امنیت

فناوری اطلاعات

January 14, 2019
14:52 دوشنبه، 24ام دیماه 1397
کد خبر: 97160

باج افزار «ریوک» ۳.۷ میلیون دلار بیت کوین از قربانیان اخاذی کرد

به گفته کارشناسان امنیتی تخمین زده می شود باج افزار «ریوک» که چندی پیش به روزنامه های بزرگ حمله کرد، از ماه آگوست تاکنون حدود ۳.۷ میلیون دلار بیت کوین اخاذی کرده است.
 
به گزارش انگجت، باج افزار Ryuk به تازگی برای حمله به روزنامه ها به کار گرفته شد. محققان موسسات امنیت سایبری CrowdStrike وۤ FireEye  تخمین می زنند این باج افزار از ماه آگوست تاکنون معادل ۳.۷ میلیون دلار بیت کوین اخاذی کرده است.
 
به طور معمول در حملات باج افزار نخست از طریق ایمیل های اسپم، سیستم رایانه به بدافزار TrickBot مبتلا می شود. هکرها با دسترسی به سیستم هدف خود را بررسی می کنند. آنها به دنبال سیستم های حیاتی هستند و اگر سازمانی به اندازه کافی بزرگ نباشد، باج افزار را در آن اجرا نمی کنند.
 
اپراتورهای این باج افزار مدت طولانی صبر می کنند و حتی ممکن است یک سال منتظر بمانند تا اطلاعات قربانی را کدگذاری و سپس درخواست باج کنند.  
 
هر دو گروه امنیتی معتقدند هکرها اهل کره شمالی هستند. اما شرکت CrowdStrike معتقد است احتمالا هکرهای مذکور در روسیه مستقر باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.