اپلیکیشن

تلفن همراه

October 27, 2019
12:29 یکشنبه، 5ام آبانماه 1398
کد خبر: 105239

خرید و پیام‌رسان‌ها بیشترین طرفدار را در بازار دارد

 
کاربران اندروید در ایران بیش از پیش علاقمند به خرید از طریق گوشی‌های تلفن‌همراه خود شده‌اند.
 در گزارش فصل تابستان کافه بازار علاوه بر اینکه تعداد برنامه‌های خرید از بازار اندرویدی افزایش یافته است، میزان خرید نیز به نسبت با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است.
 
همین علاقه به خرید موجب شده تا برنامه‌نویسان بیشتری نیز به نوشتن برنامه‌های مخصوص این حوزه روی بیاورند. طبق این گزارش بیشترین رشد تعداد برنامه‌ها در دسته خرید بوده است که این بخش رشدی معادل ۱۰ درصد را تجربه کرده است. اما فقط خرید جذابیت ندارد؛ بلکه به نظر می‌ٰسد آموزش نیز همچنان برای مخاطبان کافه‌بازار جذابیت دارد چرا که بیشترین تغییرات نصب فعال در دسته آموزش بوده است و در مقایسه با فصل قبل ۸/۲۶ درصد رشد کرده است.
 
مقایسه رشد برنامه‌ها در دسته‌های مختلف نشان می‌دهد که فقط خرید برای مردم و کاربران اندروید جذابیت ندارد بلکه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز در صدر این علاقه قرار گرفته‌اند. ۶ درصد کاربران کافه‌بازار در این فصل اقدام به نصب شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند و ۴ درصد آنها نیز اقدام به نصب پیام‌رسان‌ها کرده‌اند. البته دراین گزارش مشخص نیست کدام پیام رسان بیشترین جذابیت را برای کاربران داشته و این میزان نصب بیشتر شامل پیام‌‌رسان‌های داخلی بوده یا خارجی.  علاقه به پیام‌رسان‌ها در بخش میانگین نصب فعال برنامه‌های پرطرفدار نیز خود را نشان می‌دهد. طبق آمار کافه بازار ۴ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۴۱ نفر پیام‌رسان نصب کرده‌اند و به صورت مرتب از آن استفاده می‌کنند.
 
نکته قابل توجه در این گزارش زمان خرید برنامه و زمان خرید بازی است. اکثر کاربران کافه بازار اگر بخواهند برنامه‌ خریداری کنند تقریبا طی ساعت‌های ۱۰ و ۱۱ صبح اقدام به خرید برنامه می‌کنند؛ اما در مقابل خرید بازی به ساعت‌های پایانی روز موکول می‌شود و کاربران این مارکت‌پلیس ساعت ۱۰ و ۱۱ شب سراغ خرید بازی می‌روند. اگر سن خریداران بازی و برنامه در دسترس بود امکان تحلیل این رفتار وجود داشت، اما این احتمال وجود دارد که اکثر افراد در ساعات کاری خود اقدام به خرید برنامه می‌کنند و در مقابل فرزندان منتظر بازگشت والدین و خرید بازی توسط آنها می‌مانند. البته تا زمانی که سن خریداران هر دو دسته بازی و برنامه‌ها در دسترس نباشد نمی‌توان به صورت دقیق سخن گفت.
 
یکی از بخش‌های جذاب این گزارش پرتکرارترین عبارت در جست‌وجوی بازار است. از همین رو بیشترین عبارت در اختیار بازی است و رتبه‌های بعدی به ترتیب در اختیار برنامه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام است. شاید همین کلمات نشان دهد که کدام یک از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران بیشتر طرفداران را خود اختصاص داده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.