اپلیکیشن

تلفن همراه

September 19, 2019
13:10 پنجشنبه، 28ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103830

آمازون موزیک HD با هزینه ماهانه ۱۵ دلار معرفی شد

 
 آمازون روز گذشته به‌صورت رسمی نسخه‌ای جدید از سرویس استریم موسیقی خودش را با نام آمازون موزیک HD (Amazon Music HD) رونمایی کرد. این سرویس رویکردی مشابه سرویس استریم موسیقی تایدل (Tidal) دارد و نسخه‌‌ای از فایل‌های صوتی را به‌اشتراک می‌گذارد که هیچ‌گونه افت کیفیتی ندارند. نکته‌ی جالب اینجا است که آمازون موزیک HD به‌عنوان رقیب مستقیم تایدل، هزینه‌ی ماهانه‌ی کمتری نسبت به این سرویس دارد و همین موضوع می‌تواند زنگ خطری برای تایدل باشد.
 
براساس اعلام رسمی، علاقه‌مندان خواهند توانست آمازون موزیک HD را با پرداخت هزینه‌ی ماهانه ۱۴/۹۹ دلار تهیه کنند و به استریم موسیقی با کیفیت بسیار بالا بپردازند. در ضمن اگر شما کاربر سرویس آمازو پرایم (Amazon Prime) هستید، برای تهیه‌ی آمازون موزیک HD هزینه‌ی کمتری معادل ۱۲/۹۹ دلار متقبل خواهید شد. پلن ویژه‌ی سرویس تایدل که از آن با نام Hi-Fi یاد می‌شود و موسیقی‌ها را با بدون افت کیفیت پخش می‌کند، هزینه‌‌ای معادل ماهانه ۱۹/۹۹ دلار دارد. شایعات مربوط به آغاز‌ کار آمازون موزیک HD را از چند ماه پیش در برخی رسانه‌ها شنیده‌ بودیم.
 
آمازون روز گذشته اعلام کرد که سرویس موزیک HD دارای بیش از ۵۰ میلیون آهنگ است که این شرکت از آن‌ها با نام آهنگ‌های «کیفیت بالا» (High Definition) یاد می‌کند. High Definition در واقع برچسبی است که آمازون به آهنگ‌هایی می‌دهد که دارای کیفیت CD با عمق بیت (Bit Depth) معادل ۱۶ هستند و نرخ نمونه‌برداری (Sample Rate) معادل ۴۴/۱ کیلوهرتز دارند. افزون‌بر این‌ها، آمازون موزیک HD دارای میلیون‌ها آهنگ با برچسب Ultra HD است (تعداد این آهنگ‌ها زیر ۱۰ میلیون عدد است). ظاهرا آمازون آهنگ‌هایی را که دارای عمق بیت معادل ۲۴ و نرخ‌ نمونه‌برداری بین ۴۴/۱ کیلوهرتز تا ۱۹۲ کیلوهرتز هستند در دسته‌ی آهنگ‌های Ultra HD قرار می‌دهد.
 
سرویس استریم موسیقی جدید آمازون، تمامی آهنگ‌های یادشده را در فرمت FLAC بدون هیچ‌نوع افت کیفیتی ارائه می‌دهد تا بهترین تجربه‌ی استریم موسیقی برای کاربران فراهم شود. تایدل موسیقی‌هایش را با فرمت MQA در دسترس قرار می‌دهد.
 
استیو بوم، قائم‌مقام بخش موسیقی آمازون، می‌گوید آن‌ها به این دلیل از عبارات HD و Ultra HD استفاده کرده‌اند که این واژه‌ها برای عمده‌ی مخاطبان سرویس‌های استریم موسیقی قابل‌درک‌تر از واژه‌هایی هستند که به‌طور معمول برای توصیف کیفیت‌های مختلف فایل‌های صوتی استفاده می‌شوند؛ در واقع همین «عمده‌ی مخاطبان» که استیو بوم به آن‌ها اشاره می‌کند، مخاطبان اصلی آمازون موزیک HD هستند و این سرویس روی آن‌ها به‌صورت ویژه حساب باز کرده است. در واقع آمازون موزیک HD نمی‌خواهد موقعیتی همچون تایدل یا دیگر سرویس‌های مشابه نظیر HDtracks و Qobuz داشته باشد و در پی آن است تا از همان ابتدا روی آن دسته از کاربران متمرکز شود.
 
بوم در ادامه‌ی صحبت‌هایش می‌گوید: «اینکه یکی از سه سرویس استریم موسیقی بزرگ دنیا در حال انجام چنین کاری است، اتفاق بزرگی به‌شمار می‌آید؛ ما به‌عنوان آمازون، نخستین شرکت از این سه شرکت هستیم که به انجام چنین کاری دست زده‌ایم.»
 
به‌طور معمول هر موقع صحبت از رقابت سرویس‌های استریم موسیقی بزرگ به‌میان می‌آید، در ابتدا نام‌هایی چون اسپاتیفای و اپل موزیک مطرح می‌شوند و کمتر شاهد اشاره به آمازون موزیک هستیم؛ در واقع فعلا رقابت اصلی در بین اسپاتیفای و اپل موزیک جریان دارد. بااین‌حال آمازون همچنان خودش را در رقابت جدی با این سرویس‌ها می‌بیند و حال با معرفی سرویس موزیک HD قصد دارد خودش را اندکی از اسپاتیفای و اپل موزیک جدا کند و تا حدی بالاتر از آن‌ها قرار گیرد.
 
