بازار در بازار؛ جایی در سیودومین نمایشگاه ملی صنایع دستی است، فضایی که در آن دیجیکالا قصد دارد مارکت پلیس یا به اصطلاح بازار آنلاین خود را بیشتر به افراد در این صنعت معرفی کند.
بازار تجاریسازی کالاها این روزها اهمیت بیشتری پیدا کرده و این اهیمت از زمانی پررنگ تر شد که سهم شاخص ابزاهای تکنولوژی برای گردش سود در این بازار به میان آمد. این روزها در چرخش بیوقفه خرید و فروش سود به جایی تزریق میشود که بیشترین استفاده را از تکنولوژیهای ارتباطی برده باشد.
شاید به همین دلیل هم دیجیکالا در سیودومین نمایشگاه ملی صنایع دستی یک غرفه مجزا برای جلب فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی دایر کرده تا مارکت پلیس خود را بیشتر برای فعالان در این بخش عینی کند. در کنار این حضور فیزیکی، دیجیکالا کلاسها و کارگاههای آموزشی را هم برای مشتریان خود برگزار کرده تا با آموزشهایی که با محوریت چگونگی فروش در دیجیکالا، نقش تکنولوژی در افزایش فروش محصولات، برندسازی در صنایع دستی، تاثیر محتوا بر فروش و نقش فروشگاههای آنلاین در فروش همراه بیشتر آشنا شوند .
کارگاههایی که توانستند تنها در طول دو روز ابتدایی برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران بیش از ۲۰۰ نفر را به سوی خود جلب کنند.
مارکت پلیس دیجیکالا فضای بکر برای صنعت صنایع دستی
مارکت پلیس دیجیکالا از ۴ سال پیش با این هدف شکل گرفت که تولیدکنندگان و فروشندگان اصلی در این بخش بتوانند کارشان را بیواسطه به دست مصرفکننده برسانند. حالا به نظر میرسد چنین فضایی میتواند برای تولیدکنندگان صنایع دستی بسیار ضروری باشد؛ چرا که محصولات بکر در این حوزه معمولا در دورترین و محلیترین نقاط کشور تولید میشوند و در بیشتر مواقع کمتر به مراکز خرید اصلی راه می یابند.
تعداد فروشندگان دیجیکالا حالا در این مارکت پلیس به ۳۰ هزار نفر رسیده است. به گفته امیرحسین موسوی، مدیر روابط عمومی دیجیکالا به پیوست، این افراد به جز تامینکنندگانی هستند که از قبل با دیجیکالا کار می کنند. براساس اظهارات او تا سه سال گذشته همه انبار دیجیکالا شامل اجناس تامین کنندگان کالا بود؛ اما حالا سهم این فضا برای فروشندگان مارکت پلیس به ۶۵ درصد و تامین کنندگان به ۳۵ درصد رسیده است چون این روزها دیجیکالا به این سمت حرکت می کند که یک بازار بزرگ رقابتی برای همه فروشندگان در همه نقاط کشور ایجاد کند.
موسوی توضیح میدهد: «این بازار رقابتی موجب شد حتی در بسیار از موراد فروش دیجیکالا که به عنوان یک فروشنده مجزا در مارکت پلیس حضور دارد نتواند سبد خرید را در اختیار بگیرد چون گاهی قیمت، گارانتی یا رنگ کالا در دیجیکالا قابل رقابت با فروشنده اصلی نیست و به این دلیل سبد خرید به فروشنده اصلی می رسد.شاخصه و یک خاصیت برجسته که برای بازارهای آزاد و ضد انحصاری مطرح است.» به گفته موسوی بازار آنلاین و مارکت پلیس دیجیکالا یک بازار ۲۴ ساعته به وسعت تمام ایران است.
جایی برای پیدا کردن تولیدکننده و فروشنده صنایع دستی
آنطور که مدیر روابط عمومی دیجیکالا میگوید هدف این غول فروش آنلاین برای حضور در این نمایشگاه پیدا کردن تولیدکنندکان و فروشندگان مستقیم محصولات صنایع دستی و اتصال آنها به کمک قابلیت مارکتپلیس دیجیکالا به یکدیگر است.
