درآمد ایران از بازی دیجیتالی ۶۰۰ میلیون دلار است
اپلیکیشنهای بازی محرک اصلی خرید کاربران در فروشگاههای برنامه موبایلی بودند. همین امر موجب هدایت استراتژیهای گوگل و اپل به سوی صنعت برنامههای موبایلی شده است؛ بهویژه اینکه بازیهای موبایلی ۲۰درصد بیشتر از سایر پلتفرمها از جمله کامپیوتر و کنسولهای بازی رشد کردند.
همچنین بنا بر گزارش اخیر شرکت App Annie قرار است در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰ دقیقه محتوا، چه در تلویزیون و چه در اینترنت، یک دقیقه روی جریان پخش در موبایلها باشد و بازیهای موبایلی ۶۰ درصد سهم بازار خرید کاربران را در بین تمام بازیها از جمله کامپیوتری و کنسول بازی داشته باشند. گوگل و اپل هر دو آگهیهایی برای گسترش بیشتر در بازار بازیهای موبایلی اعلان کردند. زیرا کاربران بازیهای موبایلی در نیمه نخست سالجاری بیش از ۷۸ میلیارد ساعت صرف بازیهای موبایلی کردند. همچنین بازیها حدود ۴۰ درصد دانلود را تشکیل میدادند و بیش از ۷۰ درصد کل هزینههای صرف شده برای خرید برنامه موبایلی در فصل سوم سال ۲۰۱۹ مربوط به بازیها بود. این در حالی است که در رقابت بین بازیهای موبایلی با سایر پلتفرمهای بازی اعم از کنسول یا بازیهای کامپیوتری، بازیهای موبایلی بهخاطر دسترسی راحت و قیمت مناسب، روند بهتری از لحاظ بازار جهانی تجربه خواهند کرد؛ بهطوریکه انتظار میرود در سالجاری درآمد بازیهای موبایلی سالانه ۸/ ۱۲ درصد رشد کند.
متاسفانه آمار مشخص و تایید شدهای در خصوص میزان درآمد بازیهای موبایلی از سوی یک شرکت یا سازمان داخلی منتشر نشده است. با این حال، گزارشی به نقل از Newzoo حاکی از آن است که درآمد بازیهای دیجیتالی در سال ۲۰۱۸ و در منطقه خاورمیانه ۷/ ۴ میلیارد دلار بوده است. در این میان درآمد بازیها در ایران ۶۰۰ میلیون دلار و معادل ۱۳ درصد است. البته این رقم کل گردش مالی صنعت بازی دیجیتالی در ایران بوده و شامل برآورد درآمد مراکز بازیها (مانند گیم نتها)، فروش کنسول بازی کامپیوتری و … نیز میشود. همچنین ایران پس از ترکیه و عربستان، سومین کشور با بیشترین درآمد از بازیها در منطقه خاورمیانه محسوب میشود. براساس این گزارش، درآمد ترکیه ۸۵۳ میلیون دلار و عربستان ۸۰۰ میلیون دلار است. در این ردهبندی پس از ایران مصر و امارات قرار دارند که درآمد آنها به ترتیب، ۲۸۶ میلیون دلار و ۲۲۶ میلیون دلار است.
بازی موبایلی در گوگل پلی و اپاستور
شرکت App Annie در گزارش دیگری که روی بازار جهانی اپلیکیشنهای بازی در فروشگاههای موبایلی گوگل و اپل (گوگلپلی و اپاستور) متمرکز است، نشان میدهد در نیمه نخست سالجاری کاربران موبایل در جهان حدود ۳۲ میلیارد دلار صرف خرید اپلیکیشنهای بازی کردند. البته بیشترین هزینه صرف شده از سوی گیمرهای آمریکایی بوده که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ کاربران آمریکایی اپلیکیشنهای بازی ۲۹/ ۸ میلیارد دلار صرف کردند. در واقع، میزان هزینه صرف شده از سوی آنها در سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۴ درصد رشد کرده که در مقایسه با سایر کشورها بیشترین رشد را داشته است. پس از آن کاربران ژاپن بیشترین خرید را داشتند که ۰۱/ ۷ میلیارد دلار بوده و سپس چین بوده که میزان آن حدود ۵ میلیارد دلار است.
۷۵ درصد خرید بازی موبایلی در سال گذشته در اختیار کاربران چینی، آمریکایی و ژاپنی بوده است. در سال ۲۰۱۹ نیز آمریکا، چین و ژاپن بهعنوان بزرگترین بازارها در نظر گرفته شدهاند. این در حالی است که بیشترین نرخ رشد بازار به کشورهای آمریکا، عربستان و بریتانیا اختصاص دارد. همچنین هزینه صرف شده توسط کاربران جهانی در سه ماه سوم سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد کرده است. در این میان، نرخ رشد خرید در برنامههای موبایلی اپاستور بیشتر از گوگلپلی بوده است. ۸۰ درصد خرید کاربران از اپلیکیشنهای گوگلپلی و بیش از ۶۵ درصد خرید کاربران اپاستور را بازیها تشکیل میدهند. علاوهبر این، تعداد دانلودهای انواع بازیهای موبایلی در فروشگاههای مطرح جهانی طی ۶ ماه نخست سالجاری از مرز ۲۲ میلیارد گذشته است.
این آمار تنها شامل نصب جدید بوده و نصب مجدد یا بهروزرسانی برنامه را در برنمیگیرد. اگرچه کاربران آمریکایی بیشترین هزینه را برای خرید اپهای بازی صرف کردند، اما بیشترین حجم دانلود توسط کاربران هندی انجام گرفته است. به طوری که آنها ۷۱/ ۲ میلیارد دانلود انجام دادهاند. پس از آن کاربران آمریکایی و چینی بیشترین دانلود را داشتند که به ترتیب ۳۲/ ۲ و حدود ۸/ ۱ میلیارد دانلود بوده است. همچنین آمارها حاکی از آن است که بیشترین رشد در تعداد دانلودها در نیمه نخست سالجاری با نرخ ۹ درصد بوده که به کشورهای روسیه و اندونزی اختصاص داشته است.
بازی Mario Kart Tour، توسط نینتندو منتشر شدهاست. این بازی در ژانویه ۲۰۱۸ معرفی و در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ عرضه شد. از همان ساعتهای ابتدایی عرضه، این بازی با استقبال فراوانی مواجه شده به طوری که در دو ساعت نخست به جایگاه نخست پردانلودترین بازی روی آیفون در آمریکا رسید و یک هفته بعد جایگاه سوم را در جهان کسب کرد. این بازی رایگان است، اما خریدهای درون برنامهای دارد و برای گیمرهای پر و پا قرص هزینههای اشتراکی به منظور دسترسی به امکانات بیشتر در بازی پیشنهاد میدهد. بازی PUBG، محصول شرکت چینی تنسنت، نخستین بازی موبایلی از نظر کاربران فعال ماهانه است، اما از نظر تعداد دانلود در جایگاه چهارم قرار دارد.