بنابر آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل موبایل در سال ۹۸ در مجموع پذیرای بیش از ۹۳ میلیون مشترک هستند و هر یک به سبک و سیاق خود به این افراد خدمترسانی میکنند.
این که کدام اپراتور را برای استفاده انتخاب کنید به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، اما شکی نیست که بستههای اینترنتی و تنوع و تفاوت قیمتی آنها نقش چشمگیری در انتخاب شما خواهد داشت، خصوصا در شرایطی که بستههای اینترنتی سال به سال با افزایش قیمت مواجه هستند.
در چنین شرایطی اگر هزینه بستههای اینترنت و پیامک و مکالمه برایتان اهمیت دارد، شاید ایده بدی نباشد که مقایسهای میان چهار اپراتور داشته باشید و بهترین و مقرون به صرفهترین سرویسدهنده را برای خود انتخاب کنید. در این مقاله که مشغول مطالعهاش هستید، تصمیم داریم که به مقایسه اپراتورهای تلفن همراه در زمینه بستههای ماهیانه بپردازیم.
اما پیش از شروع مقایسه نکاتی هست که باید به آنها توجه کنید:
در جدول بستههای ماهیانه دارای محدودیت زمانی در استفاده (بستههایی که صرفا قابلیت استفاده در برخی از ساعات شب و یا صرفا برخی از ساعات روز را دارند) قید نشده و تنها بستههایی که در تمامی ساعات قابل استفاده هستند و به همراه آنها یک بسته صبحانه (۶ تا ۱۲ ظهر) و یا شبانه به صورت باندل ارائه میشود، درج شدهاند.
بستههای همراه با ترافیک صبحانه و یا شبانه با علامت * و بستههای ترکیبی (شامل خدمات اینترنت و مکالمه در یک بسته) با علامت # مشخص شدهاند.
در این مقاله صرفاً بستههای ماهانه مورد بررسی قرار گرفتهاند و در مقالات مقایسه اپراتورهای تلفن همراه بعدی بستههای روزانه، هفتگی و … را نیز بررسی خواهیم کرد.
با این اوصاف بستههای ماهانه هر چهار اپراتور را بر اساس بازههای قیمتی تا ۵۰ هزار تومان بررسی خواهیم کرد.
جدول یک: مقایسه بستههای ماهیانه اپراتورها از بازه کمترین قیمت تا ۱۲ هزار تومان
جدول یک به مقایسه بستههای اینترنتی چهار اپراتور در ارزانترین بازههای قیمتی پرداخته که نکات جالبی را در بر دارد. همانطور که بستههای حجیم در میان کاربران طرفدار دارند، بستههای کم حجم و ارزان هم میتوانند کارایی خاص خود را داشته باشند. در بررسی ارزانترین بازه قیمتی یعنی ۰ تا ۵ هزار تومان به وضوح پیداست که اپراتور شاتل موبایل پیشنهادات بهتری را به کاربرانش ارائه میکند.
این در حالیست که اپراتورهای همراه اول و رایتل در این بازه قیمتی بستهای ندارند و ایرانسل هم صرفا به ارائه بستههای زماندار شبانه اکتفا کرده که همیشه و در همه حال نمیتوان از آن استفاده کرد. این اتفاق در بازه قیمتی ۵ تا ۸ هزار تومان هم تکرار شده و باز هم شاهد برتری اپراتور شاتل موبایل هستیم. هر چند رایتل در این بازه با ارائه بستههای ترکیبی عملکرد بهتری از بازه قیمتی ۰ تا ۵ هزار تومان به نمایش گذاشته است.
رقابت در بازه ۸ تا ۱۰ هزار تومان هم نکته خاصی ندارد. با این حساب میتوان اینطور برداشت کرد که در رنج قیمتی زیر ۱۰ هزار تومان (یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم «کلاس اقتصادی») شاتل موبایل بهترین پیشنهادات را ارائه کرده و حق انتخاب بیشتری در اختیار کاربران قرار میدهد. اما رقابت اصلی چهار اپراتور از بستههای ۱۰ هزار تومان به بالا آغاز میشود که در این بخش تفاوتهای ظریفی را میان پیشنهادات اپراتورها شاهد هستیم. در واقع بستههای اصلی همراه اول، ایرانسل و رایتل از بالای ۱۰ هزار تومان آغاز میشوند.
جدول دو: مقایسه بستههای ماهیانه اپراتورها از بازه ۱۲ تا ۱۵ هزار تا ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان
در بازه ۱۲ تا ۱۵ هزار و ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان (جدول دو) ایرانسل گرانترین پیشنهادات را ارائه میکند. هر چند نمیتوانیم پوششدهی خوب آنتن و سرعت مطلوب اینترنت این اپراتور را انکار کنیم. همراه اول هم از منظر قیمتی عملا تفاوت فاحشی با ایرانسل ندارد اما با ارائه بستههای ویژه برای مشترکین جدید کمی از رقیب زردپوش خود جلو افتاده. شاتل موبایل پر حجمترین بستهها را با قیمتی مشابه ایرانسل و همراه اول ارائه میکند اما بیشترین تنوع از آن رایتل است.
اگر چه تنوع بالای پیشنهادات رایتل به خودی خود یک نقطه قوت است و دست کاربر را برای انتخاب باز میگذارد، اما تعدد این پیشنهادات ممکن است برای بعضی کاربران گیجکننده بوده و اثرگذاری خود را از دست بدهد.
جدول سه: مقایسه بستههای ماهیانه اپراتورها از بازه ۲۰ تا ۲۵ هزار تا ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان
این موضوع را در حجیمترین بستههای اینترنتی اپراتورها (جدول سه) هم شاهد هستیم. در واقع شاید اینطور بتوان گفت که پیشنهادات ایرانسل و همراه اول تقریبا در یک رده قرار میگیرند هر چند که همراه اول از نظر قیمتی برتری بسیار کوچکی دارد.
اما از منظر تنوع، اپراتور رایتل بهترین و کاملترین پیشنهادات را به کاربرانش ارائه میکند که بستههای ترکیبی نقطه قوتش محسوب میشوند. با این وجود جستجو و تصمیمگیری برای انتخاب از میان این تعدد بالای بستهها میتواند کار زمانبری باشد. اما شاتل موبایل با ایجاد تعادلی بین تنوع، قیمت و حجم بستهها عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته که با توجه به نوظهور بودن این اپراتور در بازار رقابت امری درست و طبیعی به نظر میرسد.
نکته بعد بستههای ترکیبی شاتل موبایل هستند. مشخص است که اپراتور تازه وارد تمرکز ویژهای روی بستههای ترکیبی (اینترنت+مکالمه+ پیامک) داشته و در رقابت با سایر اپراتورها این موضوع را به نقطه قوت خود تبدیل کرده که یقینا تأثیرات مثبت این کار به مرور زمان آشکار خواهد شد.
اما با تمام این اوصاف، قیمت و تنوع بستهها فقط دو فاکتور برتری برای اپراتورها محسوب میشوند و عوامل دیگری نظر پوششدهی مناطق، وضعیت آنتندهی، سرعت دانلود و آپلود و نحوه پشتیبانی هم در این مقایسه دخیل هستند که بسته به محل زندگی شما میتواند متفاوت باشد. بنابراین از شما دعوت میکنیم که با توجه به تجربه شخصی خود نظرتان در مورد بستههای ماهیانه اپراتورهای همراه کشور را با ما در میان بگذارید.