چین بتازگی میزبان یکی از بزرگترین کنفرانسهای جهانی در حوزه اینترنت بود. ششمین دوره کنفرانس جهانی اینترنت(WIC) در شهر ووشن چین با شعار «ارتباط هوشمندانه برای همکاری: ایجاد جامعهای با آینده مشترک در فضای مجازی»برگزار شد و بر خلاف سالهای قبل که کمپانیهای بزرگ فناوری در این رویداد حضوری پررنگ داشتند امسال خبری از غولهای فناوری همچون گوگل، اپل یا فیسبوک نبود.
تنشهای امریکا و چین دردسر کنفرانس امسال
کنفرانس جهانی اینترنت(WIC) که از سال 2014 تاکنون برگزار شده، برای دولت چین یک پلتفرم بهمنظور ارتقای ایده خود در زمینه حاکمیت جهانی اینترنت و صادرات مدل اینترنت بشدت محدود خود به سایر کشورهای جهان محسوب میشود؛ موضوعی که البته ازسوی سایر کشورها چندان مورد استقبال قرار نگرفته و این کشور تاکنون موفق نشده مدل اینترنت خود را بهصورت کامل به سایر کشورها صادر کند. با اینکه این رویداد در 6سال گذشته موفق به جذب نام آوران عرصه فناوری همچون«تیم کوک» مدیرعامل کمپانی اپل و «ساندار پیچای» مدیرعامل گوگل شد و هر دو در سال 2017 در این رویداد حضور یافتند، اما امسال این رویداد تفاوتی اساسی با دورههای پیشین داشت و آن هم غیبت پررنگ بزرگان عرصه فناوری در «سیلیکون ولی» بود.
با توجه به افزایش تنشها و آغاز جنگ تجاری پکن و واشنگتن، این دعواها دامان حوزه فناوری را بیش از بقیه گرفته است و به همین دلیل در سالجاری بسیاری از نامهای بزرگ تکنولوژی امریکا از کنفرانس جهانی اینترنت چین دورماندند. در کنفرانس اینترنت امسال گوگل و فیسبوک غایبانی بزرگ محسوب شدند اما ازسوی دیگر شرکتهای کوچکتر امریکایی حضوری پررنگ در این رویداد داشتند. از دیگر غایبان این رویداد سالانه بزرگ در چین میتوان به توئیتر و اپل اشاره کرد. لازم به ذکر است که دنیای اینترنت چین با سایر نقاط جهان تفاوتهای بسیاری دارد و بهعنوان مثال کاربران چینی نمیتوانند به گوگل، توئیتر و فیسبوک دسترسی داشته باشند چرا که همه این موارد در چین به دستور دولت، مسدود شده است. این درحالی است که اپل هم برای ارائه سرویسهای ابری مجبور است با یک کمپانی چینی شراکت داشته باشد تا بدین ترتیب بتواند در چین حضور داشته باشد.
امسال برخی از شرکتهای سخت افزاری امریکایی در کنار کارآفرینان چینی همچون«جک ما» بنیانگذار علی بابا و«روبین لی» مدیرعامل موتور جست و جوی بومی «بایدو» هم در کنفرانس چین حضور یافتند. این بار کمپانیهایی همچون کوالکوم، Honeywell، اینتل و سیسکو نیز بهعنوان کمپانیهای نرمافزاری مطرح و همچنین تأمینکننده سرویسهای ابری مایکروسافت در کنفرانس اینترنت شرکت کردند.
لزوم ادغام اینترنت با اقتصاد واقعی
به موازات 50ساله شدن اینترنت، «شیجین پینگ» رئیس جمهوری چین در پیامی خطاب به حاضران در کنفرانس جهانی اینترنت، کشورهای مختلف را تشویق کرد تا حاکمیت جهانی در فضای سایبری را ارتقا بدهند و تلاش کنند تا جامعهای با آینده مشترک در فضای مجازی را بسازند. وی در ادامه گفت: این یک بزنگاه مسئولانه برای مجامع بینالمللی است که اینترنت را توسعه دهند، از آن استفاده کنند و حکمرانی داشته باشند. اینترنت بهعنوان یکی از بزرگترین ابداعات بشر در قرن بیستم روش زندگی مردم و بهرهوری آنها را تغییر داده است. بهدلیل اینترنت انقلاب علمی و تکنولوژیک ایجاد و تحول صنعتی شتاب گرفته و هوش مصنوعی، بیگ دیتا و اینترنت اشیا فضای بهتری برای توسعه و پیشرفت ایجاد کردهاند.
وی با اشاره به شعار این کنفرانس از حضار خواست ایده هایشان را با هم به اشتراک بگذارند، تجربیاتشان را در اختیار یکدیگر بگذارند و همکاری عمیق تری داشته باشند. یکی از مسئولان برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: رئیس جمهوری در سخنان خود موج بعدی تلاشهای ما در چین یعنی«ادغام اینترنت با اقتصاد واقعی: اینترنت صنعتی» را مورد توجه قرار داده است. با توجه به نیازهای انقلاب چهارم صنعتی در چین، ما در انتظار یکسری ابتکارات دیگر در این کشور بر پایه اینترنت هستیم و البته میتوانیم آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذاریم.
