سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 27, 2019
17:58 یکشنبه، 7ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97437

رشد چشمگیر بازار محصولات واقعیت مجازی

هر چند بازار محصولات سخت‌افزاری واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۷ چندان رونقی نداشت و در واقع هنوز آن‌طور که باید نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب نکرده بود، اما گویا سال ۲۰۱۸ روزهای خوبی برای این صنعت بوده است. بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که میزان فروش محصولات سخت‌افزاری مبتنی بر واقعیت مجازی در سال گذشته میلادی بیش از انتظارات و پیش‌بینی‌ها بوده است. این خبر را موسسه تحقیقاتی SuperData و بعد از بررسی‌های مختلف در این زمینه اعلام کرده است.
به این ترتیب تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که درآمد سالانه حاصل از فروش این محصولات تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۶/ ۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم بیش از آخرین پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی Nielsen با رقم ۳/ ۳ میلیارد دلار بوده است. با این اوصاف درآمد جهانی حاصل از فروش محصولات سخت‌افزاری مبتنی بر واقعیت افزوده در سال ۲۰۱۸ رشد سالانه ۳۰ درصدی را به ثبت رسانده است. به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار، کاهش چشمگیر قیمت بعضی از پرطرفدارترین دستگاه‌های واقعیت افزوده در فصل تعطیلات سال نو تاثیر زیادی بر افزایش فروش این محصولات گذاشته است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط SuperData در فصل چهارم سال ۲۰۱۸، هدست PlayStation VR شرکت سونی با فروش جهانی ۷۰۰ هزار دستگاه در فصل تعطیلات، حاکمیت این بازار را در اختیار داشته است. در مقابل هدست مستقل Oculus Go فروش ۵۵۵ هزار دستگاهی، هدست مبتنی بر کامپیوتر شخصی Oculus Rift فروش ۱۶۰ هزار دستگاهی و هدست HTC Vive فروش ۱۳۰ هزار دستگاهی را در این فصل به ثبت رسانده‌اند.
 
کارشناسان SuperData معتقدند این فروش قابل‌قبول به دنبال عرضه محصولات با قیمت مناسب به‌دست آمد. در واقع تخفیف‌های ارائه شده در روز جمعه سیاه و فصل تعطیلات در کنار عرضه بازی‌هایی مانند Beat Saber باعث افزایش چشمگیر فروش هدست‌هایی مانند PlayStation VR در بازار جهانی شد. هدست مستقل Oculus Go با قیمت مناسب ۱۹۹ دلاری‌اش برای بسیاری از خریدارانی که اولین خرید یک هدست واقعیت مجازی را تجربه می‌کردند، کاملا جالب توجه بود. این در حالی است که به عقیده تحلیلگران بازار، کاربران و مصرف‌کنندگان این روزها به دنبال تجربه‌های بهتری از واقعیت مجازی در کنسول‌های بازی، کامپیوترهای شخصی و حتی هدست‌های مستقل هستند.
 
حالا تحلیلگران SuperData انتظار دارند که در سال جدید میلادی نسل جدید هدست‌های مستقل Oculus Quest حسابی جنجالی و پرطرفدار شود. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که این هدست در سال ۲۰۱۹ فروش ۳/ ۱ میلیون دستگاهی را تجربه کند. البته این هدست احتمالا چالش‌های جدی برای غلبه بر موانعی مانند قیمت ۳۹۹ دلاری‌اش و البته مشکلات یک سال اخیر شرکت مادر یعنی فیس‌بوک و وجهه عمومی مخدوش آن را پیش روی خودش خواهد داشت. بسیاری معتقدند در حالی که وابستگی زیاد تکنولوژی واقعیت مجازی به محصولات سخت‌افزاری گاهی می‌تواند مانع رشد استفاده آنها از این تکنولوژی شود، اما انتظار می‌رود که هدست Quest با عملکرد بهترش نسبت به هدست Go بتواند کاربران بیشتری را به استفاده و کار با این هدست متقاعد کند.
 
همان‌طور که انتظار می‌رود بازی‌های ویدئویی بزرگ‌ترین عامل درآمدزای این بازار هستند و ۶۸ درصد از درآمد فروش نر‌م‌افزاری محصولات واقعیت ترکیبی را به خودشان اختصاص داده‌اند. تنها بازی پوکمون گو ۶۶ درصد از درآمد ۲ میلیارد دلاری بازی‌های واقعیت مجازی و افزوده را در سال ۲۰۱۸ تولید کرده است. با این اوصاف انتظار می‌رود آینده برای رشد این تکنولوژی و ابزارهای وابسته آن روشن باشد. بررسی‌های SuperData نشان می‌دهد که درآمد جهانی فروش محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مبتنی بر واقعیت افزوده و مجازی در سال ۲۰۱۸ به ۶/ ۶ میلیارد دلار رسیده است. این موسسه تحقیقاتی همچنین انتظار دارد این درآمد تا سال ۲۰۲۲ به ۱/ ۳۴ میلیارد دلار هم برسد تا رشد ۴۲۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ به ثبت برساند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.