اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 26, 2018
15:43 چهارشنبه، 5ام دیماه 1397
کد خبر: 96674

پاسخ مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر به ادعاهای یک کانال تلگرامی

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر می‌گوید دکل نصب شده در خیابان فرشته استاندارد و است و مجوز دارد اما برخی می‌خواهند با جوسازی مردم را وادار به جبهه‌گیری در مقابل نصب آن کنند.
 
 
بعد از آنکه مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین برخی شایعه‌هایی مبنی بر تلاش برای افزایش سهم اپراتورها را تکذیب کرد، در فضای مجازی خبرهای منتشر شد که علاوه بر شایعه‌های قبلی مسائل دیگری نیز مطرح شد. یکی از کانال‌های شهری ادعا کرد که این شرکت نظارتی بر روی نصب دکل‌های غیرمجاز ندارد. برای بررسی صحت و سقم این خبر بار دیگر با محمدرضا قنادان مدیرعامل این شرکت درباره بند به بند ادعای طرح‌شده گفت‌وگو کردیم.
 
در یکی از کانال‌های شهری ادعا شده که دکل غیرمجازی در خیابان فرشته نصب شده وشرکت بر روی آن نظارت ندارد،آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟
 
قنادان: دیروز با خانم خداکرمی به این دکل سر زدیم. نصب آن انطباق با ضوابط دارد و در جلسه کارگروه راجع به آن بحث شده است. این ادعا جوسازی است.شهروندان را نگران می‌کنند تا نسبت به این موضوع  جبهه بگیرند. این دکل استاندارد است؛ هرچند ما در دستورکار اپراتور گذاشتیم که حتی‌الامکان به‌واسطه‌ی نگرانی مردم به این موضوع رسیدگی کند.
 
این دکل مجوز داشته است؟
 
بله. این دکل مجاز است. من ادعا کردم که هیچ یک از اپراتورهای همراه در سال جدید اقدام به نصب دکل‌های غیرمجاز نکردند. پای این ادعا هم هستم. این دکل مجوز داشته است. هنوز هم احداث نشده و مردم  از احداث آن جلوگیری می‌کنند! ما برای اینکه نگرانی آن اهالی را برطرف کنیم سعی می‌کنیم که نظرشان را جلب بکنیم؛ اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم منافع عمومی را فدای منافع یکسری شاکی خاص بکنیم. این واقعیت را نباید فراموش کرد.
 
منافع عمومی نصب این دکل چیست؟
 
ما در همان منطقه تقریبا به اندازه‌ی شُکاتی که پای شکایت را امضا کردند، شکایت از عدم‌پوشش‌دهی مناسب داریم. مردم فکر می‌کنند وقتی تلفنشان  کار می‌کند یعنی نیازی به نصب دکل دیگری نیست. در حالی که وقتی دکل وجود نداشته باشد شدت تابش اشعه بالاتر است و هم اینکه برای بهره‌مندی از سرویس‌دهی بهتر باید سایت جدید احداث شود.
 
یک ادعای دیگر هم در همین ادعای منتشر شده آمده یک دکل 30 متری در غیاب نظارت ما نصب شده است. این مربوط به سال 95 است. اتفاقا ما مکاتبه کردیم که این دکل باید جمع‌آوری بشود و منطقه‌اش را هم اعلام کردیم.
 
کجا بود؟
 
دکل در خیابان بهاران و برای یک موسسه خصوصی بود.
 
بار دیگر سوال مصاحبه قبلی را تکرار می‌کنم، موضوع واگذاری سهام به اپراتورها چیست و چرا چنین چیزی مطرح می‌شود؟
 
شفاف که توضیح دادم.  تغییر تحول سهام در مدیریت قبلی اتفاق افتاده است. در فرآیند قانونی‌اش اشکالاتی وجود داشته که ما این اشکالات را به شهردار منتقل کردیم و ایشان برای این موضوع تصمیم می‌گیرند. این موضوع هم اصلا موضوع جدیدی نیست؛ و برای اوایل سال است. این صفحه تذکر آقای علیخانی عضو شورای شهر تهران است که شهردار به ما انتقال دادند.نمیدانم چطور این برگه به دست رسانه‌ها رسیده است. هرچند که با این ادعا هیچ مستنداتی ارائه نشده است.
 
شما می‌گویید این ادعاها مستندات ندارند؟
 
بله؛ مستندات لازم را ندارند. نوشته شده با توجه به اینکه مدیرعامل فعلی پیش از این کارمند اپراتور رایتل و ایرانسل بود، ‌لذا ذی‌نفع بودن اپراتورها محل سوال است! اپراتورها سهامدار هستند. کوته‌بینی است اگر فکر کنیم سهامداری که برای تضمین جلوگیری از تضاد منافع با ما همکاری می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد مضراتی بشود.
 
اجازه بدهید بند به بند این ادعاها را باهم چک کنیم؛ نوشته شده که  توافق روی آراء ماده 100 قانون شهرداری برای جمع‌آوری کردن دکل و آنتن‌هایی که به لحاظ تخلفات شهرسازی در کمیسیون‌ مذکور مطرح و منجر به صدور رای قطعی گردیده است، ‌برخلاف قانون ماده 100 شهرداری و  آراء صادره‌ی آن کمیسیون خواهد بود…
 
این یک گزاره است. بله؛ این درست است. توافق نمی‌شود کرد.
 