استیو بوم در مصاحبه‌اش از ارائه‌ی آمار دقیق کاربران اشتراکی آمازون موزیک امتناع کرد؛ بااین‌حال اخیرا گزارش‌هایی منتشر شدند که در آن‌ها اعلام شده بود، سرویس آمازون موزیک تا ماه آوریل گذشته دارای ۳۲ میلیون کاربر اشتراکی بوده است که آمار خوبی به‌شمار می‌آید. اسپاتیفای تا همین ماه توانسته بود به رکورد ۱۰۰ میلیون کاربر اشتراکی دست پیدا کند.
 
البته فراموش نکنید که کاربران میلیونی سرویس آمازون پرایم نیز به مجموعه‌ی مشخصی از آهنگ‌های آمازون موزیک دسترسی دارند؛ در واقع هنگام تهیه‌ی سرویس آمازون پرایم،‌ به‌عنوان هدیه امکان دسترسی به بخش مشخصی از آهنگ‌های آمازون موزیک برای کاربران فراهم می‌شود. آمازون با این‌کار قصد دارد کاربران را نسبت به پرداخت هزینه‌ی بیشتر و تهیه‌ی سرویس‌های آمازون موزیک آنلیمیتد (Amazon Music Unlimited) یا آمازون موزیک HD ترغیب کند.
 
آمازون با دادن یک دلیل منطقی به کاربران برای پرداخت هزینه به‌منظور تهیه‌ی سرویس آمازون موزیک می‌تواند شاهد پیشرفت چشم‌گیری در شمار کاربران اشتراکی‌اش باشد؛ این شرکت همچنین می‌تواند تمرکز بیشتری روی تولید اسپیکرهای سری Echo داشته باشد.
 
در حال حاضر، اسپاتیفای به‌نوعی به سرویس استریم موسیقی پیش‌فرض در بین اکثر کاربران دنیا تبدیل شده است و اپل موزیک نیز کم‌کم راه مشابهی را طی می‌کند تا تعداد کاربرانش بیشتر و بیشتر شوند. با همه‌ی این‌ها، حتی اگر آمازون نتواند شمار کاربران اشتراکی‌اش را بیشتر از کاربران اشتراکی اسپاتیفای و اپل موزیک کند، نباید فراموش کنیم که رویکردهای اخیر این شرکت به احتمال بسیاری زیادی به بالارفتن کاربران آن منجر خواهد شد؛ حتی این امکان وجود دارد که شمار درخورتوجهی از کاربران تایدل به تهیه‌ی آمازون موزیک HD اقدام کنند و سرویس خود را کنار بگذارند.
 
اسپاتیفای تاکنون به‌دفعات، استریم موسیقی‌های بدون افت کیفیت را آزمایش کرده اما تاکنون آن را به‌صورت رسمی در قالب یک پلن جداگانه برای تهیه‌کردن در دسترس قرار نداده است. بااین‌حال اپل به‌شدت در حال تلاش است تا بتواند بالاترین کیفیت ممکن را از فایل‌های صوتی دارای فرمت AAC (که در سرویس اپل موزیک استفاده می‌کند) استخراج کرده و آن را به کاربران ارائه کند.‌
 
کوپرتینویی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند موسیقی‌هایی ارائه دهند که هیچ‌گونه افت کیفیتی نداشته باشد. اگر سرویس آمازون موزیک HD به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کند، احتمالا اپل و اسپاتیفای ترغیب خواهند شد تا هرچه زود‌تر نسبت به راه‌اندازی سرویس مشابهی اقدام کنند تا از قافله عقب نمانند. فایل‌های موسیقیِ بدون افت کیفیت، پهنای باند بسیار بیشتری را مصرف می‌کنند. از طرفی بسیاری از کاربران ممکن است توانایی تشخیص تفاوت بین این نوع فایل‌های صوتی را با فایل‌های صوتی کیفیت بالایی که هم‌اکنون سرویس‌های استریم موسیقی مختلف ارائه می‌دهند، نداشته باشند.
 
نیل یانگ، ترانه‌سرای معروف کانادایی، در اتفاقی غیرمنتظره در کنفرانس معرفی سرویس جدید آمازون حاضر شد و سخنان جالبی به‌زبان آورد: «وقتی آمازون سرویس استریم کیفیت بالا را معرفی کند، زمین برای همیشه دست‌خوش تغییر خواهد شد. معرفی آمازون موزیک HD بزرگ‌ترین اتفاقی است که از ۴۰ سال پیش و هنگام معرفی صدای دیجیتالی رخ داده است.»
 
نویسنده‌ی وب‌سایت ورج که ظاهرا توانسته به‌مدت کوتاهی با آمازون موزیک HD کار کند، می‌گوید موسیقی‌های پخش‌شده از طریق آن، شگفت‌انگیز بوده‌اند. البته فراموش نکنید که برای لذت بردن از موسیقی با چنین کیفیت بالایی، به تجهیزات مخصوصی هم نیاز دارید و با هدفون‌های معمولی چنین کاری امکان‌پذیر نیست. گوشی‌های جدید ال‌جی دارای DAC داخلی هستند و از همین‌رو می‌توانند موسیقی‌های آمازون موزیک HD را با همان کیفیت بالا پخش کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.