بازار افغانستان بازار بسیار بکری است و ایران زمان خوبی وارد این بازار شده و میتواند در آینده سهم خوبی از بازار افعانستان داشته باشد و با عقد قرارداد بین شرکتهای دو کشور، بازارهای دیگری کشف شده و عمق ماندگاری ما در افغانستان زیاد خواهد شد.
زیرساختهای ارتباطی در افغانستان در سالهای اخیر توسعه قابل توجهی داشته و اکنون ۲۳٫۷ میلیون نفر از جمعیت ۳۶ میلیونی این کشور موبایل داشته و کاربران اینترنت نیز نزدیک به ۱۰ میلیون نفر است. این در حالی است که افزایش دسترسی به اینترنت، یکی از برنامههای محوری دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افغانستان است. شبکه فیبر نوری در ۲۵ استان این کشور مستقر شده و تا دو سال دیگر قرار است در ۹ استان باقیمانده نیز گسترش یابد. همچنین دولت افغانستان برنامههای وسیعی برای توسعه دولت همراه و دولت الکترونیکی دارد.
نخستین نمایشگاه بینالمللی فناوری اطلاعات و ارتباطات افغانستان با نام ArianaICT با مجوز وزارت تجارت و صنایع افغانستان، از ۱۳ شهریور ماه سال جاری به مدت سه روز از سوی کنسرسیوم ایریانا بوم و با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در شهر کابل و با حضور ۶۰ شرکت از دو کشور برگزار شد.
رسول سراییان – دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانهای کشور- ابراز امیدواری کرده بود که این نمایشگاه فصل جدیدی در همکاریهای مشترک میان شرکتهای ایرانی و افغانستانی بگشاید. همچنین شهزاد گلآریوبی – وزیر ارتباطات افغانستان – نیز گفته بود: تفاهمنامهای با ایران برای برگزاری اولین نمایشگاه بینالمللی فناوری اطلاعات و ارتباطات در افغانستان منعقد شده و ما آماده هر نوع حمایتی برای همکاری در این زمینه هستیم.
برگزاری نمایشگاه ICT با شناسایی بازار افغانستان
در این راستا، پرویز شهپر – عضو سازمان نظام صنفی رایانهای – با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بینالمللی ICT در افغانستان، به ایسنا گفت: ایدهی اولیهی این نمایشگاه از وزیر ارتباطات بود و تقریبا از یک سال پیش برای آن برنامهریزی شده بود. ما نیز به عنوان مجری یک سال است که این موضوع را پیش بردیم و تماسهای فراوانی برای هماهنگی حضور شرکتها برقرار کردیم. ما نمایشگاه را هدفمند پیش بردیم و قبل از برگزاری، طرفهای تجاری را شناسایی کرده بودیم.
وی با بیان اینکه با وجود مشکلات امنیتی در افغانستان، شرکتهای افغانستانی رویکرد بسیار مثبتی داشتند، افزود: وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان، کمک بسیاری در این زمینه کرده و باعث شد بزرگترین تلویزیون افغانستان اسپانسر این نمایشگاه شود. اپراتور اتصالات که مرکز اصلیاش در امارات است و در اقصی نقاط دنیا کار میکند هم اسپانسر این نمایشگاه شد. بازدیدکنندگان حرفهای در این نمایشگاه حضور داشتند و این موضوع باعث شد مذاکرات B2B فراوانی انجام شود. همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ قرارداد توسط شرکتها منعقد شده که سه مورد از آنها به مرحله اجرا رسیده است.
او با ابراز امیدواری برای ادامهی روند برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: بازار افغانستان بازار بسیار بکری است و ما زمان خوبی وارد این بازار شدیم و میتوانیم در آینده سهم خوبی از بازار افعانستان داشته باشیم. بسیاری از شرکتها و مسوولان که در این نمایشگاه حضور نداشتند، احساس غبن میکنند و متقاضیان برای برگزاری دوباره این نمایشگاه بسیار زیاد شدند. زمینههای بکری در افغانستان داریم و حضور شرکتها در نمایشگاههای اینچنینی باعث میشود شرکتها برای خود شریک تجاری پیدا کرده و کار را با افغانستان شروع کنند.
شهپر با تاکید بر رغبت شرکتهای افغانستانی به حضور در نمایشگاه بیان کرد: متخصصان و کارشناسان ICT افغانستان استقبال خوبی از نمایشگاه با موضوعات بانکداری، فینتکها، سختافزاری، نرمافزاری کردند و جمع کثیری از متخصصان و نهادهای دولتی و خصوصی جذب نمایشگاه شدند. این آشناییها باعث میشود طرفین بیشتر به هم اطمینان کنند و علاقهمند به همکاری و کار مشترک شوند. با فعالیت شرکتها نیز ما بازار افغانستان را شناسایی میکنیم و با عقد قرارداد، بازارهای دیگری کشف شده و عمق ماندگاری ما در افغانستان زیاد میشود.