اپراتورها

تلفن همراه

May 31, 2019
18:49 جمعه، 10ام خردادماه 1398
کد خبر: 99884

فریب ارتقای خط موبایل و تعویض سیم کارت همراه اول و ایرانسل را نخورید

آی تی ایران : طی روزهای اخیر برخی کاربران از شدت گرفتن تماس‌های افرادی خبر داده‌اند که خود را مامور اپراتور ( همراه اول یا ایرانسل ) معرفی می‌کنند و خواستار ارتقای خط و تعویض سیم کارت با قیمت ۶۵ هزارتومان می‌شوند.
 
این تماسها به وضوح کلاهبرداری است چون ارسال سیم کارت توسط اپراتور کاملا رایگان است و قیمت سیم کارت هم ۲۰ هزارتومان است اما این اشخاص تلاش می‌کنند مخاطب را قانع کنند که تعرفه‌ها در حال تغییر است و اگر سیم کارت خود را طی چند روز آینده تغییر ندهند تعرفه آنها گران‌تر محاسبه خواهد شد.
 
مشابه این کلاهبرداری قبلا هم تحت عنوان فروش سیم کارت دولتی انجام می‌شد.
 
در تماس با کاربران و برای جلب اطمینان قربانی می‌گویند از همراه اول یا ایرانسل به شما چندبار پیامک دادیم تا مراجعه کنید برای تعویض خط یا سیم کارت اما شما مراجعه نکرده‌اید و حالا دیگر زمان کمی برای اینکار دارید.
 
همراه اول در این زمینه به آی تی ایران می‌گوید که اساسا تعرفه تغییری نکرده است و تعویض سیم کارت هم تاثیری در آن ندارد. بر اساس اعلام این اپراتور این اشخاص سودجویانی هستند که خودشان را از سوی اپراتورها معرفی می‌کنند تا شخص را ترغیب به تعویض سیم کارت و پرداخت هزینه قابل توجه برای آن بدهند.
 
نکته عجیب اما اینکه به نظر می‌رسد این اشخاص از محدوده زندگی صاحب خط با خبر هستند چراکه پیشنهاد مراجعه به مرکز اپراتور مذکور در اطراف محل زندگی وی را می‌دهند. آدرسی که اساسا وجود خارجی ندارد. کلاهبرداران تلاش می‌کنند با ارایه یک آدرس دروغین و نامشخص کاربر را متقاعد کنند که با پیک سیم کارت جدید خود را تحویل بگیرد.
 
اگر با تماس یکی از این سودجویان مواجه شدید بهتر است تماس را ادامه ندهید چون تمام تلاششان را برای اطمینان دادن به شما برای موجه جلوه دادن این کلاهبرداری آشکار به کار می‌بندند.
 
برخی از آنها بارها و بارها با شما تماس می‌گیرند و مشخص نیست تاکنون چند نفر را از همین طریق و به دلیل ناآگاهی مورد سواستفاده قرار داده‌اند.
 
البته از مقامهای مسوول  و خود اپراتورها هم انتظار می‌رود این مسیر کلاهبرداری را که با شماره‌ تلفنهای مشخص ( در موردی که ما در آی تی ایران با آن مواجه بودیم یک تلفن ثابت ولی فوروارد شده به شماره دیگری است ) انجام می‌گیرد مسدود کنند و با اطلاع رسانی گسترده جلوی متضرر شدن کاربران را بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.