انتشار عمومی وضعیت کیفیت اینترنت از طریق سامانه فرادید تا چند هفته دیگر به تعویق افتاده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسهای ویژه با حضور مدیران اپراتورهای تلفنهمراه و ثابت اوایل شهریور ماه وعده داد تا کیفیت ارائه سرویس اینترنت را به صورت آنلاین از طریق سامانه فرادید تا ۲۵ مهرماه در اختیار کاربران قرار دهد اما هنوز اطلاعات این سامانه در اختیار عموم مردم قرار نگرفته است.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با پیوست زمان بیشتر برای ارتقای سامانه، مشخص کردن چارچوب قرار گرفتن اطلاعات و فراهم کردن زیرساختهای لازم توسط رگولاتوری را دلیل تاخیر پیشآمده برای شروع به کار رسمی سامانه «فرادید» اعلام میکند.
۴۵ روز به پایان رسید
ابتدا شهریور ماه سالی جاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسهای ویژه با حضور مدیران اپراتورهای تلفنهمراه و ثابت خبر از شروع به کار سامانهای داد که روی آن اطلاعات کیفیت خدمات سرویسدهندگان اینترنت در کشور به نمایش در خواهد آمد. براساس توضیحاتی که محمدجواد آذری جهرمی در مراسم رونمایی این سامانه ارائه کرد، «فرادید» قرار است به داشبوردی تبدیل شود که هر شهروندی بتواند با استفاده از آن ببیند چه سرویسی، با چه کیفیتی و باچه قیمتی در دسترس او قرار دارد و در نهایت هم با مقایسه کیفیت سرویسهای مختلف دست به انتخاب بزند. در آن جلسه وزیر ارتباطات اعلام کرد برای بهبود کیفیت خدمات به اپراتورها ۴۵ روز فرصت خواهد داد و بعد از پایان این مدت، تمامی اطلاعات مربوط به شبکه آنها به صورت عمومی روی این سامانه منتشر خواهد شد. حالا با پایان این ضربالعجل همچنان اطلاعاتی از کیفیت شبکه اپراتورهای تلفنهمراه و ثابت در اختیار کاربران قرار نگرفته تا بالاخره مشخص شود مشکل کاهش سرعت و کیفیت همیشگی اینترنت در کشور کجاست.
مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در مورد چرایی تاخیر انتشار اطلاعات وضعیت کیفیت سرویسهای اینترنتی روی سامانه «فرادید» به پیوست میگوید: «اطلاعات به دست آمده که در نهایت روی این سامانه قرار میگیرد تا وضعیت کیفیت ارائه سرویس اپراتورهای همراه و ثابت را نشان دهد به کمک استقرار ۶ هزار سنسور اندازهگیری کیفیت شبکه به دست میآید. در فرآیند ثبت این اطلاعات اپراتورها هیچ دخالتی نخواهند داشت. قرار گرفتن این اطلاعات باید به گونهای باشد تا برای کاربران عادی هم قابل فهم باشد تا آنها به راحتی از وضعیت ارائه سرویس در نقاط مختلف کشور سر دربیاورند. در نهایت مجموعه هماهنگیها باعث شده تا کمی انتشار عمومی اطلاعات روی این سامانه طولانی شود.» او ابراز امیدواری میکند که تا چند هفته آینده اطلاعات سامانه فرادید در دسترس عموم قرار گیرد.
حقی در مورد روند همکاری رگولاتوری با اپراتورها برای انتشار این اطلاعات اعلام کرد: «بعد از جلسه وزیر ارتباطات با اپراتورها، حسابکاربری و رمز ورود به آنها برای استفاده از سامانه داده شده است. بعد از این مرحله نیز جلساتی با این شرکتها داشتیم تا احیانا مواردی که آنها برای بهتر شدن کارایی این سامانه دارند نیز روی «فرادید» اعمال شود. »
او در ادامه از دریافت پیشنهادهای اپراتورها و اعمال آن روی این سامانه خبر میدهد و اعلام میکند: «برخی از اپراتورها باور دارند که کیفیتشان کیفیت مناسبی است و در این زمینه پیشنهاد دادند که تعداد سنجهها در مکانها و شهرهای مختلف کشور برای رصد کیفیت شبکه آنها بیشتر شود که ما هم از این پیشنهاد استقبال کردیم.»
اپراتورهای نگران
همزمان با طرح وزارت ارتباطات برای انتشار آنلاین وضعیت کیفیت شبکه اپراتورهای همراه و ثابت، وزیر ارتباطات اعلام کرد که برخی از این شرکتها نسبت به انتشار اطلاعات شبکه خود به صورت عمومی نگرانیهایی دارند؛ اما حالا معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درست است که این نگرانی از سمت شرکتهای همراه و ثابت مطرح شده است اما در نهایت همین نگرانیها و مقاومتها میتواند به عاملی برای رشد و بهبود کیفیت شبکه اینترنت در کشور تبدیل شود. حقی در این زمینه میگوید: «تمام هدف ما از راهاندازی سامانه «فرادید» ایجاد یک رقابت سالم بین اپراتورها برای بهبود کیفیت سرویسهایشان است. در کنار این افزایش کیفیت شفافیت نیز کلید خواهد خورد. چرا که کاربران میبینند که چه سرویس با چه کیفیتی و با چه تعرفهای در اختیار دارند و براساس این اطلاعات میتوانند دست به انتخاب بزنند.»
به گفته حقی کیفیت سرویسهای اینترنتی روی این سامانه بر حسب ارائه خدمات مختلف مانند سرچ در وب، استریم ویدیو، انجام بازی وغیره به نمایش گذشته میشود. همچنین آنطور که حقی میگوید در این سامانه دیگر اطلاعات تاثیر گذاری در انتخاب کاربر مانند تعرفه و شکایتهای انجام شده از یک اپراتور نیز به نمایش در میآید.
حقی در واکنش به این سوال تاکنون نیز شکایت کاربران از کیفیت اینترنت ثبت شده اما در نهایت منجر به افزایش کیفیت سرویس اینترنت نشده و حالا چگونه قرار است سامانه فرادید علاوه بر شفافیت به بهبود کیفیت سریوس اینترنت در کشور هم کمک کند توضیح داد: «ثبت شکایات در سامانههایی مانند ۱۹۵ به صورت روزانه بررسی و گزارشهای رفع مشکلات به اپراتورها ارجاع داده میشود که تاکنون هم بررسی ما نشان داده این شکایتها منجر به رفع مشکل کاربران شده است. در سامانه فرادید هم ثبت اطلاعات به صورت روزانه و دقیق باعث ایجاد رقابت بین اپراتورها میشود که در نهایت نتیجهای جز افزایش کیفیت سرویس اینترنت برای کاربران را به دنبال ندارد.»