۴۱ درصد خدمات سفرهای کاری و ۶۰ درصد سفرهای تفریحی بهصورت آنلاین انجام میشوند
آژانس مسافرتی «توماس کوک» قدیمیترین آژانس دنیا ورشکست شد. طبق گزارشها این شرکت بریتانیایی که قدمتی ۱۷۸ ساله دارد صبح روز دوشنبه هفته جاری رسما اعلام ورشکستگی کرد. تاثیرات این اتفاق بزرگ فراتر از مسافران و کارکنان این شرکت خواهد رفت. دولت بریتانیا در حال حاضر با هزینه ۷۵ میلیون دلاری برای بازگردانی مسافران این آژانس هوایی به کشور مواجه است.
اگرچه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و بهدنبال آن کاهش ارزش پوند یکی از عوامل موثر در این شکست اقتصادی است اما نباید از افزایش رقبای اینترنتی در زمینه حملونقل هوایی در مقابل این حریف سنتی چشمپوشی کرد؛ بهطوریکه آمار به نقل از سایت statista نشان میدهد بازار مسافرت آنلاین جهانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۹۴ میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۲۰ به ۸۱۸ میلیارد دلار برسد. به هر حال، با توسعه شبکههای اینترنتی و نفوذ موبایل در سبک زندگی امروزی، هیچ تعجبی ندارد، مشتریان از کانالها و پلتفرمهای دیجیتالی و برای تمام نیازهای سفر از رزرو بلیت و هتل گرفته تا بازدید مجازی از جاذبههای توریستی به وسیله هدستهای واقعیت افزوده استفاده کنند. البته در این میان، خدمات استارتآپهای گردشگری هم در تغییر رفتار مصرفکننده بیتاثیر نبوده است. در حال حاضر booking.com محبوبترین سایت در سراسر جهان است و بیش از ۴۴۳ میلیون بازدیدکننده در ماه می۲۰۱۸ در جهان داشت.
به نقل از سایت Travelport Digital تا پایان سال گذشته حدود ۶۱ درصد از مسافران تقریبا همیشه یا گاهی اوقات از طریق یک اپلیکیشن موبایلی پروازهای خود را رزرو کردهاند. همچنین ۵۹ درصد از مسافران کسبوکار از شبکههای اجتماعی برای رزرو پرواز استفاده کردهاند. بهعبارت دیگر، ۴۱ درصد خدمات سفرهای کاری و ۶۰ درصد سفرهای تفریحی بهصورت آنلاین انجام میشوند. بهواسطه توسعه ابزارهای ارتباطی، انتقال تجربیات سفر دیگر محدود به کتابها و مکالمات نبوده و همین امر در توسعه صنعت توریسم نقش بسزایی دارد. از طرفی پلتفرمهای ایجاد شده توسط استارتآپها امکان به اشتراکگذاری اقامتگاههای تفریحی و دسترسی به خدمات ارزانتر را به راحتی برای هر فردی که سفر را دوست دارد، فراهم میکند. فناوری دیجیتال در واقع نشان داده توریسم دیگر تنها برای ثروتمندان نیست.
تحول صنعت گردشگری با دیجیتال
استارتآپها این امکان را برای کاربران فراهم میکنند که بتوانند یک برنامه سفر کاملا شخصی برای خود ایجاد کنند. این مهمترین ویژگیای است که کمتر در تورهای سفر سنتی به چشم میخورد. در واقع، تقریبا ۹۰ درصد مسافران در سراسر جهان اعتراف میکنند که روند سفر فعلی برایشان جذاب و کافی نیست. البته انتشار این آمار کافی بود تا شرکتهای هواپیمایی مانند Delta Flights با راهاندازی سایت اختصاصی به برخی از مشتریان خود دسترسی بیشتری به اطلاعات پرواز بدهند. تکنولوژی پیشرفته شناسایی شامل اثر انگشت، تشخیص چهره اسکن شبکیه چشم از امکانات جدیدی است که امروزه در فرودگاههای مطرح دنیا به منظور بالا بردن امنیت سفرها استفاده میشود.
