امسال دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در مقطعی تاریخی در حال برگزاری است، که شاید سختترین سال برای برگزاری چنین رویدادی در کشور باشد، که هدفش ایجاد امید در جامعه جوان و حرکت به سمت نوآوری است.
هما راد مدیر پروژه جشنواره نوشت: دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در آستانه تغییراتی مهم خواهد بود. امسال برای اولین بار در طول ۱۲ سال گذشته، با کمک برخی از دوستان برای جشنواره وب و موبایل ایران چشم اندازی مشخص نوشتهایم، هدفهایی بلند مدت تعریف کردهایم و به عنوان یک برند که از اعتماد فعالان این حوزه قدرت گرفته است، شفافیت و صداقت، رشد و توسعه، نوآوری و جوانگرایی را به عنوان ارزشهای برند انتخاب کردهایم تا در آینده همواره به این ارزشها پایبند باشیم و هر زمان هر کسی سکاندار این جشنواره شد، بداند که این جشنواره برای چه به وجود آمده، هدفش چیست و به دنبال این است که چه ارزشهایی را در جامعه نهادینه کند.
نباید فراموش کرد که هدف جشنواره وب و موبایل ایران توسعه فضای کسب و کارهای آنلاین است. کمک کردن به استارتاپهای تازهکار برای بیشتر شناخته شدن و در کنار آن، کمک به استارتاپهایی که چند سالی از عمرشان گذشته و نیاز به جلب اعتماد عمومی دارند. در نهایت معرفی بیشتر ابزارهای جدید وب و موبایل به مردم در راستای تقویت یک زندگی بهتر، سالم و مدرن برای شهروندان ایرانی. از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره است.
ما برای مسیر در پیش رو نیز، چشم اندازی ابرای آینده ترسیم کردیم که در آن، جشنواره وب و موبایل ایران همواره سعی خواهد کرد از یک سو پل ارتباطی بین فعالان این حوزه با یکدیگر باشد تا با انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر شاهد رشد کارآفرینان جوان کشور باشد و از سوی دیگر بین فعالان این حوزه، دولت و حاکمیت ارتباطی پایدار و مفید ایجاد کند. و مهمتر اینکه با شفاف و سالم نگاه داشتن این فضا و نشان دادن منافع مشترک همه بازیگران این اکوسیستم در جهت توسعه آن گام بردارد.
دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران
امسال دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در مقطعی تاریخی و سرنوشت ساز در حال برگزاری است، که شاید سختترین سال برای برگزاری چنین رویدادی در کشور باشد، که هدفش ایجاد امید در جامعه جوان و حرکت به سمت نوآوری است. اما تصمیم شورای سیاستگذاری و بنیانگذاران جشنواره، بر این بود که در هر شرایطی، برگزاری جشنواره وب و موبایل ایران میتواند نماینده بخشی از جامعه باشد که با امید به آینده و تلاش، در زیستبوم کارآفرینی ایران نفس میکشند و پنجه در پنجه سختیها به پیش میروند.
زیستبومی که به باور خیلیها موج اول آن با تمام اتفاقهای خوب و بد تمام شده و امروز باید مسیر را به گونهای فراهم کرد که موج دوم اکوسیستم استارتاپی با قدرت و با درس گرفتن از اشتباههای گذشته، به مسیر خود ادامه دهد. مسیری که هیچ کس توان مقابله با آن را ندارد و فقط باید با فرهنگسازی و آموزش به آن شکل داد. مسیری که بخشی از سرنوشت توسعه و اقتصاد کشور در آن گره خورده و هر روز این ارتباط درهمتنیدهتر میشود.
اما موج دوم اکوسیستم چیست؟ موج دوم اکوسیستم استارتاپی متشکل است از سرمایهگذاران جدید و استارتاپهای جدید. افرادی که سالهای گذشته در این فضا سرمایهگذاری نکردهاند ولی شاهد موفقیتها و شکستها بودهاند و امروز چه در قالب سرمایهگذاری و چه در قالب رسالت اجتماعی و یا هر دو به دنبال ورود به این صنعت هستند. سرمایهگذارانی که شاید برای ما نسل اولیها نامآشنا نباشند.
موج دوم اکوسیستم استارتاپی سرشار از جوانان ۱۶ تا ۲۵ یا ۲۶ سالهای خواهد بود که با جان و دل و با انرژی جوانی به دنبال کمک به توسعه کشور هستند و به دنبال راه اندازی کسب و کارند تا با ارزشآفرینی و کمک به توسعه اقتصادی کشور، دین خود به این سرزمین را ادا کنند.
موج دوم نباید تجربههای اشتباه گذشته را تکرار کند. انتقال تجربه به آنها باید به درستی انجام شود. باید با ارزشها و بایدها و نبایدها آشنا شوند و با تمام دانستهها و تجربههای نسل اولیها، مسیر را سریعتر و با اطمینان بیشتری طی کنند.
رسالت اجتماعی ما نسل اولیها باید حمایت همه جانبه و گذاشتن دست در دست نسل دوم باشد تا درختی که کاشتهایم را نسل دومیها تنومندتر کنند تا میوه این درخت بیشتر و سایه آن گستردهتر شود.
امیدواریم که جشنواره وب و موبایل ایران بتواند این رسالت را به خوبی انجام داده و این دو نسل را در کنار هم و در جهت توسعهی ایران عزیز قرار دهد.