وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته توییتی کرد که از احتمال تعطیلی VAS یا سرویس ارزش افزوده خبر میداد. سرویس ارزش افزوده نوعی خدمات پیامکی است که بستری مناسب برای افزایش ارتباط و تعامل میان اپراتورها و مشترک را ایجاد میکند. با این حال، همین خدمات باعث کلاهبرداری از مشترکان شده بود؛ بهطوریکه مدتی پیش پرونده یک تخلف در ارزش افزوده آشکار شد که موجب یک کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی از کاربرانی که بدون اطلاع در سرویسهای ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود. در این میان، راهحلهای مختلفی از جمله استفاده از کد دستوری #۸۰۰* برای لغو این خدمات و برداشت پول از حساب مشترکان اعلام شد. با این حال، همچنان افرادی هستند که گرفتار این دامهای کلاهبرداری میشوند.
همزمان با توییت محمدجواد آذری جهرمی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات روز گذشته از تصویب مصوبهای خبر داد که مطابق آن، استفاده از کد دستوری (ستاره مربع) برای مشترکان رایگان است و درصورتیکه ارائه خدمت به مشترک هزینه داشته باشد، سرویسدهنده موظف است قبل از ارائه خدمات نسبت به اعلام هزینه به مشترک و اخذ تاییدیه وی اقدام کند. براساس ماده ۲ این مصوبه، ارائه خدمات مبتنی بر کد دستوری (USSD) به خدماتدهندگان صرفا برای استعلام، اطلاعرسانی و تراکنشهای مالی که منع قانونی نداشته باشد، مجاز است. به همین منظور ارائه خدمات اختصاصی دارندگان پروانه خدمات ارتباطی به مشترکان خود از طریق کددستوری و همچنین ارائه خدمات عمومی و دولت الکترونیک نیز از طریق کدهای دستوری با تایید رگولاتوری، بلامانع است.
به گزارش «ایسنا» برای ارائه خدماتی که براساس قوانین و مقررات نیازمند مجوز هستند، دارنده پروانه باید قبل از ارائه خدمات از طریق کد دستوری، از وجود مجوز اطمینان حاصل کند. دارنده پروانه همچنین موظف است نسبت به ثبت و انتشار فهرست کدهای دستوری، نوع و هزینه ارائه خدمات و مشخصات دقیق خدمات دهندگان مربوط، در درگاه اطلاعرسانی رسمی خود اقدام کند. طبق تبصره این ماده، دارنده پروانه موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، نسبت به بازنگری قراردادهای قبلی برابر این مصوبه اقدام کند. همچنین دارنده پروانه موظف است نمونه قرارداد ارائه خدمات مبتنیبر کد دستوری را به خدماتدهنده حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به سازمان ارائه و تاییدیه اخذ کند.
استفاده از کد دستوری برای مشترکان رایگان و بدون هزینه است و درصورتیکه ارائه خدمت مبتنی بر کد دستوری به مشترک هزینه داشته باشد، سرویسدهنده موظف است قبل از ارائه خدمات نسبت به اعلام هزینه به مشترک و اخذ تاییدیه وی اقدام کند. همچنین در صورت اتصال کانال کد دستوری به سایر کانالهای ارتباطی و ادامه ارائه خدمات از طریق کانال دیگر، رعایت مقررات الزامی است. درصورتیکه کمیسیون تعرفهای برای خدمات مبتنی بر کد دستوری ارائهشده از سوی دارنده پروانه به خدماتدهنده، تعیین کند، تعرفههای مصوب از زمان ابلاغ لازمالاجرا خواهند بود. همچنین تامین امنیت ارتباط کد دستوری بر عهده دارنده پروانه است.
دارنده پروانه موظف است نسبت به ارائه خدمات کد دستوری در شرایط بحران و اضطرار برای مراجع ذیربط اقدام کند. ارائه خدمات کد دستوری در شرایط بحران و اضطرار نیز مطابق دستورالعمل خدمات پیام انبوه اضطراری است. طبق این مصوبه، تخصیص کد دستوری برابر کد خدماتی سه رقمی اختصاص یافته بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تنها به بهرهبرداران کدهای مذکور مجاز است و دارنده پروانه موظف است کدهای دستوری را که برای امور حاکمیتی تعریف میشوند، در چارچوب ابلاغی سازمان در شبکه خود تعریف کند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میتواند در صورت تخلف دارنده پروانه از هر یک از مفاد این مصوبه و آییننامهها و دستورالعملهای مرتبط ابلاغشده توسط سازمان نسبت به جریمه اقدام کند.
در این مصوبه میزان اعمال جریمه برای دارندگان پروانه در صورت عدم اجرای این دستورالعمل تعیین شده است. به این ترتیب تخلف برای بار نخست مشمول تذکر و جریمه تا سقف ۵ میلیارد تومان، تکرار تخلف برای بار دوم مشمول اخطار و جریمه از ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان و تکرار سومین تخلف مشمول اخطار و جریمه از ۱۰ تا ۳۰ میلیارد تومان یا تعلیق و کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه فعالیت اپراتور خواهد بود.