اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

November 18, 2018
13:02 یکشنبه، 27ام آبانماه 1397
کد خبر: 95662

ماجرای عدم فروش سیم‌کارت به افغانیها چیست؟

مدت‌هاست که خبرها و گزارش‌هایی پیرامون «عدم فروش سیم‌کارت به اتباع خارجی مخصوصا افغانستانی‌ها» منتشر می‌شود، اما در حالیکه اظهارنظرهای رسمی درباره این موضوع صورت گرفته، ظاهراً این ماجرا تمامی ندارد.
 
 
 
یکی دو سالی می‌شود که برخی رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی بی‌هیچ دلیلی از کوتاهی در ارائه برخی خدمات به مهاجرین کشور گلایه می‌کنند و بی‌هیچ سندی، به انتقاد از فرآیند جاری می‌پردازند.
 
یک نمونه از این موارد پرداختن به تضییع حقوق اتباع افغانی در کشور است که گاهی با گزارش‌هایی از قبیل «ممنوعیت فروش سیم‌کارت به این اقشار» مواجه می‌شویم اما مانند شلیکی بی‌هدف، یکباره به خاموشی می‌گراید و بعد از چند ماه مجددا این بحث که همواره از سمت مسئولان بخش‌های مختلف کشور رد شده است، مطرح می‌شود.
 
البته اگر سابقه انتشار این قبیل اخبار و گزارشات را بررسی کنیم به پنج سال گذشته می‌رسیم که شائبه آن مطرح شد و در همان زمان مدیران ارتباطات اپراتورهای تلفن همراه نیز با رد تمامی ادعاها در این باره، مواردی را مطرح کردند.
 
در آن زمان مدیران ارتباطات اپراتورها در پاسخ به این سوال که «چرا فروش سیم‌کارت به اتباع خارجی بخصوص افغانستانی‌ها ممنوع است و آنها هنگام مراجعه به دفاتر فروش امکان خرید سیم‌کارت ندارند»، گفتند که برای اتباع خارجی می‌توان به راحتی پس از احراز هویت و با در اختیار داشتن گذرنامه معتبر سیم‌کارت واگذار کرد.
 
البته یکی از اپراتورهای موبایل در آن زمان «مجوز اقامت» را نیز علاوه بر گذرنامه جزو شروط داشت که با احتساب این موارد و در اختیار داشتن این مدارک امکان خرید سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری برای تمامی اتباع خارجی در کشور ممکن است.
 
البته آنها معتقد بودند که ممکن است دفتری تازه کار باشد و مقررات مرتبط با این موضوع را نداند و از این جهت پاسخ رد به متقاضیان اتباع خارجی داده اما از منظر قانونی و روال تعریف شده، منعی برای این کار وجود ندارد.
 
در حال حاضر هم با وجود شفاف و مشخص بودن رویه خرید سیم‌کارت، بار دیگر شاهد طرح این موضوع در شبکه‌های اجتماعی به شکل جسته و گریخته هستیم و کاملا مشخص است افرادی که اقدام به انتشار این پیام‌ها می‌کنند، هدف مشخصی و مطالبه دقیقی ندارند.
 
از آن جهت که همواره به سیاست‌های جاری نیز منتقد هستند و شاید در جایگاه تفکیک، بتوان نقش آنها را در زمین اپوزیسیون تعریف کرد، مشخص است که دغدغه اصلاح قوانین و شیوه‌نامه‌های جاری را ندارند و تنها به واسطه برخی سوژه‌ها وهمی درصدد القای نارضایتی و ایجاد مطالبه‌ای کاذب برای قشری حداقلی هستند که اکنون از تمامی حقوق و امتیازات شهروندان مهاجر در کشور برخوردارند.
 
اما با طرح مجدد این موضوع که بارها و از طریق تریبون‌های مختلف رد شده است، این بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به گلایه یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر که گفته «چرا براساس گفته‌های اخیر، مهاجران افغانی اگر می‌خواهند سیم‌کارت‌شان قطع نشود باید آن را به اسم یک ایرانی ثبت کنند؟» واکنش نشان داده و به گفتن دو جمله زیر بسنده کرده است:
 
مردم خوب افغانستان که در ایران زندگی می‌کنند، مشکلی برای مالکیت سیم‌کارت تلفن همراه یا خط تلفن ثابت ندارند. برخی حضور غیرقانونی دارند که طبیعتا نمی‌توانند از خدمات استفاده کنند.
 
این اظهارات که کاملا شفاف و مصداق تأییدی بر پذیرش حق و حقوق مهاجران قانونی به کشور است، هر چند پاسخی بر تمامی شائبه‌هاست اما نباید امید داشت که بار دیگر در فضای مجازی و حتی در سطح رسانه‌ها، پرداختن به این مورد نادیده گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.