اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

August 11, 2019
10:37 یکشنبه، 20ام مردادماه 1398
کد خبر: 101999

مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان: اسنپ کمر به قتل بازار خدمات آنلاین بسته است

 
 
مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان در مطلبی که در سایت ویرگول منتشر کرده سیاست‌های گروه شرکت ایران که بیشتر با برند اسنپ شناخته می‌شود را انحصار‌طلبانه خوانده است.
 
 علیرضا صادقیان با اشاره به انحصاری که این گروه و مخصوصا سرویس «اسنپ‌فود» در بازار سفارش آنلاین غذا ایجاد کرده گفته است که اسنپی‌ها با این حرکت‌های انحصارطلبانه در یک کلام، کمر به قتل دیگر کسب‌وکارهایی بسته‌اند که در این فضا فعالیت می‌کنند.
 
صادقیان در ابتدای این مطلب با اشاره به اینکه تاریخچه فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ مانند نت‌برگ، چیلیوری، تیکت، سرمیز و دکتر دکتر نشان می‌دهد آنها خواهان رقابت در بالاترین سطح ممکن هستند، تاکید کرده که رقابت در معنای واقعی خود فقط بازیگران یک عرصه را آب‌دیده‌تر و قوی‌تر می‌کند؛ اما کاری که این روزها گروه اسنپ و در راس آن اسنپ‌فود در بازار انجام می‌دهند دیگر رقابت نام ندارد.
 
صادقیان با بیان خبرهای مختلفی که این‌روزها در مورد اسنپ منتشر می‌شود از ممنوعیت نصب اپلیکیشن رقیب روی موبایل رانندگان اسنپ گرفته تا توییت‌هایی در مورد شکار فله‌ای نیروی کار رقیب می‌گوید:‌ «این رفتارها فقط مربوط به یک بخش از کسب و کار گروه اسنپ نیست. آنچه در چهره دیگر این گروه یعنی اسنپ‌فود اتفاق می‌افتد نیز تخریب و نابودی سایر بازیگران بازار سفارش آنلاین غذا به شکل هدفمند، تعمدی و ادامه‌دار است.»
 
صادقیان در ادامه این مطلب تاکید کرده که اسنپ می‌تواند و باید از مزیت‌های خود به عنوان یک کسب‌وکار موفق و قابل احترام آنلاین در زمینه‌هایی مانند برند، سوپر اپ و هدایت کاربران به بخش‌های ضعیف‌تر کسب‌وکارش استفاده کند؛ ولی او باور دارد که  قطع کردن شریان حیاتی کسب‌و‌کارهای دیگر حوزه سفارش غذا با هر دید قانونی، تجاری، شرعی و عرفی کاری به خطاست.
 
او در این مورد می‌گوید: « کاری که امروزه در اسنپ‌فود انجام می‌­شود در یک کلام استفاده از ابزار ترافیک بالاتر، پول بیشتر و برند قویتر به منظور الزام رستوران‌ها برای انتخاب بین یکی و فقط یکی از این گزینه هاست: کار با اسنپ‌فود یا هر کدام از بازیگران دیگر.» صادقیان با انحصاری خواندن این رفتار اسنپ‌فود می‌افزاید:‌« این انحصار است، انحصاری که ترجمه آن به زبان ساده نه تنها از میان رفتن سایر کسب‌وکارهایی است که به منبع به ظاهر بی‌پایان پول یک اپراتور همراه وصل نیستند، بلکه رستوران‌ها را هم به صورت مقطعی تطمیع و سپس به شدت آسیب‌پذیر می‌کند.»
 
صادقیان در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به چند دلیل سعی کرده تا ثابت کند که رویکرد انحصارطلبانه در حوزه تجارت الکترونیکی و استارت‌آپ‌ها اشتباه است.
 
به باو او  انحصار در گام اول، باعث از بین رفتن محیط رقابتی می‌شود که بیش از همه به ضرر کاربر ( خریدار و رستوران) است. چرا که رقابت کسب‌وکارها بر سر جذب مشتری، در نهایت باعث افزایش کیفیت محصول/خدمت و بهینه شدن قیمت برای مشتری می‌شود.
 
او تاکید کرده که وقتی انحصار ایجاد می‌شود، هرچقدر هم که کیفیت کم و قیمت زیاد باشد، اتفاقی نمی‌افتد: «انحصارگر برای افزایش سود خود، می‌تواند هرکاری انجام بدهد و مشتری ناچار به پذیرش است.این رویکرد نه تنها شانس بقا برای سایر بازیگران فعلی را از بین می‌برد بلکه سایر ایده‌های نوآورانه در خدمات و کیفیت را هم زنده به گور می‌کند چون یک بازیگر با چند حامی خارجی و داخلی سنگین‌ وزن، فرصت هر جوانه‌زدنی بیرون از اکوسیستم هزاردستان خودش را پیشاپیش از میان می‌برد.»
 
صادقیان در پایان یادآور شده است: «به اعتقاد خود من مهم‌ترین اشتباه این است که هر بازاری خودش یک سری قوانین و جریانات نانوشته دارد که در نهایت تعیین می‌کند آیا نیاز به چند بازیگر و رقیب در آن هست یا نه. وقتی شما با چماق انحصار، تطمیع عرضه‌کنندگان و فریب کاربران بکوشید دیگران را از آن بازار خارج کنید از خودتان فرصت رقابت، بهتر شدن و انسانی‌تر شدن را می‌گیرید. انحصار همان‌قدر که برای دیگران مضر است برای خود ما هم هست. آن را با رقابت اشتباه نگیریم.»
 
این اولین بار نیست که مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان نسبت به انحصاری که به گفته او در بازار کسب‌وکارهای آنلاین توسط گروه اسنپ ایجاد شده، اعتراض می‌کند. پاییز سال گذشته نیز صادقیان بعد از اینکه مدیرعامل تپسی، در نامه‌ای به دو وزیر و دو معاون رئیس‌جمهوری خواهان توقف فعالیت انحصاری اسنپ و پیاده‌سازی رقابت آزاد در بازار حمل و نقل آنلاین شد، اعلام کرده بود که اسنپ با استفاده از قدرت سرمایه‌گذار خارجی خود فضای رقابت را ناسالم کرده و به دنبال بیرون کردن بازیگران داخلی از بازار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.