امینت

تلفن همراه

July 2, 2019
16:02 سه شنبه، 11ام تیرماه 1398
کد خبر: 100677

سیستم احراز هویت جدید: ثبت‌نامِ اپلی

شرکت اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل که اوایل ژوئن سال جاری برگزار شد- از سیستم احراز هویت جدید خود رونمایی کرد: Sign In با اپل.
روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)، این سیستم جدید در حقیقت به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از اپل آیدیِ خود وبسایت جدید و اکانت‌های اپ بسازند. قرار است همه‌چیز بسیار ساده پیش رود: یک کلیک یا ضربه کافیست تا Sign In انجام می‌شود. به همین راحتی. طبق برنامه، این سیستم قرار است تابستان سال جاری تست شود تا بتواند تا آخر سال میلادی به دست عموم برسد.
ایده‌ی پشت این سیستم چندان هم بکر نیست: فیسبوک و گوگل خیلی سال است گزینه‌ای مشابه در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند. اما رویکردی که شرکت اپل اتخاذ کرده از اساس با رویکرد رقبا تفاوت دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا مبسوط به این مبحث بپردازیم.
 
رویکرد گوگل و فیسبوک
بسیاری از وبسایت‌ها و اپ‌ها لاگین فیسبوکی و گوگلی ارائه می‌دهند. هم ساده است و هم راحت: یک کلیک و ورود….. دیگر نیازی به وارد کردن هیچ نام کاربری و رمزعبوری هم نیست. فیسبوک و گوگل خودشان به منبع جدید شما را معرفی کرده و هویت‌تان را محرز خواهند کرد. همچنین برخی از داده‌های پروفایل شما را نیز با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند (مانند ایمیل، نام و آواتار). با این حال شاید چیزهایی بیشتری نیز به اشتراک بگذارند و این ممکن است باب میل خیلی از کاربران نباشد. خیلی وقت‌ها هم که به این دو شرکت اتهام زده می‌شود می‌گویند آن‌ها تمام داده‌ها را نمی‌دهند اما در عمل می‌بینیم همیشه از کاربر خواسته می‌شود اطلاعات مربوط به تماس یا علایق شخصی خود را به اشتراک بگذارند.
برای مثال اگر با فیسبوک وارد TripAdvisor شوید این شبکه‌ی اجتماعی فیدبکی کامل از شما دریافت خواهد کرد و بدین‌ترتیب قادر خواهد بود تا بنابر سلایق شما آگهی‌های تبلیغاتی بفرستد. برای مثال، آفر تور لحظه آخر با مقاصدی که دلخواه شماست. خیلی از افراد از این میزان هماهنگی خوششان می‌آید؛ اما خیلی‌ها هم آمادگی ندارند اطلاعات بیشتری از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش شود.
 
رویکرد اپل
لاگین با اپل درست مانند همتاهای فیسبوکی و گوگلی‌اش روشی سریع برای ثبت‌نام در وبسایت یا اپ است (بدون وارد کردن نام کاربری و رمزعبور). با این حال، بر خلاف رقبا، اپل خیلی بیشتر از این‌ها به حریم خصوصی کاربران خود توجه می‌کند. این شرکت قول داده است که هیچیک از فعالیت‌های کاربر در سرویس‌های جدیدی که واردشان شُدید مورد ردیابی قرار نخواهد گرفت. تنها داده‌ای که وبسایت یا اپ جدید از شما دریافت خواهد کرد نام، ایمیل و شناسه‌ی مخصوص شماست که برای ساخت اکانتی تازه لازم می‌شود.
علاوه بر این، شما قادر خواهید بود آدرس ایمیل واقعی خود را (در صورت تمایل) به عنوان رازی نگه داشته و آن را فاش نکنید. در عوض، اپل به منبع جدید یک میل‌باکسِ به طور رندوم تولیدشده پیشنهاد می‌دهد و به صورت خودکار نیز نامه‌هایی را از آن به ایمیل واقعی شما فوروارد می‌کند (بدون اینکه آن‌ها را روی سرورِ آن ذخیره نماید). آدرس ایمیل جدیدِ موقتی هر بار که اکانت تازه‌ای با استفاده از ثبت‌نامِ اپلی ساخته می‌شود تولید خواهد شد. اگر در این پروسه خطایی صورت گرفت قادر خواهید بود هر آدرس ایمیل موقتی را هر زمان که بخواهید دی‌اکتیو کنید. در صورت انجام این کار، همه‌ی کسانی که برایشان ایمیل نوشته بودید (از جمله اسپمرها) ارتباطشان را با شما از دست خواهند داد.
امنیت سیستم یکی دیگر از دغدغه‌های اپل است. این شرکت گزینه‌ی احراز هویت دو عاملی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. کاربران دستگاه‌های اپل می‌توانند با استفاده از Face ID، Touch ID یا کد شش رقمی هویت خود را محرز کنند. 
 
