تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 8, 2019
13:22 دوشنبه، 19ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98565

تحقق شعار «رونق تولید» در گرو توجه به 7 محور راهبردی

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با توجه به نامگذاری سال 98 توسط رهبر انقلاب به سال «رونق تولید»، ضمن تبریک سال نو به همکاران و توفیق روزافزون در کسب و کارشان، راه برون رفت از تنگناهای پیش روی رونق تولید و راهبردهای تحقق این شعار را عنوان کرد.
 
سیدمهدی میرمهدی در این رابطه گفت: امیدوارم اعضای صنف رایانه پس از پشت سر گذاشتن یک سال بسیار بد اقتصادی، در سال جدید،  کسب و کار بر وفق مرادشان باشد و با استعانت از فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال رونق تولید، بر مشکلات فائق آیند.
 
میرمهدی افزود: فعالان صنف رایانه همانند دیگر صنوف سال بسیار سختی را گذراندند و بسیاری از آنها ضررهای هنگفت و جبران ناپذیری کردند. اما با این وجود ایستادگی کرده و به امید آینده بهتر کسب و کار خود را رها نکردند.
 
وی تصریح کرد: همانطور که کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‎اند، سال جدید نیز به دلیل تحریم‎های ظالمانه غرب، همانند سال گذشته سالی سخت برای فعالان اقتصادی است، اما با این وجود دولتمردان می‌توانند با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع از شدت مشکلات بکاهند و یا حداقل فعالان اقتصادی را دچار خودتحریمی نکنند. 
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ریشه بسیاری از مشکلات فعالان صنف ناشی از خودتحریمی و بی‌تدبیری دولتمردان است، گفت: وعده‌های دولت تدبیر و امید نه تنها تحقق نیافت، بلکه با ابلاغ بخشنامه‎های خلق الساعه و تصمیمات غلط در یک سال گذشته، آسیب جدی به فضای کسب و کار کشور وارد شد و عرصه بر فعالان اقتصادی روز به روز تنگ تر شد.
 
وی افزود: مسوولان دولتی در یک سال گذشته آزمون و خطای بسیاری کرده‌اند و انتظار داریم در سال جدید با تغییر شیوه مدیریت خود، با جدیت و درایت بیشتری به مشکلات فعالان صنف رسیدگی کنند.
 
میرمهدی با اشاره به نامگذاری سال 98 و اهمیت مقوله «رونق تولید» گفت: رهبر انقلاب راه برون‌رفت از تنگناها و مشکلات پیش رو را رونق تولید دانسته و شعار سال را به این مهم اختصاص داده‌اند. بنابراین ضروری است مسوولان مبنای کار خود را تحقق این شعار قرار دهند و از سنگ‌اندازی جلوی پای تولیدکنندگان اجتناب کنند. کاملا بدیهی است، اقداماتی که در شرایط خاص اقتصادی صورت می‌گیرد باید با زمان عادی متفاوت باشد.
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه برای تحقق شعار رونق تولید توجه به 7 محور بسیار ضروری است، افزود: رفع موانع تولید و تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، مقررات زدایی و حذف قوانین مخل تولید، رفع مشکلات مالیاتی و بیمه‎ای، بهبود فضای کسب و کار، احیای اعتماد فعالان صنف، توجه به فناوری‎های نوین به خصوص صنعت ICT و همچنین پرهیز از شعارزدگی از جمله راهبردهایی است که باید برای رونق تولید به آن توجه کرد در غیر این صورت نه تنها تولید رونق پیدا نمی‎کند، بلکه بیش از پیش شاهد بسته شدن کارخانه‎های تولیدی نیز خواهیم بود.
 
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان با موانع و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند که در چند سال اخیر توجه چندانی به آن نشده است. در حال حاضر تامین مالی و دشواری اخذ تسهیلات از بانک‎ها بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان به شمار می‎رود، در حالیکه ورشکستگی کارخانجات از طریق تزریق نقدینگی قابل حل است. نوسان نرخ ارز و سیاست‌های ارزی نادرست، سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت خود، نظام بنگاه‌داری اقتصادی ناکارآمد، بی‎ثباتی قوانین و مقررات نیز از دیگر موانع تولید است که باید به آن توجه ویژه داشت.
 
