تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 4, 2019
12:11 دوشنبه، 13ام آبانماه 1398
کد خبر: 105475

طبق گزارش شاپرک: کارتخوان فروشگاهی همچنان پرطرفدارترین ابزار پرداخت

بیش از ۲ میلیارد تراکنش طی مهرماه گذشته به ارزش بیش از ۲۵۳ هزار میلیارد تومان در شاپرک پردازش شده است.
 طبق آمار منتشر شده از سوی شاپرک تعداد تراکنش‌های انجام شده روی شاپرک در مهرماه گذشته نسبت به ماه ماقبل از آن ۱.۶۰ درصد کاهش یافت اما از نظر تعداد ۱.۱۸ درصد افزایش یافته است.
 
طبق این گزارش تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در مهرماه ۹۸ نسبت به شهریور ماه ۳.۱۳ درصد رشد کرده است. بر این اساس طی مهرماه گذشته یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۱۰ ابزار پذیرش اینترنتی فعال بوده است که این رقم در شهریورماه معادل یک میلیون و ۳۷ هزار و ۵۱۰ ابزار بوده است. در همین دوره زمانی ابزار پذیرش موبایلی نیز ۱.۴۰ درصد افزایش یافته است. 
 
تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی فعال طبق گزارش شاپرک در مهرماه به حدود ۷ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۴۵ دستگاه می‌رسد که نسبت به ماه قبل از آن ۱.۲۸ درصد رشد را تجربه کرده است.
 
بر همین اساس تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به شهریور ماه ۱.۴۹ درصد رشد کرده است. با اینکه مقایسه آمار رشد کارتخوان‌‌های فروشگاهی در مقایسه با سایر ابزارهای پذیرش کمتر بوده است اما مقایسه آمار نشان می‌دهد که همچنان کارتخوان‌های فروشگاهی سهم از بازار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند و در مجموع می‌توان گفت در مهرماه گذشته ۷۷.۰۲ درصد تراکنش‌ها از طریق کارتخوان فروشگاهی انجام شده است. البته این رقم در مقایسه با ماه قبل به صورت نامحسوسی کاهش داشته است. در مقابل سهم از بازار ابزار پذیرش اینترنتی در مهرماه بیشتر از شهریور ماه بوده است. این آمار نشان می‌دهد که ۱۰.۶۳ درصد دارندگان کارت برای انجام تراکنش‌های خود از ابزارهای اینترنتی استفاده کرده‌اند.
 
با وجود گسترش اینترنت در میان مردم و اقبال مردم به استفاده از موبایل اما همواره استفاده از کارتخوان در صدر استفاده از سایر ابزارهای پرداخت قرار داشته است.
 
همانطور که در نمودار مشخص است کارتخوان فروشگاهی با سهم ۸۷.۶۹ درصدی بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش به خود اختصاص داده و ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. طبق برآوردهای شاپرک دلیل تفاوت زیاد میان تراکنش‌های انجام شده روی کارتخوان در مقایسه با سایر ابزارهای پذیرش وجود محدودیت روی ابزار پذیرش موبایلی است. همچنین تعداد بالای دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی و فراگیر بودن این ابزار در تمامی فروشگاه‌های کشور را نیز نباید نادیده گرفت.
 
بر همین اساس متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در مهرماه گذشته ۲۲۵ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش داشته است.
 
گزارش شاپرک نشان می‌دهد از تراکنش‌های انجام شده روی این شبکه ۹۱.۹۱ درصد تراکنش‌ها موفق بوده است و تعداد تراکنش‌های ناموفق روی این شبکه به ۱۹۹ میلیون تراکنش می‌رسد.
 
در شکل بالا سهم بازار هر کدام از شرکت‌های PSP از نظر تعداد تراکنش‌ها مشخص شده است. طبق این نمودار به‌پرداخت ملت و پرداخت الکترونیکی سامان بیشترین سهم را در بازار دارند و پس از این شرکت‌ها تجارت الکترونیک پارسیان و آسان پرداخت پرشین و سکارت اعبتاری ایران کیش و سداد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.