اپراتورها

تلفن همراه

September 15, 2018
18:42 شنبه، 24ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93881

علت قطعی اینترنت TD-LTE چیست؟

TD-LTE در بازار ICT ایران به‌خوبی توانست جای خود را در بین کاربران علاقمند به اینترنت پرسرعت، با حجم‌های منعطف و شبکه‌ی پایدار باز کند. اتفاقی که به‌طور قطع اپراتور (به‌طور محسوسی) را برای حفظ موجودیت خود هم که شده به‌عنوان وکیل مدافع خیل عظیمی از مشترکین در مقابل نهاد‌های مسئول قرار داده است.
 
در 48 ساعت گذشته قطع شدن سرویس اینترنت TD-LTE، دو اپراتور اصلی این فناوری، موج فزاینده‌ای از نارضایتی را در میان کاربران اینترنت بی‌سیم ثابت به وجود آورد. ماجرا از این قرار بوده است که از ساعات پایانی 19 شهریورماه، دسترسی کاربران مبین‌نت و تا حدی ایرانسل، به اینترنت TD-LTE قطع شد. این اتفاق درحالی رخ داد که کاربران اینترنت FD-LTE (4G موبایل) و ADSL کم‌ترین اختلالی را تجربه نکردند. در مشاهده تنظیمات مودم، قطع و وصل شدن مداوم از آنتن و ظاهر شدن پارامترها به‌صورت لحظه‌ای اولین نکته‌ای بود که به چشم می‌خورد. گویی مودم تمام توان خود را برای اتصال به آنتن به کار می‌گیرد اما در یک لحظه پارامترهای ظاهرشده مجدداً قطع می‌شوند. به‌تدریج با افزایش موج نارضایتی مبین‌نت اولین اپراتوری بود که به این جریان واکنش نشان داد و با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامکی از قطع اینترنت مشترکین خود ابراز نارضایتی کرد و با خارجی دانستن منشاء این قطعی از اضافه شدن 2 گیگابایت حجم به مشترکین خود خبر داد. ظاهرا جریان نشان می‌داد که مسئله درحال رفع شدن باشد تا اینکه در اواخر روز 20 شهریور مجدداً اینترنت مشترکین این بار با وسعت بیشتری در شهر تهران و برخی از شهرهای حومه قطع شد. این بار مبین‌نت با صدور بیانیه‌ای و انتشار آن در تمام شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها صراحتاً اعلام کرد این اشکال درون شبکه‌ی اپراتوری نیست و اتفاقات خارج از آن باعث این اتفاق شده، استفاده از واژه‌ی رایزنی در پیام‌های ارسالی این اپراتور، ارتباط این اتفاق را با ملاحظات خارج از صنعت ارتباطات و فناوری بیشتر به ذهن متبادر می‌کند. قطعی اینترنت تعداد زیادی از مشترکین تهرانی در ساعات اخیر منجر به بروز نارضایتی وسیعی در بین مشترکین اینترنت ثابت بی‌سیم ایران (TD-LTE) شده است. ایرانسل تا این لحظه درخصوص تحت تأثیر قرار گرفتن مشترکین خود سکوت اختیار کرده است این نشان می‌دهد که یا مشترکین این اپراتور کم‌تر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و یا تعداد کم‌تر مشترکین TD-LTE ایرانسل نسبت به مبین‌نت باعث انتشار کم‌تر نارضایتی از این اپراتور شده است. موضوعی که حداقل در پیام‌های مشترکین ایرانسل در شبکه‌های اجتماعی نشان از قطع شدن سرویس آن‌ها دارد.
 
شاید این اپراتور آنقدر که نگران مشترکین FD-LTE موبایلی خود است نگران مشترکین اینترنت ثابت خود نباشد. هم اینکه یکی از سوالات کاربران در فضای مجازی علت تحت تأثیر قرار نگرفتن اینترنت موبایلی و ADSL بوده است. کارشناسان فنی دلیل این اتفاق را به ماهیت فناوری TD-LTE می‌دانند. علت تحت تأثیر قرار نگرفتن ADSL به استفاده‌ی این نوع از اینترنت از فیبر برمی‌گردد. این اتفاق منحصراً برای ارتباط بین آنتن‌های رادیویی و مودم‌های بی‌سیم افتاده است. علت کارکردن اینترنت موبایل برروی فناوری FD-LTE نیز به تفاوت ماهیت این فناوری با TD-LTE باز می‌گردد. به عبارت ساده TD-LTE فناوری است که فضای فرکانسی در اختیار اپراتور را براساس زمان به آپلود و دانلود تقسیم می‌کند تا اپراتور در زمان‌های موردنیاز منابع شبکه‌ی خود را به دانلود یا آپلود بیشتر اختصاص دهد. بنابراین برای اپراتور TD-LTE زمان واحد برای ارسال یا دریافت دیتا اهمیت ویژه‌ای دارد. اپراتورهای TD-LTE برای بالابردن دقت زمان در شبکه‌ی خود آنتن‌های رادیویی را با سیستم ماهواره‌ای GPS با یکدیگر همگام‌سازی (Synchronization) می‌کنند تا زمان آپلود و دانلود در تمام شبکه با یکدیگر هم‌زمان شود. وقتی به هر دلیلی اتصال آنتن با ساعت زمانی-مکانی ماهواره‌های GPS به هم بریزد. به سرعت تمام سکتورهای مجاور در منطقه‌ی بزرگی دچار تداخل می‌شود. شناسایی منبع تداخل اگرچه برعهده‌ی اپراتور نیست اما کمک بسیاری می‌کند تا با رفع آن شبکه به‌سرعت به حالت نرمال بازگردد.
در این میان یک نکته بسیار پر اهمیت وجود دارد و آن‌هم تعداد بسیار زیادی از بانک‌ها، سازمان‌های تجاری و به‌طورکل بدنه‌ی Enterprise کشور است که از شبکه‌ی مبین‌نت برای ارتباط بین دفاتر خود استفاده می‌کنند. مبین‌نت همواره خود را در کنار بدنه‌ی سازمانی کشور تعریف کرده است و این قطعی مستمر می‌تواند باعث اختلال در عملکرد چندین شعبه‌ی بانکی و دفاتر مختلف سازمانی شود.
 
بدون شک اگر این قطعی ادامه پیدا کرده و یا در بقیه‌ی شهرها نیز گسترش یابد رسماً بازار اینترنت ثابت بی‌سیم ایران در معرض نابودی قرار خواهد گرفت. نکته‌ای که قطعاً نه خوشایند وزارت ارتباطات و نهادهای مسئول است و نه خوشایند تعداد زیادی از مشترکین این فناوری اینترنتی که از آن استفاده می‌کنند. مضافاً بر اینکه منبع این تداخل خارج از صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و مسئولیت پاسخگویی به ضرر مشترکین و اپراتورها نیز مشخص نیست. TD-LTE در بازار ICT ایران به‌خوبی توانست جای خود را در بین کاربران علاقمند به اینترنت پرسرعت، با حجم‌های منعطف و شبکه‌ی پایدار باز کند. اتفاقی که به‌طور قطع اپراتور (به‌طور محسوسی) را برای حفظ موجودیت خود هم که شده به‌عنوان وکیل مدافع خیل عظیمی از مشترکین در مقابل نهادهای مسئول قرار داده است. شاید بهتر باشد تا فرصت برای نجات اپراتورهای FWA و بازار فناوری TD-LTE باقی است وزارت ارتباطات و در رأس آن وزیر جوان این نهاد اقدام تأثیرگذاری انجام دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.