کارآفرینان زن گویا اقبال بیشتری برای جذب سرمایهگذاریهای ریسکپذیر داشته و توانستهاند رکورد تازهای در این زمینه بهثبت برسانند. این موضوعی است که تحقیقات و بررسیهای جدید انجام شده توسط بنیاد ملی سرمایهگذاری ریسکپذیر و شرکت تحقیقاتی Pitchbook، آن را تایید میکند. این بررسیها نشان میدهند که تا پایان ماه ژوئن امسال ۳۰۱ پیشنهاد سرمایهگذاری با مجموع ارزش ۹/ ۱ میلیارد دلار به استارتآپهایی که توسط زنان تاسیس شدهاند، پیشنهاد شده است.
رکورد زنان کارآفرین در جذب سرمایه
این در حالی است که تعداد کل سرمایهگذاری کامل انجام شده روی این استارتآپها در سال ۲۰۱۸ برابر ۵۳۶ سرمایهگذاری با ارزش مجموع ۱/ ۳ میلیارد دلار بوده است.در نیمه اول سالجاری میلادی تعداد سرمایهگذاریهای کامل در استارتآپهای تاسیس شده توسط زنان ۹/ ۲ درصد از کل سرمایهگذاریهای کامل انجام شده در اکوسیستم استارتآپی بوده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۸، رشد اندکی داشته است. هر چند این میزان، سهم اندکی برای استارتآپهای زنان است، اما نشان میدهد که سرمایهگذاران ریسکپذیر تمایل بیشتری دارند تا رزومه کاری خودشان را متنوعتر کرده و به همین دلیل با دقت بیشتری فعالیت استارتآپهای تاسیس شده توسط زنان را رصد میکنند.
استارتآپ اجاره لباس زنانه Lease the Runway و استارتآپ ارائهدهنده خدمات مراقبت از پوست Glossier که هر دو توسط دختران تاسیس و راهاندازی شدهاند، توانستهاند در اوایل سال ۲۰۱۹ با کمک سرمایهگذاریهای انجام شده به ارزشی بیش از یک میلیارد دلار برسند. به این ترتیب هر دو این استارتآپها که جزو استارتآپهای زنانه تازهکار هستند، توانستهاند به سرعت به باشگاه تکشاخها بپیوندند. «جنیفر نئوندورفر» موسس استارتآپ Jane VC در این مورد میگوید: «این روزها بیش از پیش زنانی را میبینیم که از شرکتهای بزرگ و مهم تکنولوژی بیرون میآیند تا شرکتها و استارتآپهای خودشان را تاسیس کنند و آنها را به سطحی برسانند که بتوانند سرمایه جذب کنند. چنین شرایطی میتواند تاثیرگذار باشد؛ به این ترتیب هرچه تعداد زنانی که میتوانند برای استارتآپهایشان سرمایه جذب کنند، افزایش پیدا کند، گروه بزرگتری از زنان از آنها الگوبرداری میکنند و با این اوصاف اکوسیستم استارتآپی کارآفرینی زنان بزرگ و بزرگتر میشود. ما معتقدیم که این چرخه میتواند همچنان ادامه پیدا کرده و رشد کند.»
فراتر از مرزهای سیلیکونولی
در این تحقیقات، مکانهای سرمایهگذاری هم مورد بررسی قرار گرفتهاند و در نهایت نتایج جالبی بهدست آمده است. بر اساس این بررسیها، برخلاف اینکه اغلب سرمایهگذاریها بیشتر در سیلیکونولی متمرکز هستند، اما کارآفرینان زن این روند را تغییر داده و ثابت کردهاند که اکوسیستم کارآفرینی در خارج از دره تکنولوژی هم میتواند رونق داشته باشد. به این ترتیب نتایج این تحقیقات نشان میدهد که کارآفرینان زن شاهد افزایش سرمایهگذاری در نیویورک، بوستون و لسآنجلس بودهاند. بهعنوان نمونه، دو استارتآپ Lease the Runway و Glossier در نیویورک مستقر هستند. «الکسا ون توبل» که در گذشته استارتآپ LearnVest را تاسیس کرده و حالا سرمایهگذار است، میگوید: «چیزی که بیش از همه من را خوشحال و ذوقزده میکند، میزان حمایت و پشتیبانی سرمایهگذاران نیویورکی از کارآفرینان زن است. تعداد سرمایهگذاریهای نیویورکیها در استارتآپهای تاسیس شده توسط زنان، بیشتر از سرمایهگذاران سیلیکونولی است. این در حالی است که حجم سرمایهگذاری سرمایهگذاران دره تکنولوژی در استارتآپهای زنان تقریبا سه برابر بیشتر از سرمایهای است که نیویورکیها به این استارتآپها اختصاص میدهند.»
بهطور کلی کارآفرینان زن در نیمه اول سال ۲۰۱۹ توانستهاند تا ۹/ ۲ درصد بیشتر از نیمه اول سال میلادی گذشته، از سراسر دنیا سرمایه جذب کنند. این برش لذیذ از کیک سرمایهگذاری ریسکپذیر، شاهد خوبی است بر این مدعا که شکاف سرمایهگذاری در استارتآپهای تاسیسشده توسط زنان و استارتآپهای مردانه به تدریج کمتر و کمتر میشود. ونتوبل معتقد است: «با اینکه این آمار و ارقام امیدوارکننده است، اما هنوز اقدامات زیادی برای از بین بردن این شکاف میان کارآفرینان زن و مرد، باید انجام شود. این تحقیقات نشان میدهد که کارآفرینان زن همچنان به شکل سنتی، در مراحل اولیه شانس چندانی برای دریافت سرمایه در مقایسه با رقبای مردشان ندارند.
بر اساس این آمار، به ازای هر یک دلار سرمایهگذاری در استارتآپهای تاسیس شده توسط مردان، زنان کارآفرین تنها ۳۸/ ۰ دلار سرمایه دریافت میکنند. این در حالی است که هنوز تنوع جنسیتی در اکوسیستم کارآفرینی حوزه تکنولوژی خیلی کم است و حتی گاهی شاهد تفاوت معنادار میزان دستمزد زنان و مردان در این اکوسیستم هستیم. درست به همین دلیل هم معتقدم که هنوز کارهای زیادی برای ایجاد تعادل در فضای کارآفرینی میان کارآفرینان زن و مرد وجود دارد که باید انجام شوند.»