اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 4, 2018
10:03 شنبه، 13ام مردادماه 1397
کد خبر: 92851

غنیمی فرد: کالاهای سخت‎افزاری به زودی شناسنامه دار می‎شوند

از ابتدای سال که نرخ دلار دچار نوسان شد، شرکت‎های حوزه فاوا به خصوص سخت افزاری‎ها با مشکلات عدیده‎ای از جمله ثبت سفارش کالا، نحوه تخصیص ارز دولتی، ترخیص کالا از گمرکات و غیره مواجه شدند، تا جایی که بسیاری از شرکت های بزرگ IT که در واقع آبروی صنف هستند، اکنون دچار ضرر و زیان‎های هنگفت شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‎اند.
 
بیش از 3 ماه است که مدیران شرکت‎های سخت‎افزاری برای دریافت ارز دولتی و یا ترخیص کالا پشت در اتاق‎های مسوولان دولتی گیر کرده اند و  به کرات، این مشکلات از سوی تشکل‎های مختلف عنوان شده است، اما تاکنون توجه خاصی به آن صورت نگرفته است. البته گویا وزیر ارتباطات به صنف وعده داده است که به زودی تصمیم گیری درباره تخصیص ارز به کالاهای فناوری اطلاعات از وزارت صنعت به وزارت ارتباطات منتقل خواهد شد که این برای فعالان صنف فاوا روزنه امیدی محسوب می‎شود. 
 
 افت 80درصدی فروش سخت‎افزار
در حاشیه نمایشگاه الکامپ نظر سیامک غنیمی فرد مدیرعامل شرکت نقش و عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران، را  در خصوص وضعیت کنونی فعالیت شرکت‎های سخت‎افزاری و مشکلاتی که به دلیل افزایش نرخ دلار گریبان‎گیرشان شده است، جویا شدیم. وی در این رابطه گفت: از ابتدای سال تاکنون میزان فروش شرکت‎های سخت افزاری نسبت به سال گذشته 80درصد افت کرده است و درآمد به اندازه‎ای بوده که فقط بتوانیم حقوق عده‎ای را بدهیم. سیامک غنیمی فرد افزود: انبارهای شرکت‎ها در حال خالی شدن است و با توجه به اینکه کالا وارد نمی‎شود، به زودی باید کرکره‎های فروشگاه‎ها را پایین کشید.
 
 ابهام در نحوه تخصیص ارز دولتی
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در مورد تخصیص ارز دولتی به شرکت‎های حوزه فاوا گفت: نحوه تخصیص ارز دولتی بسیار مبهم  است و معیارهای ارایه ارز مشخص نیست. ضمن اینکه ارایه دلار دولتی باعث ایجاد رانت و رشوه شده است. به صورتی که برخی از مدیران شرکت‎ها برای دریافت ارز مجبور به پرداخت زیرمیزی شده‎اند.
 
 دو راهکار برای حل مشکلات شرکت‎های حوزه فاوا
وی اضافه کرد: از اواخر سال گذشته  کالا با ارزهای مختلفی وارد بازار شده است به همین دلیل نمی توان روی کالاها قیمت گذاری کرد.
غنیمی فرد با بیان این که قیمت تمام شده کار افزایش یافته و دیگر مبالغ فعلی قراردادها پاسخگوی هزینه ها نیست گفت: برای تعدیل نرخ ارز در قراردادها اقداماتی از سوی سازمان نظام صنفی در تعامل با بانک مرکزی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد.
عضو هیات مدیره سازمان نصر همچنین گفت: وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع است که تصمیم گیری درباره تخصیص ارز به کالاهای فناوری اطلاعات از وزارت صنعت به وزارت ارتباطات منتقل شود.
وی افزود: در مجموع دو راهکار برای نحل مشکل شرکت های حوزه فاوا وجود دارد، نرخ ارز آزاد شود تا شرکت‎ها بتوانند بر اساس آن کالا وارد کشور کرده و قیمت‎گذاری کنند و همچنین  تصمیم گیری درباره تخصیص ارز به کالاهای فناوری اطلاعات به وزارت ارتباطات منتقل شود.
 
