شهرداری تهران با آمدن پیروز حناچی تصویری از یک مجموعه علاقهمند به استارتاپها را نشان داد. او از مجموعههای استارتاپی مثل کارخانه نوآوری بازدید کرد. معاونانش در جلسات استارتاپی شرکت کردند و شهر هوشمند مرتبا از زبان مدیران شهرداری شنیده میشود اما در واقع این نهاد همچون گذشته به کسب و کارهای تکنولوژی محور نوپا به عنوان سدی برابر کسب و کارهای سنتی که خود متولی آن است – مانند تاکسیرانی – نگاه میکند.
تازهترین اقدام شهرداری شکایت از اتحادیه کسب و کارهای مجازی یا اتحادیه موسوم به استارتاپ هاست و شهرداری تهران از این شکایت کرده که چرا این اتحادیه مجوز به تاکسی های اینترنتی دادهاند.
نامه اتحادیه به رسانهها
اتحادیه طی نامهای به رسانهها ماجرای شکایت شهرداری از آن را شرح داده است.
در ایمیلی که این اتحادیه برای آی تی ایران ارسال کرده آمده است :
آقای شهردار به جای مانعتراشی، مسیر کارآفرینان کشور را تسهیل کنید
موضوع قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت تاکسیهای آنلاین طی ماههای گذشته، یکی از موضوعات مورد بحث در رسانهها بوده و در تمام این مدت از یک سو معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و از سوی دیگر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، تلاش کردهاند تا فعالیت این شرکتها را به دلیل عدم نظارت شهرداری بر آنها، غیرقانونی جلوه دهند.
در آخرین اقدام نیز شهرداری، از اتحایه کسب و کارهای مجازی برای مجوزدهی به این شرکتها شکایت کرده است، حال آنکه طبق ماده 87 قانون نظام صنفی، اتحادیه تنها مرجع صلاحیتدار برای صدور مجوز کسب و کارهای مجازی و از جمله تاکسیهای آنلاین است.
اتحادیه ویژه کسب و کارهای مجازی در سال 96 با تشکیل جلسه توسط دادستان کل کشور، با حضور نمایندگان وزارت کشور، شهرداری، پلیس و … به عنوان مرجع اصلی مجوزدهی و نظارت بر کسب و کارهای آنلاین ایجاد شده و مجوز فعالیت تاکسیهای آنلاین نیز توسط این اتحادیه صادر میشود.
نکته جالب توجه این است که نهادهای دولتی از جمله وزارت ارتباطات، وزارت صمت، معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیات مقررات زدایی، همگی طی این سالها مجوز فعالیت این سامانهها را به رسمیت شمردهاند. در این میان به نظر میرسد تنها شهرداری است که بدون توجه به مسیر قانونی تصویب دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسیهای آنلاین، بر خلق مجوز جدید اصرار دارد و به دنبال این است که با تحمیل هزینه اضافی به این کسب و کارها، مانعی برای رشد و توسعه آنها بتراشد.
خوشبختانه کارآفرینان جوان کشور وکسب وکارهای آنلاین، طی سالهای اخیر هیچگاه در برابر مانعتراشیهای اینچنینی عقب ننشسته و همواره در مسیر حرکتشان استوار و پایدار بودهاند. از شهرداری نیز دعوت میکنیم تا به جای سنگاندازی و ممانعت از حرکت کسب و کارهای مجازی، مسیر را برای کارآفرینان جوان و پرانرژی کشورمان هموار کند.
آقای شهردار! تهران هوشمندی که به درستی میخواهید به سمت آن حرکت کنید، محقق نخواهد شد مگر اینکه شما به جای مقاومت در برابر رشد و توسعه کسب و کارهای تکنولوژی محور و نوآور، همراه آنها شوید و از کمک آنها برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.
اتحاد جدید علیه استارتاپها؟
وزارت کشور، تاکسیرانی، شهرداری و بسیاری از نهادهای دیگر طی سالهای اخیر در مقابل استارتاپها شکایتهایی را مطرح یا نسبت به فعالیت آنها انتقادهایی را مطرح کردهاند.
در برخی موارد کار به تعطیلی دفاتر شهرستان استارتاپها کشیده است. با ایجاد اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی توسط استارتاپها اما انتظار میرفت بحث و مساله درباره این موضوع پایان یافته باشد.
موج جدیدی که با شکایت شهرداری از استارتاپها پیش آمده و دو هفته قبل با صحبت های انتقاد آمیز معاون حمل و نقل ترافیک از تاکسی های اینترنتی اوج گرفت.
این شکایت ها در حالی اتفاق میافتاد که به نظر میرسد حناچی دو گروه را برای ایجاد جریانی درباره استارتاپها به خود نزدیک کرده است. نخست با انتخاب مشاورانی از مدیران و افراد نزدیک به جریان سازمان نظام صنفی و مدیران سابق وزارت ارتباطات به عنوان مشاوران شهر هوشمند و دوم با نزدیک شدن به تیم مدیریتی وزارت ارتباطات.
با این جریانات به نظر میرسد کار برای استارتاپها که به اندازه کافی در فضای اقتصادی امروز دردسر و مشکل برای ادامه دادن دارند سختتر هم شود.