باندپهن

باندپهن ثابت

March 18, 2019
15:21 دوشنبه، 27ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98345

سبوحی خبر داد: دستور رگولاتوری برای تعیین تکلیف پروانه ایرانیان‌نت

سرانجام پس از تقریبا ۶ سال از صدور پروانه اپراتور چهارم (اپراتور فیبرنوری) و واگذاری آن به شرکت ایرانیان‌نت،‌ این پروانه به دلیل اجرا نشدن تعهدات، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعلیق شد.
 
پروانه اپراتور فیبرنوری در سال ۹۱ به شرکت ایرنیان‌نت اعطا شد و براساس آن قرار بود این شرکت از زمان ارائه پروانه تا ۸ سال بعد، ۶٫۸ میلیون پورت فیبرنوری با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه را به کاربران خانگی و بنگاه‌های اقتصادی برساند. هرچند که جزییات تعهدات این پروانه در ۴ سال گذشته و به درخواست مدیران این اپراتور بارها تغییر کرده است؛ اما با تمام این تغییرات در مفاد پروانه اپراتور چهارم باز هم ایرانیان‌نت نتوانست تعهدات پروانه‌ای خود را انجام دهد. تاجایی که این شرکت بعد از بارها تلاش برای تمدید دوران انحصار پروانه‌اش تاکنون تنها در نمایشگاه بین‌المللی تهران و شهر کرج فیبرکشی کرده است. شهریور ماه سال جاری مدیرعامل کنارگذاشته شده این اپراتور یعنی محسن باقری چناری در گفت‌وگو با ماهنامه پیوست اعلام کرده بود که این اپراتور نزدیک به ۲۵ هزار پورت فیبرنوری آماده واگذاری دارد.
 
اکنون شنیده‌ها حکایت از این دارد که رگولاتوری به دنبال انجام نشدن تعهدات پروانه‌ای ایرانیان‌نت و برای جلوگیری از بالا رفتن جریمه‌های این اپراتور، شهریور ماه سال جاری دستور تعلیق پروانه این اپراتور را صادر کرده است. در تماس پیوست با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این سازمان خبر تعلیق پروانه اپراتور فیبرنوری را تایید؛ اما ارائه جزییات بیشتر در این مورد را به زمان دیگری موکول کرد.
 
ارائه بسته پیشنهادی اپراتور چهارم به رگولاتوری
در حالی که رگولاتوری تعلیق پروانه اپراتور فیبرنوری را  تایید می‌کند؛ اما لطف‌الله سبوحی، مدیرعامل اپراتور چهارم اعلام می‌کند که تعلیق پروانه این اپراتور به آن معنا که اعلام می‌شود صورت نگرفته است.
 
لطف‌الله سبوحی که اواخر آبان ماه سال جاری به عنوان مدیرعامل چهارم این اپراتور انتخاب شد و اتفاقا جزو مدیرانی است که در زمان نگارش پروانه اپراتور چهارم در سازمان تنظیم مققرات به عنوان معاون سازمان مشغول به کار بوده، در مورد جزییات خبر تعلیق پروانه اپراتوری فیبرنوری کشور به پیوست می‌گوید:‌ «تعلیق به آن صورتی که گفته می‌شود نیست. کمیسیون سازمان تنظیم مقررات در مصوبه‌ای به سازمان تنظیم دستور داده که تکلیف پروانه این اپراتور را مشخص کند. در واقع مشخص شود با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری خارجی یعنی شرکت MTN  آفریقا جنوبی هم وارد این پروژه نشده قرار است اپراتور چهارم یا فیبرنوری چه مسیری را برای انجام تعهداتش پیگیری کند.»
او از تهیه یک بسته پیشنهادی از سمت اپراتور چهارم و ارائه آن به سازمان تنظیم خبر می‌دهد و می‌افزاید:‌ «این پروانه را ما نوشتیم و می‌دانیم چه شرایطی هم دارد بنابراین در تلاش هستیم تا با یک استراتژی مشخص شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم از بخش‌های این پروانه استفاده کنیم.»
 
او در پاسخ به این سوال که این پیشنهادها شامل چه مواردی است از توضیحات بیشتر خودداری می‌کند اما تاکید دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و تمایل نداشتن ورود شریک خارجی به این پروژه، باید تعهدات این پروانه کاهش پیدا کند تا امکان کار در زمینه توسعه فیبرنوری در کشور فراهم شود.
 
سبوحی از اعلام میزان جرائم این اپراتور به دلیل انجام نشدن تعهدات نیز خودداری و تاکید می‌کند که بهتر است ابتدا به دنبال راهکاری برای زنده کردن پروانه اپراتور چهارم باشیم و بعد راه حلی برای جبران بدهی و جرایم خود به سازمان پیدا کنیم.
 
محسن باقری چناری، مدیرعامل پییشین این اپراتور نیز پیش از این اعلام کرده بود بعد از انصراف شرکت MTN آفریقای جنوبی از سرمایه‌گذاری در این اپراتور، آن‌ها در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای کاهش تعهدات پروانه خود هستند.
 
اما در مقابل این خواسته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه تلکام در خصوص آخرین وضعیت پروانه اپراتور فیبرنوری اعلام کرد که با توجه به عقب ماندن ایرانیان‌نت از انجام تعهداتش، دوران محافظت از پروانه این اپراتور حذف و از این به بعد با این اپراتور مانند دیگر دارندگان پروانه FCP رفتار خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.