میرمهدی با بیان اینکه تولیدکنندگان اکنون برای واردات مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند، گفت: بخش عمده‎ای از مواد اولیه تولید از طریق واردات تامین می‎شود که متاسفانه به دلیل مشکلات و مسایل وارداتی عمدتا تامین نمی‎شود و باعث شده برخی کارخانه‎ها به حالت نیمه تعطیل درآیند.
 
وی افزود: متاسفانه هر سال شاهد مقررات جدیدی در امر واردات هستیم که موجب سردرگمی فعالان اقتصادی می‎شود. امیدواریم در سال جدید کمتر شاهد بخشنامه‎های خلق الساعه گمرکی و ثبات قوانین باشیم و روند واردات کالا به کشور بهبود یابد.
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اضافه کرد: در عین حال تولیدکنندگان اکنون با چالش‎های زیادی در خصوص بیمه و مالیات مواجه هستند. هر سال شعارهای بسیاری برای حمایت مالیاتی تولیدکنندگان داده می‎شود، اما هیچ کدام تحقق پیدا نمی‎کند. اکثر سرمایه گذاران با مشکلات مالیاتی و بیمه‎ای دست به گریبان هستند که ضروری است سازوکارهای اخذ مالیات از واحدهای صنعتی مورد بازنگری قرار گیرد و یارانه‎های دولتی به درستی به بخش‎های تولیدی تزریق شود.
 
میرمهدی همچنین گفت: بهبود فضای کسب و کار یکی از تکالیف مهم دولت است که باید در سال جدید بیشتر به آن توجه شود. در واقع دولت بایستی تدابیری اتخاذ کند تا بنگاههای اقتصادی کمتر دچار سود و زیان‎های ناگهانی شوند. شاخص‎های زیادی برای سنجش بهبود فضای کسب و کار تعریف شده که اجرای آن ضروری است.
 
به گفته وی، یکی دیگر از مسایلی که دولتمردان باید به آن توجه داشته باشند این است که اعتماد فعالان صنف نسبت به دولت به شدت کاهش یافته است. در چند سال اخیر شعارهای بسیار قشنگی در رابطه با حمایت از تولید سر داده شد، اما نه تنها تحقق پیدا نکرد، بلکه شرایط کسب و کار را سخت تر نیز کرد. بنابراین هر اقدامی که دولت انجام می‎دهد این دلهره در فعالان اقتصادی ایجاد می‎شود که شرایط بدتر و سخت‎تر خواهد شد.
 
وی اذعان داشت: دولتمردان باید بدانند که مردم از شعار اشباع شده‎اند و اگر قرار است اقدامی در جهت حمایت از تولید و رونق تولید انجام شود، واقعی باشد.
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران همچنین تاکید کرد که دولت باید توجه بسیار زیادی به فناوری‎های نوین به خصوص صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد. زیرا در حال حاضر پایه و اساس تمام صنایع به این صنعت وابسته است و توسعه صنعت ICT به طور قطع موجب توسعه سایر صنایع خواهد شد.
 
وی افزود: این نکته نیز حایز اهمیت است که امکان تولید بخش عمده‎ای از کالاهای ICT نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و نباید با پیش کشیدن بحث تولید از واردات آنها غافل شد. در هر صورت تکنولوژی‎های نوین نیاز جامعه کنونی هستند و علم آنها به سرعت در حال تغییر است.
 
وی اضافه کرد: باوجودی که مسوولان به اهمیت صنعت ICT واقفند، اما  حمایتی در راستای توسعه آن صورت نمی‌گیرد. هرچند تعداد تولیدکنندگان صنف رایانه محدود است اما از آنها نیز حمایت چندانی نمی‎شوند و معمولا با کمبود مواد اولیه مواجه هستند. قطعا اگر دولت تغییر رویکرد ندهد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد سونامی بیکاری و تعطیلی واحدهای صنفی خواهیم بود.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.