمه به مسیر رشد این صنعت دانش بنیان می گردد و باید از آن به شدت پرهیز شود».
 
 ادعای جدید در باره فیلترشکن هات گرام
در همین راستا علیرضا آل داوود یک فعال حوزه سایبری در گفت وگو با تسنیم مدعی شد طبق بررسی های فنی صورت گرفته تعداد زیادی از پراکسی های تلگرام توسط مجموعه وزارت ارتباطات و با نام کاربری hotgram پشتیبانی می شود یعنی این وزارتخانه مشغول تأمین فیلترشکن برای ادامه حیات “تلگرام” در داخل کشور است.
وی افزود: پس از فیلتر تلگرام، با بهانه های مختلف دو فیلترشکن آن یعنی هات گرام و تلگرام طلایی از سمت جریانی مشکوک حمایت و از بیت المال برای آنان هزینه های بسیاری شد.
این کارشناس رسانه گفت: هات گرام و تلگرام طلایی به دلیل باز کردن دسترسی های زیاد و پنهان روی تلفن همراه مردم علاوه بر سرقت اطلاعات آنان، منجر به خروج اطلاعات انبوه از کشور می شوند.
آل داود با تاکید بر اینکه حتی حرف آقای رییس جمهور مبنی بر اینکه تلگرام به دلیل انحصار طلبی فیلتر شد توسط جریان نفوذ بر زمین ماند، گفت: متأسفانه هات گرام و تلگرام طلایی منجر به ادامه این انحصار طلبی شد ه اند.
وی با بیان این که شرکت ارتباطات زیرساخت، پراکسی های گذر از فیلتر قانونی کشور برای ادامه کار تلگرام را علاوه بر حمایت VIP از نسخه های فارسی انجام می دهد، گفت: طبق بررسی های فنی صورت گرفته، تعداد زیادی از پراکسی های تلگرام توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت و با نام کاربری hotgram پشتیبانی می شود که این یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول تأمین فیلترشکن برای ادامه حیات تلگرام در داخل کشور است.
وی اداد: یکی از هزاران پراکسی برای دور زدن فیلترینگ تلگرام و با نام هات گرام به صورت رسمی از سوی تلگرام به افراد معرفی می شود که با بررسی IP آن به سرورهای شرکت زیرساخت به عنوان تأمین کننده این پراکسی می رسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.