اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 31, 2019
9:08 چهارشنبه، 9ام مردادماه 1398
کد خبر: 101404

کمبود سیستم های پیشنهاددهنده در منابع پژوهشی

 
در روزگاری که محیط مجازی روز به روز گسترده تر و وسیع تر می‌شود تا جایی که کنترل و پردازش اطلاعات دریافتی تقریبا امری ناممکن شده است، نیاز به وجود سامانه ای که بتواند بر این مشکل غلبه کند، بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود.
امروزه، سیستم‌هایی که بتوانند از میان خیل عظیمی از اطلاعات و محصولات گوناگون، مناسب ترین و مورد پسندترین‌ها را بنا به شرایط و ویژگی‌های خاص هر کاربر به او پیشنهاد دهند، طرفداران بسیاری یافته اند.
 
رشد سریع اطلاعات در اینترنت از یک سو و گم شدن کاربران در میان ساختار پیچیده اطلاعات از سوی دیگر، روز به روز اهمیت و جایگاه مفاهیمی مانند سیستم های پیشنهاددهنده را بالاتر می برد.
 
اکنون علاقه مندی بسیاری به حوزه سیستم های پیشنهاد دهنده در سازمان ها و محافل علمی وجود دارد. این سیستم ها در حوزه های کاربردی مختلف در راستای حمایت از کاربران در تصمیم گیری، کمک به آن ها در مدیریت حجم انبوه اطلاعات و فراهم کردن شکل هوشمندی از دسترسی به اطلاعات قابل استفاده هستند.
 
اما به دلیل نوظهور بودن این مساله، کمبود دسته بندی مشخص در رابطه با روش های پیاده سازی سیستم های پیشنهاددهنده در منابع پژوهشی احساس می شود.
 
ضمن اینکه، رشد سریع کاربران و آیتم ها مخصوصا در سایت های تجاری، خود یک چالش اصلی برای این نوع سیستم ها شده است که دقت و مقیاس پذیری آنها را به شدت تحت تاثیر قرارداده است.
 
به صورتی که مقیاس پذیر بودن یک سیستم پیشنهاددهنده، اولویت بالاتری نسبت به دیگر عوامل حتی دقت در سایت های بزرگ شده است.
 
در مقاله ای تحت عنوان «ارائه یک سیستم پیشنهاد دهنده مقیاس پذیر با استفاده از الگوریتم پردازش موازی MapReduce» با استفاده از الگوریتم MapReduce بر بسترHadoop  ، سیستم پیشنهاددهنده ای با دقت بالا مقیاس پذیر شده است. نتایج ارزیابی نشاندهنده مقیاس پذیر بودن روش پیشنهادی در اندازه های مختلف است.
 
بر اساس این گزارش، مقاله مذکور که در پنجمین کنفرانس وب پژوهی ارائه شد، توسط حمیدرضا سلیمیان و هادی خسروی از دانشکده کامپیوتر موسسه آموزش عالی و دانشگاه شهرکرد تالیف شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.