Sign In با اپل- و نه برای همه
علیرغم همه مزایایی که این سیستم جدید دارد، در برخی ابعاد شاید هنوز هم نتواند با لاگین‌های رقیب، برابری کند. برخلاف لاگین‌های گوگلی و فیسبوکی که برای همه‌ی پلت‌فرم‌ها موجودند، لاگین اپلی تنها برای کاربران اپلی ارائه می‌شود. این شرکت اشاره دارد که این لاگین جدید قرار است برای همه‌ی گجت‌های اپل -شامل اپل‌ تی‌وی و اپل‌واچ- نیز عرضه گردد. اما برای دستگاه‌هایی که سیستم‌عاملِ غیر اپلی دارند (مانند اندروید) نیز گزینه‌ای در نظر دیده شده است: لاگین وبسایت (فقط و فقط وبسایت) که روی هر مرورگری اجرا خواهد شد.
قابلیت «محافظت از فریب» نیز شاید در بخش لاگین اپلی سوال‌برانگیز باشد. این سیستم جدید از «محافظت از فریب» به این منظور استفاده می‌کند که بداند چه کسی قصد دارد به یک اکانت وارد شود- آیا واقعاً انسان است یا رباتی بیش نیست. سپس به سرویس اطلاع می‌دهد که اکانت فعال شده است. از طرفی، این فناوری به احتمال خیلی زیاد قادر خواهد بود جلوی اقدامات مخرب را بگیرد و از طرفی دیگر این شرکت اعتراف می‌کند سیستم تازه طراحی‌شده‌اش بی‌عیب نیست و در هر حال شاید آدم‌های واقعی را با ربات‌ها اشتباه بگیرد. اگر کاربر جدیدی هستید که دستگاه‌تان نیز تازه است و سیستم در واقع هنوز هیچ‌چیز از شما نمی‌داند شاید رفتارتان را مشکوک تلقی کند. اینکه چنین کاربری موفق به لاگین می‌شود یا نه و اینکه بعدش چه اتفاقی می افتد به این بستگی دارد که آن سرویس خاص چطور با اطلاعاتی که سیستم ضدفریب ارائه می‌دهد برخورد می‌کند.
 
Sign In با اپل: کاربران باید حق انتخاب داشته باشند
تاکنون، اینطور به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان اپ چندان رغبتی به ثبت‌نام اپلی ندارند. هر چه اپ بیشتر از شما بداند بهتر می‌تواند سفارشی‌سازی شود و سازندگانش نیز می‌توانند بهتر پول دربیاورند (از طریق آگهی‌ گذاشتن) اما سیستم احراز هویت جدید اپل کار و کاسبی خیلی از سازندگان اپ را کساد کرده است. اپل دوست دارد سازندگان اپ به کم قانع باشند و در ازایش امنیت و حریم خصوصی را به کاربران خود هدیه دهد… اما توسعه‌دهندگان همچنان این فناوری جدید را نادیده می‌گیرند. رویکرد اپل در مورد این سیستم جدید احراز هویت کاملاً رادیکال است. هر کس که به دنبال توزیع اپ‌ها از طریق فروشگاه اپل است درحالیکه سرویس احراز هویتش برای گوگل، فیسبوک یا سرویس طرف سوم دیگر می‌باشد باید لاگین اپلی‌ را هم در فهرست گزینه‌های خود بگنجاند.
طبق گقته‌های مقامات ارشد این شرکت، کاربران باید حق این را داشته باشند که انتخاب کنند چه منابعی اطلاعاتشان را جمع‌آوری می‌کنند. شرایط برای اپ‌هایی که همچنان از روش قدیمی رجیستری (وادر کردن لاگین و رمزعبور) استفاده می‌کنند تغییری نخواهد کرد. گفته می‌شود اپل با این کار قصد دارد از موضع انحصارگرایی خود برای فشار آوردن روی توسعه‌دهندگان اپ استفاده کند.
همانطور که مستحضر هستید، لاگین اپلی ابزاری است کارامد برای افرادی که تمایلی به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی‌شان ندارند مگر آنکه مجبور شوند؛ اما تا کنون این سیستم نتوانسته است مثل لاگین‌های فیسبوک و گوگل محوبیت کسب کند. تا به حال هرچه اطلاعات داشتیم از خود سازندگان بوده است؛ با این حال منتظر ماند و دید این سیستم احراز هویت جدید در عمل چه خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.