امنیت

فناوری اطلاعات

August 13, 2019
11:17 سه شنبه، 22ام مردادماه 1398
کد خبر: 102106

مایکروسافت مخفیانه‌ به مکالمات گوش می‌دهد

 
مایکروسافت به لیست شرکت‌های فناوری بزرگی اضافه شد که به روش‌های مختلف و مخفیانه به مکالمات گوش می‌دهند. در ماه‌های اخیر این هیاهو و جنجال ایجاد شده که شرکت‌های بزرگ فناوری یعنی گوگل، آمازون و اپل استراق سمع می‌کنند و حالا نام مایکروسافت هم به این لیست اضافه شده است.
 
بر اساس گزارشی از Motherboard، دستیار دیجیتالی کورتانا، و بخش ترجمه همزمان اسکایپ، از منابع انسانی برای بررسی و تحلیل تعاملات ضبط‌شده استفاده می‌کنند. در این مقطع این واقعیت که مایکروسافت به صداهای ثبت‌شده در مکالمه با کورتانا گوش می‌دهد، احتمالاً آن‌قدرها هم شگفت‌آور نیست. به نظر می‌آید همه مشغول این‌ کارند، اما استفاده مایکروسافت از منابع انسانی برای گوش دادن به گفت‌وگوهای واقعی از طریق اسکایپ که بین دو فرد اتفاق می‌افتد و آگاه نیستند مکالمه‌هایشان گوش داده می‌شود، ما را در مورد سطح جدیدی از این وضعیت، آگاه می‌کند. 
 
یکی از سخنگویان مایکروسافت در گفت‌وگو با تک‌کرانچ در این زمینه گفت: «مایکروسافت داده‌های صوتی را برای ارائه و بهبود خدمات مبتنی بر صدا مانند جست‌وجو، دستورات صوتی، تایپ صوت یا خدمات ترجمه جمع‌آوری می‌کند. تلاش ما این است که درباره جمع‌آوری و استفاده از داده‌های صوتی شفاف‌سازی کنیم تا مطمئن شویم مشتریان می‌توانند درباره اینکه چه وقت و چگونه اطلاعات صوتی آنها استفاده خواهد شد، انتخاب‌های آگاه داشته باشند.» او افزود: «مایکروسافت قبل از گردآوری و استفاده از داده‌های صوتی از کاربران اجازه می‌گیرد.» همچنین  مایکروسافت در دفاع از خود می‌گوید که بازنگری در نحوه رسیدگی به داده‌های صوتی را ادامه می‌دهد تا مطمئن شود کاربران تا حد ممکن گزینه‌های شفافی برای انتخاب دارند از حریم خصوصی‌شان محافظت می‌شود.
 
شرکت‌هایی که شفاف نیستند
هوش مصنوعی‌ای که در این خدمات به کار گرفته می‌شود، به تجربه انسانی نیاز دارد. آموزش به کامپیوتر برای شناسایی و ترجمه یک زبان، یا تفسیر آن به عنوان یک دستور، کار ساده‌ای نیست. بله، شرکت‌ها به تعاملات ما گوش می‌دهند. این مساله، در این مرحله، تقریباً منطقی به نظر می‌رسد، یا دست‌کم لازم. مشکل این است که آنها درباره این ماجرا شفاف نیستند. مخصوصاً درباره مورد اسکایپ. اگر من مشغول صحبت با سیری در آی‌فونم هستم، در ذهنم برایم باورپذیر است که اپل ممکن است به شیوه‌هایی این تعامل را تحلیل کند. احتمالاً می‌توانم این منطق را درک کنم که تقریباً دارم با اپل صحبت می‌کنم.  اما این درباره اسکایپ صادق نیست. ما از اسکایپ برای تماس دو شخص حقیقی استفاده می‌کنیم. و واقعاً انتظار نداریم فرد دیگری به این مکالمه گوش دهد، بدون در نظر گرفتن این واقعیت که من از خدماتی مانند ترجمه همزمان استفاده می‌کنم. بگذارید این‌طور فکر کنیم: چه می‌شود اگر اپل یا گوگل یا فیس‌بوک برای اطمینان از اینکه ایموجی‌ها درست نمایش داده می‌شوند، پیغام‌های متنی شما را بخوانند؟ در واقع بیایید اصلاً در موردش فکر نکنیم. واقعاً جالب نیست. هیچ‌کس نمی‌خواهد به این حقیقت فکر کند که بعضی مکالمات شخصی یا شغلی ممکن است جایی در آینده بررسی شوند، حتی اگر اطلاعات شخصی آنها حذف شده باشد. 
 
راه‌های نرفته
در میان همهمه و جارو جنجال‌های مربوط به استراق سمع شرکت‌های بزرگ فناوری، بدترین نکته این است که همه اینها قابل اجتناب است. همه این شرکت‌های فناوری در گذشته توانسته‌اند به راحتی روشی را به کار بگیرند که به آنها اجازه می‌دهد این کار را انجام دهند، بدون اینکه به کسی توضیح دهند واقعاً چه کاری انجام می‌دهند. در عوض فقط کافی است به مردم بگویید برای ارتقای خدماتی که دوست‌شان دارند، چه کاری لازم است انجام دهند. این بدان معناست که به جای اطلاعیه‌های بخش قوانین و حریم خصوصی سایت که کاربر را مجبور می‌کند آنها را «بازخوانی» کند، به صورت واقعی به کاربر (مثلاً با یک پاپ‌آپ) هشدار دهد که شرکت می‌خواهد برای برررسی بعضی از منابع ضبط‌شده از ما اجازه بگیرد.
 
به گزارش اینک (INC) اپل از ویژگی‌های مشابهی در سیستم‌عامل ios 13 استفاده کرده است که به شما اخطار می‌دهد برنامه‌ می‌خواهد استفاده از اطلاعات مکانی شما را ادامه دهد و از شما می‌خواهد رضایت خود را تایید کنید. 
 
در واقع اپل، گوگل و آمازون می‌توانند به راحتی مردم را برای مشارکت داوطلبانه بسیج کنند. حتی شرکت هک (Heck) می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند از تعاملات صوتی غیرقابل شناسایی‌شان استفاده شود، کارت هدیه دیجیتالی پنج دلاری برای فروشگاه‌های کیندل و آی‌تیونز در نظر بگیرد.
 
با تمام این اتفاقات کارشناسان اعلام می‌کنند که اگر می‌خواهید مشتریان‌تان در بهبود امور به شما کمک کنند، به سادگی از آنها بخواهید. به شیوه‌ای این کار را انجام دهید که آنچه را نیاز دارید، شفاف کند. کاری را که دقیقاً می‌خواهید با این اطلاعات انجام دهید توضیح دهید و بگویید چنانچه در آینده نظرشان عوض شد، چگونه می‌توانند از این چرخه خارج شوند. فقط کافی است حرف بزنید. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.