این فناوری میتواند برای شناسایی مشتریان وفادار و ارائه خدمات ویژه و تخفیفات به آنها مفید و کاربردی باشد. البته این تنها قابلیت دنیای دیجیتال نیست که توانسته صنعت توریسم را متحول کند. توسعه صنعت روباتیک یکی دیگر از فرصتهایی است که توانسته صنعت توریسم را متحول کند. فرودگاهها میتوانند از آنها برای ردیابی سلاحهای مخفی و برخی موارد غیرقانونی دیگر استفاده کنند. البته جایگزین کردن آنها به جای نیروی کار انسانی در هتلها هم از دیگر قابلیتهای این صنعت است. آنها میتوانند با میهمانان ملاقات کرده و خوشامد بگویند، مراحل بازرسی را سرعت بخشند، چمدان را به اتاقها تحویل دهند، خدمات اتاق و دربانی را اجرا کنند، کمکهای اطلاعاتی ارائه دهند و وظایف دیگری داشته باشند.
صدای انسان بهترین و موثرترین وسیله ارتباطی است و از طرفی، مردم امروزه به راحتی بیشتری نیاز دارند. در این میان، دستیارهای صوتی ابزار خوبی برای تجربه یک سفر و اقامت خوب در هتلها بهشمار میروند. طوریکه با یک مکالمه کوتاه فرآیند رزرو یا حتی تنظیم شرایط اتاق هتل به راحتی انجام میگیرد. به همین دلیل تعداد روزافزونی از هتلها بهکارگیری دستگاههای پخش صدا در اتاقها را آغاز کردهاند. البته تجهیز این دستگاهها به زبانهای مختلف میتواند گام بزرگی در بهبود خدماترسانی آنها داشته باشد. در حال حاضر، هوش مصنوعی از طریق چتبات میتواند ابزار مؤثری برای مدیران هتل در نظرسنجیها و حل و فصل شکایات باشد. چتباتها بهطور دقیق و پیوسته از طریق دادهها، واکنشهای سریع به مشکلات یا پرس و جو را ارائه میدهند. هوش مصنوعی قادر به ترسیم نتیجهگیریهای مبتنی بر بازخورد و رفتار مشتری است و اجازه میدهد تا توصیههایی در زمینه بهبود عملکرد کسبوکار یک شرکت و حتی مدیریت انجام بگیرد.
فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بازار سرگرمیها را در سالهای اخیر به تسخیر خود درآورده است و متخصصان هوشمند صنعت توریسم هم متوجه شدهاند که این تکنولوژی یکی از ابزارهای موثر در تقویت این صنعت است. این فناوری میتواند به مسافر اجازه دهد که بهصورت دیجیتالی سفر کند یا فضای یک هتل را قبل از رزرو ببیند. این امکان به متخصصان صنعت سفر اجازه میدهد تا تجربه مشتریان خود را بهبود دهند و از طرفی به دادههای بیشتری درباره مسافران و رفتارهای مصرفی آنها دست پیدا کنند. اینترنت اشیا یک تکنولوژی امروزی بسیار مهیج است. این کار به دستگاههای هوشمند اجازه میدهد تا هر روز از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و فرصتهای گستردهای را همراه با مزایای متعدد برای فعالیتهای مربوط به سفر ارائه دهند. در یک هتل، ممکن است یک دستگاه باشد که به تجهیزات نور، گرمایش و تهویه مطبوع متصل است و میتواند همه را مطابق با ترجیحات میهمان و گزینههای صرفهجویی در انرژی کنترل کند.
علاوهبر آن، این دستگاه ممکن است قادر به صدور هشدار در مورد لزوم تعمیر و تعویض وسایل خاص باشد. در فرودگاهها، تعبیه سنسورهای ویژه روی چمدان مسافران، امکان ردیابی آنها را فراهم میکند. شرکت لوفتهانزا هماکنون چنین اپلیکیشنی را برای مسافران خود راهاندازی کرده است. در نهایت، یکی از تکنولوژیهایی که میتواند صنعت توریسم را متحول کند، بلاکچین است. اگرچه این روزها شاهد بهکارگیری این فناوری درخصوص ارزهای رمزپایه و مسائل مالی هستیم. اما این تکنولوژی میتواند به مدیران هتل و شرکتهای حملونقل در حفظ اطلاعات مسافران کمک شایانی کند.