 شفاف‎سازی پایه کار کمیسیون سخت‎افزار
غنیمی فرد در خصوص فعالیت  کمیسیون سخت‎افزار در دور پنجم هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران گفت: کمیسیون سخت‎افزار سازمان  در این دوره  به طور جدی در حال پیگیری مشکلات واردکنندگان و تولیدکنندگان است. جلسات کمیسیون به طور مرتب برگزار می‎شود و همه اعضا باهم مشارکت دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه اصل کار در کمیسیون سخت افزار روی شفاف‎سازی گذاشته شده است، گفت: رییس کمیسیون از اعضا خواسته از هر راهی که ممکن است در جهت جلوگیری از رشوه و فساد گام بردارند و خود وی مروج شفافیت است. عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای افزود: در حال حاضر و با شرایطی که اکنون پیش آمده است، تنها شفاف‎سازی در تمام پروسه‎های کاری اعم از بیمه، مالیات، گمرک، ترخیص کالا، ثبت سفارش، تخصیص ارز دولتی است که می تواند بازار را نجات دهد.
وی در همین رابطه با ذکر مثالی گفت: در حال حاضر یکی از سازمان‏های دولتی قراردادی با یک شرکت به اصطلاح تولیدکننده به ارزش 105 میلیارد تومان بسته است، به این بهانه که کالا تولید ایران است، در حالیکه در مورد تولیدی بودن این شرکت شک وجود دارد و یا شاید تولید در حد بستن پیچ باشد.
وی اضافه کرد:  وقتی طبق بخشنامه‎های دولتی کالایی تولید داخلی داشته باشد، ادارات دولتی موظفند کالای تولید ایران را بخرند. یعنی می‎توانند با ترک تشریفات مناقصه کالا، آن را خریداری کنند. اکنون کارگروهی در کمیسیون تشکیل شده است که این موضوع را پیگیری می‎کند تا به نتیجه برسد. وی تاکید کرد: مشکل اکنون فقط عدم شفافیت است. اگر شفافیت ایجاد شود، افرادی که درست کار می کنند، حمایت می‎شوند. این خواسته دولت هم است.
 
 تعامل با تشکل‎های صنفی
غنیمی فرد همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‎های کمیسیون سخت‎افزار در این دوره تعامل با تمام تشکل های صنفی است، گفت: رویکردمان این است که همه اعضای کمیسیون با تمام تشکل‎های صنفی ارتباطی مثبت و سازنده داشته باشیند. مثلا راجع به این فساد با یکی از تشکل‎هایی که ارتباط سازنده داریم، سندیکای تولیدکنندگان رایانه است. 
 
 شناسنامه دار کردن کالاهای IT
عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در خصوص شناسنامه دار کردن کالاهای سخت‎افزاری،  گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که اکنون در کمیسیون انجام می‎شود، شناسنامه‎دار کردن کالاهای سخت‎افزاری است.یعنی جدولی تهیه خواهد شد که اطلاعات شرکت‎ها در آن ارایه خواهد شد. وی افزود: اکنون  79 رشته مرتبط با سخت افزار شناسایی شده است. شرکت‎ها طبقه بندی می‎شوند و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
غنیمی فرد با بیان اینکه این شرکت‎ها تماما فعالیت سخت‎افزاری دارند، گفت: شرکت های این لیست یا تولیدکننده و واردکننده محصولات سخت‎افزاری هستند.
 
 جای خالی سخت‎افزاری‎ها در الکامپ
مدیرعامل شرکت نقش همچنین با بیان اینکه امسال به دلیل مشکلات اقتصادی در نمایشگاه الکامکپ حضور نداشتیم، گفت: هر سالی که احساس نیاز کردیم، در نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم.
آن سالی که در الکامپ شرکت کردیم 30 نفر پرسنل داشتیم، درحالی که اکنون تعداد پرسنل شرکت کمتر از 15 نفر است. اگر کالایی برای فروش نداشته باشیم چاره‎ای جز کاهش تعداد پرسنل و هزینه ها نداریم.
وی افزود: در عین حال، حضور سخت‎افزاری در الکامپ عمدتا  به نحوه محاسبه اری غرفه‎ها برمی‎گردد. اگر ما چند نوبت شرکت کردیم ،هزینه ارزی را شرکت مادر پرداخت کرد. وی افزود:  مشکل دیگر این است که الکامپ از لحاظ کیفیت با نمایشگاه‎های تراز اول دنیا خیلی فاصله دارد. ضمن  اینکه تبلیغات در فضای مجازی نیاز به حضور در نمایشگاه‎ها را برای شرکت‎ها کم کرده است. وی تصریح کرد:  الکامپ نمایشگاهی عمومی است و مردم برای تفریح می‎روند در حالیکه شرکت‎ها برای 4 روز نمایشگاه خیلی هزینه می‎کنند و می‎خواهند بازدیدکنندگان تخصصی بیایند. بنابراین اثر بخشی زیادی ندارد و اجازه فروش هم نداریم. غنیمی فرد گفت: باید بحث رجیستر به طور دقیق صورت گیرد و مشخص شود که بازدیدکننده به چه دلیل به نمایشگاه آمده‎اند.
وی افزود: باید بخشی از نمایشگاه الکامپ به فروش اختصاص یابد. باید کمیته اجرایی بعد از نمایشگاه هم فعال باشد و برنامه ریزی ها را جلو ببرد. نباید تعطیل شود. اگر هم سال بعد تغییر کرد باید کارها تحویل اعضای جدید کمیته داده شود. در واقع هنوز نحوه مدیریت الکامپ ایده آل نیست. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.