اپراتورها

تلفن همراه

February 22, 2019
11:46 جمعه، 3ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97878

بسته اینترنتی موبایل با چه حجمی بخریم؟

 
پلازا: یکی از سئوالات کاربران سیستم‌های هوشمند و کاربران اینترنت این است که بسته اینترنتی با چه حجم و سرعتی برای من مناسب است. میزان بودجه‌ای که برای کار با اینترنت اختصاص می‌دهیم، گاهی محدود است و نمی‌توانیم بیش از حدی برای این موضوع هزینه کنیم؛ لذا خوب است بدانیم چه بسته اینترنتی با چه سرعت و حجمی کار ما را راه می اندازد.
 
فایل های صوتی چه میزان حجم بسته اینترنتی را مصرف می‌کنند؟ 
برخی از فایل های موسیقی فوق‌العاده با کیفیت بالا هستند و برخی نیز جزو فایل‌های صوتی سبک و کم حجم محسوب می‌شوند. بیشترین استفاده از حجم اینترنت، همان نرخ بیت یا تعداد بیت در ثانیه است که به صورت دیجیتال منتقل می‌شود. در اینجا قصد داریم نگاهی به مقدار مصرف هر نوع فایل صوتی داشته باشیم.
 
کیفیت پایین، معمولا 96 کیلوبیت بر ثانیه است. به طور متوسط، فایل صوتی با کیفیت پایین 0.72MB در دقیقه و یا 43.2MB در هر ساعت مصرف می‌کند.
کیفیت عادی، 160 کیلوبیت بر ثانیه است. فایل موسیقی با کیفیت معمولی از 1.20 مگابایت در دقیقه تا متوسط ​​72 مگابایت در ساعت مصرف می‌کند.
کیفیت بالا، 320 کیلوبیت بر ثانیه است. موسیقی با کیفیت بالا از 2.40MB در دقیقه و 115.2MB در هر ساعت به طور متوسط مصرف می‌کند.
این ارقام به طور متوسط و میانگین مطرح می‌شوند؛ بدین معنی که اپراتوری که شما خدمات را از آن شرکت می‌گیرید، در میزان مصرف شما دخیل است.
 
هر گیگ چند ساعت فیلم است؟
همان‌طور که می‌دانید، معمولا فایل‌های تصویری حجم بالاتری از فایل‌های صوتی دارند و علت آن این است که فایل‌های تصویری، اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به صدا دارند و اطلاعات بیشتری ارسال می‌شود. وضعیت شبکه شما نقش مهمی در ارسال فایل‌های چند رسانه‌ای دارد، زیرا هیچ کس بافر را دوست ندارد. خوشبختانه برنامه‌ها به اندازه کافی هوشمند هستند تا بتوانند فایل‌های تصویری و ویدیویی را با سرعت شبکه مناسبی در دسترس کاربر قرار دهند. توجه داشته باشید که برخی فایل‌های ویدیویی هم با فرمت HD یا 4K وجود دارند که برای دریافت و ارسال آن‌ها نیاز به حجم اینترنت بالاتر و سرعت بالاتری خواهیم داشت.
 
فایل ویدیو با کیفیت پایین معمولا بین 240p تا 320p است و در تنظیمات‌اش با کیفیت پایین، حدود 0.3 گیگابایت (300 مگابایت) در ساعت را مصرف می‌کند.
ویدیوی با کیفیت SD ویدیویی با 480p است. ویدیو با کیفیت SD معمولا حدود 0.7 گیگابایت (700 مگابایت) در ساعت مصرف می‌کند.
ویدیو با کیفیت HD بین 720 تا 2K است. ویدیو با کیفیت 720p حدود 0.9 گیگابایت، 1080p حدود 0.9GB گیگابایت و 2K حدود 3 گیگابایت در ساعت مصرف می‌کند.
ویدیو با کیفیت UHD دارای اطلاعات بیشتری است و ویدیو 4K حدود 7.2 GB در ساعت مصرف می‌کند.
باید در نظر داشت که این اعداد به طور متوسط و میانگین مطرح شده‌اند و می‌توانند با سیستم‌های فشرده سازی و یا بر اساس شبکه و شرایط شبکه، تغییراتی داشته باشند.
 
معرفی میزان مصرف بسته اینترنتی موبایل و طرح های اینترنت همراه
یک بسته یا طرح اینترنتی معمولا از سوی اپراتور مخابراتی مشخص و قیمت‌گذاری شده و حجم آن معلوم می‌شود. مثلا بسته‌های اینترنتی در حجم‌های 2 گیگابایتی، 5 گیگابایتی و 10 گیگابایت وجود دارد و یا حتی می‌تواند کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.
 
تصور کنید هر کدام از این بسته اینترنتی را خریداری کرده‌اید، در ادامه به شما می گوییم هر بسته اینترنتی چه حجم دیتا و یا فیلم و صوت را می‌تواند برای شما دانلود کند.
 
با یک بسته 2 گیگابایتی می‌توانید موارد ذیل را دانلود کنید:
47 ساعت موسیقی با کیفیت پایین
28 ساعت موسیقی با کیفیت معمولی
17 ساعت موسیقی با کیفیت بالا
6.5 ساعت فیلم با کیفیت پایین
2.8 ساعت فیلم SD
2.2 ساعت فیلم 720p
1.6 ساعت فیلم ویدئویی 1080p
0.6 ساعت فیلم 2K
0.25 ساعت ویدیو 4K
 
 
با یک بسته 5 گیگابایتی می‌توانید موارد ذیل را دانلود کنید:
117 ساعت موسیقی با کیفیت پایین
70 ساعت موسیقی با کیفیت معمولی
42.5 ساعت موسیقی با کیفیت بالا
16.25 ساعت فیلم با کیفیت پایین
7 ساعت فیلم ویدیویی استاندارد
5.5 ساعت فیلم ویدیویی 720p
3.25 ساعت فیلم ویدیویی 1080p
1.5 ساعت فیلم 2K
0.6 ساعت ویدیو 4K
 
با یک بسته 10 گیگابایتی می‌توانید موارد ذیل را دانلود کنید:
234 ساعت موسیقی با کیفیت پایین
140 ساعت موسیقی با کیفیت معمولی
85 ساعت موسیقی با کیفیت بالا
32.5 ساعت فیلم با کیفیت پایین
14 ساعت ویدیوی SD
11 ساعت فیلم 720p
6.5 ساعت فیلم 1080p
3 ساعت فیلم 2K
1.2 ساعت فیلم 4K
 
فقط توجه داشته باشید که اگر هر روز تعداد زیادی فیلم با کیفیت بالا تماشا کنید، به حجم اینترنت بالاتری نیاز خواهید داشت. این به این معناست که شما طرح بسته اینترنتی نامحدود نیاز دارید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.