در این کنفرانس شرکتهای چینی به اینترنت صنعتی توجه زیادی نشان دادند چرا که این واژه نشان میدهد کمپانیهای چینی چگونه با کمک اینترنت و ارتباط، موفق به توسعه اقتصاد این کشور شدند. یکی از این شرکتهای چینی Meituan بهعنوان بزرگترین پلتفرم ارسال غذا در چین است که 411میلیون کاربر سالانه دارد. مدیرعامل این کمپانی گفت: حالا دیگر زمان استفاده انبوه از تکنولوژیهایی مانند هوش مصنوعی در کارخانهها فرا رسیده است. هوش مصنوعی درواقع میوه اینترنت است و میتوان از آن بیشترین بهرهوری را داشت.
امنیت سایبری در کانون توجه
در این کنفرانس بهموضوع سایبری نیز توجهی ویژه شد. بهعنوان مثال رئیس اداره تبلیغات حزب کمونیست چین نسبت به این موضوع گلایهمند است و میگوید که برخی کشورها به بهانه دفاع از امنیت ملی حملات سایبری انجام میدهند. البته وی بهنام هیچ کشوری در این باره اشاره نکرد اما بسیاری معتقدند منظور وی امریکا و برخی کشورهای اروپای غربی بوده است چون پیش از این، چین بارها این کشورها را به طراحی حملات سایبری علیه خود با هدف سرقت اطلاعات حساس متهم کرده بود.
یکی دیگر از ابعاد امنیت سایبری که در این کنفرانس مورد توجه قرار گرفت، دغدغه یونیسف بود. یونیسف در کنفرانس(WIC)، لزوم حفظ امنیت کودکان در اینترنت را مورد تأکید قرار داد. «عمر عبدی» معاون مدیراجرایی یونیسف در این باره گفت: 30سال از پذیرفتن کنوانسیون حقوق کودکان در دنیای وب گذشته و ما باید از کودکان در این فضا محافظت بیشتری کنیم. کودکان را همانطور که در فضای آفلاین حمایت میکنیم باید در فضای آنلاین هم هوای آنها را داشته باشیم و مانع سوءاستفاده جنسی، آزار زبانی و… کودکان در فضای آنلاین شویم. وی ادامه داد: حفاظت از کودکان در فضای آنلاین باید در قلب حکمرانی اینترنت جا گرفته باشد. در عصر دیجیتال، «آی سی تی» فرصتهای زیادی برای کودکان به ارمغان آورده است و باید از آنها محافظت شود.
معاون مدیراجرایی یونیسف گفت: تا 31جولای 2018 تنها در چین حدود 169میلیون کودک چینی 6تا 18سال به اینترنت دسترسی داشتهاند و از این کشور برای اجرای برنامههای خاص بهمنظور حمایت از کودکان در این فضا تقدیر میکنیم. وی این کشور را پیشتاز در این زمینه دانست و یادآور شد: دولتها، والدین، معلمان و خود کودکان در این زمینه وظایفی دارند. دولتها باید قوانینی برای محافظت از کودکان داشته باشند، والدین باید کودکان را از خطرات این فضا آگاه کنند و معلمان مدرسه هم در این زمینه باید آموزش بدهند. وی همچنین از کمپین یونیسف با عنوان «کلید مهربانی» خبر داد و گفت: ما میخواهیم به کودکان آموزش دهیم تا در محیط واقعی یا فضای مجازی در ارتباط با دیگران از کلماتی مناسب استفاده کنند و مهربان باشند.
بــــرش
چرا چین میزبان کنفرانس جهانی اینترنت است؟
چین تا پایان سال 2018 حدود 829میلیون کاربر اینترنت داشته که این رقم بیش از کل جمعیت اروپا یعنی 740میلیون نفر است. آمار نشان میدهد که 67.8درصد از 10تا 39سالهها در چین کاربر اینترنت هستند و حالا دیگر ضریب نفوذ اینترنت در مناطق شهری در سال 2019 به 74.6درصد رسیده است. همچنین 98.6درصد از همه کاربران، از طریق گوشی هوشمند خود به اینترنت دسترسی دارند. پس تعجبی ندارد که چین میزبان این کنفرانس مطرح جهانی باشد.
همچنین نتایج تحقیق گروه مشاورهای بوستون نشان میدهد امروزه چشمانداز جهان دیجیتال توسط کمپانیهای چینی و امریکایی ترسیم میشود چراکه از 20 کمپانی برتر در زمینه تأثیرگذاری اینترنت، 11 کمپانی به امریکا مربوط بوده و بقیه هم چینی هستند.