تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 30, 2019
13:27 جمعه، 8ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102825

شراکت قریب الوقوع آمازون و استارتاپ Gojek اندونزی

 
شرکت آمازون و استارتاپ گوجک Gojek اندونزی که در زمینه حمل و نقل فعال است صحبت‌های مقدماتی برای شراکت آغاز کرده‌اند.
 
در صورت نهایی شدن این مذاکرات این نخستین حضور غول تجارت الکترونیکی جهان در عرصه حمل و نقل اینترنتی خواهد بود و پای این شرکت آمریکایی را به یکی از مهمترین بازارهای اینترنتی شرق آسیا باز می‌کند.
 
به گزارش وال استریت ژورنال و بر اساس منابع مطلع مذاکرات انجام گرفته روی میزان سرمایه‌گذاری آمازون در این سرویس آنلاین  و زیرساختهای آن انجام گرفته است.
 
فعلا نه سخنگوی آمازون و نه مقامات استارتاپ گوجک توضیح رسمی درباره این مذاکرات نداده‌اند و تضمینی وجود ندارد این مذاکرات قطعا به مشارکت دو شرکت ختم شود.
 
استارتاپ گوجک در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و نام آن ابتدا اوجک Ojeks بود که روی خدمات حمل و نقل با موتورسیلکت متمرکز بود. از آن زمان این شرکت حوزه فعالیتش را از سرویسهای حمل و نقل به غذا و تحویل کالا و همچنین خدمات پرداخت توسعه داده است.
 
گوجک حالا خود را یک سوپر اپ ( Super App) می‌داند پیش از این با سرمایه‌گذاری که شرکت آلفابت ( گوگل) ، KKR & CO و Warburg Pincus روی آن انجام گرفت خدماتش را به پنج کشور حوزه جنوب شرق آسیا گسترش داد.
 
آمازون در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی سرویس پرایم Prime توزیع سریع کالا در سنگاپور هم به این حوزه وارد شده است.
 
مشترکان سرویس پرایم آمازون در این کشور قادر به دریافت کالاهای خریداری شده از آمازون در کمتر از دو ساعت هستند.
 
 
بازار جدید و در حال رشد اندونزی
آمازون با گسترش فعالیتش از طریق گوجک به بازاری با جمعیت ۲۶۰ میلیون نفر وارد می‌شود. میزان فروش از طریق تجارت الکترونیک در این منطقه در سال گذشته ۱۲.۲ میلیارد دلار برآورد شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به ۵۳ میلیارد دلار برسد.
 
بر اساس یک تحلیل گوگل که سال گذشته انجام گرفت اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیا طی شش سال آینده ۳ برابر می‌شود.
 
آمازون طی سالهای اخیر تمایل زیادی روی ورود به بازارهای جهانی جدید داشته از جمله هند، استرالیا و حالا شرق آسیا.
 
در منطقه خاورمیانه نیز آمازون با خرید استارتاپ تجارت الکترونیکی سوق در آن حضور پیدا کرده است.
 
فروش جهانی آمازون در فصل دوم سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۲ درصد رشد داشته است.
 
رقابت آمازون در بازار اندونزی به طور مستقیم تهدیدی علیه شرکت‌های رقیب از جمله علی بابا چین ، لازادا Lazada ، توکوپدیا Tokopedia ( با پشتیبانی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سکویا Sequoia و شرکت سرمایه‌گذاری سافت بانک ژاپن ) و Shopee است.
 
به گفته عثمان اختر یک متخصص مشاور در سنگاپور بازار اندونزی یک بازار رقابتی پیشرفته است اما همچنان چالشهایی در زمینه لجستیک در آن وجود دارد. اندونزی دارای بیش از ۱۷ هزار جزیره است اما جمعیت جوان و شیفته تکنولوژی بهترین چشم‌انداز رشدی خوب را در آن پدیدار کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.