کمپ «تابستانی هوش مصنوعی دیجیکالانکست» پس از صد و سی و هشت روز، دیروز به پایان رسید و ۶ تیم این کمپ مقابل سرمایهگذاران ایدههای خود را عرضه کردند.
امیر صالحی، مدیرعامل دیجیکالانکست در مورد این کمپ گفت: «مردادماه امسال حدود ۷۰۰ نفر از افراد علاقمند برای شرکت در کمپ تابستانی در آزمون هوش مصنوعی شرکت کردند. حدود ۳۰ نفر این امتحان را قبول و ۲۵ نفر وارد کمپ شدند.»
او ادامه داد: «در این کمپ ایدهها مشکلات دیجیکالا است و تیمها برای مشکلات راهحل عرضه میکردند. معمولا مشکلاتی که دیجیکالا با آنها روبرو است، مشکل کسب وکارهای دیگر هم است. بنابراین این تیمها میتوانند به همه کسب و کارها سرویس ارائه دهند.»
صالحی در مورد تفاوت این کمپ با سایر کمپهای استارتآپی دیگر بیان کرد: «تفاوت کمپ تابستانی ما با سایر کمپهای استارتآپی این بود که تیمسازی و ایدهپردازی را خود ما انجام دادیم. تیمها تنها با دیتاهایی که از دیجیکالا گرفتند، مدل کسب و کار خود را پیش بردند و محصول تولید کردند. در این مدت منتورهایی از مدیران دیجیکالا نیز در کنار تیمها حضور داشتند.»
به گفته صالحی بیشتر محصولات تیمها سرویس محور هستند و میتوانند با تمام کسب و کارها همکاری داشته باشند. او همچنین تاکید کرد: «مزیت سرویس بودن محصولات این تیمها این است که در چند روزی که اینترنت قطع بود و بسیاری از کسب و کارها نتوانستند خدمات خود را عرضه کنند یا زمانی که قیمت دلار افزایش مییابد، آنها میتوانند با قیمت پایین از محصولات این تیمها بهره ببرند.»
براساس گفتههای صالحی آزمون کمپ زمستانی هفته گذشته برگزار شد و افراد هنوز برای شرکت در کمپ زمستانی فرصت دارند.
نسل سوم استارتآپها، تولیدکننده تکنولوژی
در این رویداد روحالله رحمانی، رییس هیات مدیره دیجیکالانکست در مورد فعالیت دیجیکالانکست و چرایی ایجاد این مرکز گفت: «در ابتدا برای راهاندازی این مرکز بررسیهایی انجام دادیم. در بررسیهای خود در دیجیکالا به یک نتیجه مهم رسیدیم. اینکه آینده اقتصاد ما مبتنی بر موفقیت در هوش مصنوعی است.»
به گفته رحمانی در کشورهای دیگر حتی خط تولید آب معدنی را هوشمند کردهاند تا قطعات خودشان اعلام کنند که چه زمانی خراب میشوند.
او در صحبتهای خود به صادرات در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: «هماکنون در دورانی به سر میبریم که صادرات در فضای مجازی صورت میگیرد. شاید این موضوع برای ما عجیب باشد. اما غولهای تکنولوژی چون مایکروسافت خدمات و نرمافزارهای خود را به دنیا صادر میکنند.»
او همچنین گفت: «ما در بررسیهای خود دریافتیم که در ایران قدرت نخبگان و دانشگاهها مزیت رقابتی ما با دیگر کشورها است و میتوانیم جزو ۱۰ کشور در حوزه صادرات در فضای مجازی باشیم.»
براساس گفتههای رحمانی ایرانیان در حال حاضر در مقالهها و روی کاغذ در زمینه هوش مصنوعی وضعیت خوبی دارند و مقالههای دانشگاهی ایران در جهان در حوزه هوش مصنوعی در جایگاه ۱۶ و در جهان اسلام اول هستند.
او با اشاره به اینکه در دیجیکالا تصمیم گرفتند که مقالهها را به صنعت بدل کنند، گفت: «این موضوع ما را به مدل کسب وکاری دیجیکالا نکست رساند. نسل اول و دوم استارتآپها استفاده کننده از تکنولوژی هستند اما نسل سوم تولیدکننده تکنولوژی است. در دیجی کالا نکست ما میخواهیم تولیدکننده تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی باشیم.»
در ادامه حمید محمدی، مدیرعامل دیجیکالا نیز با اشاره به اینکه شرکتهای تجارت الکترونیکی بزرگ دنیا امروزه به تولیدکننده تکنولوژی بدل شدند، گفت: «پلتفرم علیبابا و آمازون تنها فروشگاه اینترنتی نیستند و تکنولوژی محور هستند. حوزه تجارت الکترونیکی همچنین نیازهای متنوع و پیچیدهای دارد و برای رفع نیاز خود به زیرساختهایی نیاز دارد.»
او ادامه داد: «دیجیکالا و کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. حوزههای زیادی در تجارت الکترونیکی وجود دارد که ما آنها سرکار داریم. حوزههایی چون کلاد، لجستیک و هوش مصنوعی و غیره. هرکدام از آنها به تکنولوژیهایی نیاز دارد که یک شرکت به تنهایی نمیتواند آنها را تامین کند.»
محمدی در ادامه در مورد کمپ استارتآپی و دعوت از افراد دانشگاهی در این کمپ بیان کرد: «در دیجیکالا بعد از اینکه مدل کسب و کار مارکت پلیس را ایجاد کردیم، میزبان حدود ۳۰ هزار فروشنده شدیم و با توسعه بازارمان نیاز تکنولوژیمان خیلی گسترده شد. تصمیم گرفتیم در دیجیکالا را روی افراد مستعد باز کنیم.»
براساس گفتههای مدیرعامل دیجیکالا در دانشگاه و موسسههای پژوهشی افرادی هستند که ایده و توان دارند و دیجیکالا از طریق کمپین استارتآپی از آنها دعوت کرد تا ایدهها خود را توسعه دهند.