موسوی در این مورد میگوید: «میخواهیم ارتباط دو سویه میان فروشنده و مصرفکننده فعال در حوزه صنایع دستی ایجاد کنیم، تا این بازار به صورت مستقیم بتواند تمام سود را به تولیدکننده اصلی برساند.» براساس اظهارت او فروشندگان زیادی همین حالا به صورت سنتی در بازار فروش و حتی در نمایشگاه صنایع دستی هستند که تجربه استفاده از پلتفرم دیجیکالا را ندارند؛ اما حالا این بازار چنان بزرگ شده که فروش در آن اجتناب ناپذیر است.
او میگوید که هدف دیجیکالا برای بودن در چنین نمایشگاهی معرفی پتانسیل بستر آنلاین به کسبوکارها و هنرمندان حوزه صنایع دستی است.
براساس اظهارات موسوی بیش از ۳۰ هزار کسبوکار و ۱ و نیم میلیون تنوع کالایی در دیجیکالا وجود دارد و ۲ هزار کسبوکار در دسته فرهنگ و هنر که صنایع دستی یکی از این دستههاست در روی این پلتفرم مشغول به فعالیت هستند. موسوی میگوید: «در چنین تجربهای برای فروشنده محصولات صنایع دستی که خود تولیدکننده است، قیمت برای مصرفکننده به یک پنجم و سود آن برای خود فروشنده به بیش از ۴ برابر رسیده است.»
مشکلی به نام قیمتگذاری
قیمتگذاری در بازار آنلاین در چند ماه گذشته به یکی از معضلات بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. در این میان برخی فعالان در این بازار سعی میکنند با نظارت دقیق و کمک گرفتن از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی روی نحوه قیمتگذاری کالاها در پلتفرمشان نظارت داشته باشند. اما به گفته موسوی این نوع نظارت روی هر بازاری جوابگو نیست؛ چرا که گاهی اوقات در بازاری مانند صنایع دستی این رقابت است که قیمت را مشخص میکند.
موسوی اعلام میکند دیجیکالا در حالحاضر برای چند گروه کالایی محموده قیمت تعیین میکند. او در این مورد توضیح میدهد: «از ابزار هوش مصنوعی برای کنترل قیمت کالا بهره میگیریم که عموما قیمت اصلی را برچسب مصرف کننده روی کالا و همچنین قیمت مصوب به دست میآید؛ اما برای کالاهایی مانند صنایع دستی نه قیمت مصوب وجود دارد و نه قیمت مصرفکننده و این کالاها عموما دربازار رقابت قیمتگذاری می شوند. به گفته موسوی یکی از بزرگترین مشکلات برای تولیدکنندگان صنایع دستی مساله فروش است؛ فروشنده در مارکت پلیس دیجیکالا نه فقط یک شهر بلکه مارکتی به وسعت ایران در اختیارش قرار میگیرد.
او تاکید میکند که ارایه خدمات به مشتری در حوزه صنایع دستی کشور ناشناخته است و برای خدمات لجستیک و بازاریابی، بینش بازار و خدمات انبارداری و ارسال کالا، خدمات پس از فروش و تولید محتوا هنوز باید کارهای گسترده ای انجام شود با این حال دیجیکالا بابت ارایه تمامی این خدمات به فروشندگان ۳ تا ۱۰ درصد از سهم فروش را به عنوان کمیسیون دریافت میکند.
موسوی اما از طرحی خبر میدهد که قرار است هزینه این کمیسیون را برای تولیدکنندگان اصلی صنایع دستی و حوزه فرهنگ و هنر به صفر برساند و این یعنی ۱۰۰ فروش به خود تولیدکنندهها میرسد.
حضور در بازار کشورهای همسایه
مارکت پلیس این امکان را برای فروشندگان عملی میکند که بتوانند در بازارهای جهانی هم خودی نشان دهند هرچند که در سالهای اخیر مشکلات تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا به تدریج تحقق این امکان را کمرنگ کرده است؛ اما علی علوی، سرپرست کمپینهای آنلاین دیجیکالا در گفتوگو با پیوست در این مورد میگوید: «در برنامه بلند مدت دیجیکالا گسترش به کشورهای منطقه و حتی حضور در بازارهای کشورهای اطراف در دستور کار است و ورود به این بازار یک پله بزرگی برای صنایع دستی تولید داخل است که کمتر در دسترس افراد خارجی است.»
سیودومین دوره نمایشگاه صنایع دستی تا نهم شهریورماه در محل دایمی نمایشگاه بینالمللی تهران میزبان بازدیدکنندگان خود خواهد بود.