شما توافق نمی‌کنید؟
 
نخیر؛ اصلا مگر این آراء در منطقه صادر می‌شود؟ چقدر ساده‌انگاری است!  من که کمیسیون ماده 100 نیستم.
 
ادعای دوم؛ عدم‌اخطار برای نصب دکل‌ و آنتن‌های غیرمجاز در سطح شهر تهران…
 
امسال 4برابر سال گذشته اخطار صادر کرده و دکل غیرمجاز جمع‌آوری کردیم.
 
گفتید یکی از علت‌هایی که دکل‌های غیرمجاز را جمع‌آوری نکردید این بوده که مناطق توان جمع کردن آن‌ها را نداشتند و حالا به دست پیمانکار سپردید؟
 
ما برایشان پیمانکار در نظر گرفتیم درصورتی‌که وظیفه‌ی ما نبود.
 
چند وقت است که پیمانکار گرفتید؟
 
از اول پاییز تا الان و 8،7دکل غیرمجاز هم جمع‌آوری شده است.
 
ادعای سوم؛ عدم‌ طی مراحل ثبت و تثبیت سهام غالب شهرداری تهران در شرکت و پیگیری برای تعدیل و یاتقلیل سهام شهرداری تهران و در مقابل افزایش سهام اپراتورها که منجر به ضرر منافع شهرداری می‌شود؟
 
این هم کاری بود که قبلا نشده بود و ما کردیم.  پیگیری برای تعدیل هم نکردیم بلکه پیگیری برای تثبیت کردیم.
 
ادعای چهارم؛  صدور مجوز نصب دکل در بیش از600 نقطه در شهر تهران طی 6 ماه گذشته بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های شهرداری و ضوابط شهرسازی…
 
ما مجوز 900دکل دادیم که حالا به هزار دکل افزایش پیدا کرده  و جبران کارهای نکرده سابق است. نصب آن‌ها براساس آیین‌نامه صورتجلسات کل کارگروه‌ها هست و به همه‌ی معاونت‌های ذی‌ربط هم ارسال شد.
 
ادعای پنجم؛ نظر به اینکه براساس مصوبه شورای شهر تهران مرجع صدور مجوز نصب دکل‌ها معاونت معماری و شهرسازی است اما کماکان بدون داشتن تفویض لازم و برخلاف مفاد مصوبه شورا،همچنین نداشتن صلاحیت لازم،شرکت ارتباط مشترک شهر مبادرت به صدور مجوز نموده که تخلف محرز محسوب می‌شود…
 
برای اولین بار بعد از 6 سال این اتفاق افتاده است و این ادعای غلطی است و می‌شود آن را از شورا استفسار کرد.
 
ادعای ششم؛ صدور مجوز نصب دکل برخلاف ضوابط مصوب نه‌تنها موجب خدشه به زیبایی و منظره‌ی شهری می‌شود، خطر سقوط هم به‌دنبال دارد، به شدت مباحث ایمنی را نادیده گرفته و استحکام بنا نیز با مخاطرات جدی مواجه شده است…
 
بله این گزاره صحیح است.  یکی از مستنداتی که برای صدور مجوز پیش از کارگروه توسط کارشناس‌ها بررسی می‌شود مستندات مهندس ناظر و محاسب است که ایستایی دکل، توان بارگزاری‌اش، بارگزاری روی سازه، مقاومت در برابر باد را بررسی می‌کند؛ البته قبل از حضور من.
 
ادعای آخر اینکه؛ صدور مجوز نصب دکل مغایر با ضوابط نصب دکل مصوب سال 94 ازجمله دکل‌هایی مانند بلندمرتبه‌ی بالای 36 متر ارتفاع و صدور مجوز برای ساختمانی که بیش از 2 دکل برای آنها استقرار پیدا کرده، باعث می‌شود دکل‌های غیرمجاز نه‌تنها مشروعیت پیدا کنند بلکه استحکام بنا هم با مشکل جدی مواجه می‌شود…
 
اول اینکه می‌شود بیش از یک دکل برروی ساختمان‌ها مطابق آیین‌نامه‌ی نصب دکل نصب کرد و خیلی وقت‌ها به این واسطه که هم فشار بار روی ساختمان را پخش می‌شود و هم به مرکز تشعشع و تابش کمک می‌کند، نصب چند دکل مفید است. دکل‌های بالای 42 متر برای ستاد مدیریت بحران است. اگر اپراتورها دکل‌های 48 متری نزنند، ما  مجوز نمی‌دهیم، چون اتفاقا آن‌ها نیاز شهر هستند.
 
 
ادعای مطرح شده یک کانال تلگرامی درباره تخلف شرکت ارتباط مشترک شهر
WhatsApp+Image+2018-12-26+at+12.33.49.jpeg
WhatsApp+Image+2018-12-26+at+12.33.51.jpeg
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.