اپلیکیشن

تلفن همراه

December 7, 2019
11:47 شنبه، 16ام آذرماه 1398
کد خبر: 106662

ارزش اپ‌استور برای اپل

ماهانه ۵/ ۲ میلیارد اپلیکیشن از اپ‌استور دانلود می‌شود
 
 تقریبا ۱۰ سال پیش، اپ‌استور شرکت اپل قدم به عرصه وجود گذاشت. بستری که در آن کاربران ios می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز را دانلود و استفاده نمایند. اپ‌استور نه‌تنها نحوه کار با گوشی‌های آی‌فون را متحول کرد، بلکه زمینه‌ساز فعالیت کسب‌وکارهای جدیدی شد که از جمله آنها می‌توان به اسپاتیفای، اوبر و حتی اینستاگرام اشاره کرد. حال و با توجه به این مساله که اپل در دوران گذار از یک شرکت سخت‌افزاری به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات متنوع به کاربران است، اپ‌استور نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه ایفا خواهد کرد و حتی از آن به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی کسب‌وکار جدید و آینده اپل یاد می‌شود.گابریل اپلتون، ‌بنیان‌گذار مرکز تحقیقاتی Vumonic Datalabs معتقد است که اپل موفق شده از طریق ارائه اپلیکیشن‌هایی مناسب و کاربردی، خود را به برندی صادق، پرطرفدار و با مشتریانی وفادار تبدیل کند. وی در ادامه افزود: اپل توانسته با کمک اپ‌استور، سرویس‌های متمایزی را به مشتریان خود ارائه دهد و این مساله سبب تمایز آن با دیگر شرکت‌ها شده است که در این مسیر، دیگر توسعه‌دهندگان نیز به این شرکت کمک و اپ‌استور را تقویت کرده‌اند.
 
 
 
 
اپل در سه ماه منتهی به سپتامبر توانست ۵/ ۱۲ میلیارد دلار از بخش سرویس‌ها یا همان ارائه خدمات خود به‌دست آورد که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، رشدی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. به عبارتی ساده‌تر، این میزان درآمد از اپ‌استور، فروش آی‌تیونز استور، فروشگاه کتاب دیجیتال و مشترکان اپل موزیک، اپل آرکید، اپل نیوز پلاس و سرویس پخش زنده تلویزیونی به دست آمده است.کسب‌وکار خدمات اپل، نقش‌ تعیین‌کننده‌ای در رشد آینده این شرکت ایفا می‌کند؛ موضوعی که تیم کوک مدیرعامل اپل نیز بارها و در موقعیت‌های مختلف به آن اشاره و تاکید کرده است. اما اپل برای ارتقا و افزایش کسب‌و‌کار خدمات خود، نیازمند اپ‌استور است تا بتواند این سرویس‌ها را بفروشد و بر تعداد مشترکان سرویس‌های این شرکت بیفزاید. درواقع، اپ‌استور می‌تواند دروازه‌ای برای اپل آرکید باشد، سرویسی مبتنی بر بازی که امکان دسترسی به انواع بازی‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.توماس‌هاسون، نایب رئیس مرکز پژوهشی Forrester ضمن تایید موارد موفق، معتقد است بر اپل و اپ‌استور، ارتباط نزدیکی حاکم است. وی می‌گوید جدا از درآمد مستقیمی‌که اپ‌استور برای اپل به ارمغان می‌آورد، این بستر می‌تواند منجر به بالا رفتن ارزش گوشی‌های هوشمند اپل شود و جایگاه این برند را به‌طور قابل توجهی ارتقا دهد. هاسون افزود: اپ‌استور، همانند چسبی عمل می‌کند که محصولات اپل را با برندها و مصرف‌کنندگان متصل کرده و این همان استراتژی اصلی اپل است. وی اینچنین استدلال می‌کند که فیسبوک و دیگر شرکت‌های حوزه فناوری می‌توانند از این مکانیزم، برای دستیابی به میلیون‌ها کاربر استفاده کنند.
 
طبق آخرین گزارش‌ها، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۹۱ میلیارد اپلیکیشن از اپ‌استور، گوگل‌پلی‌استور و دیگر فروشگاه‌های اندرویدی دانلود شد که از میان این حجم از دانلود، ۳۰ درصد متعلق به اپ‌استور بود. همچنین، ماهانه حدود ۵/ ۲ میلیارد اپلیکیشن نیز در این فروشگاه توسط کاربران دانلود می‌شود. این آمار در نوع خود خارق‌العاده است چرا که تنها به دانلود اپلیکیشن‌هایی مربوط می‌شود که برای اولین بار توسط کاربران دانلود می‌شوند و نصب‌های مجدد، از آن حذف شده است.اگر بخواهیم از نگاهی استراتژیک به موضوع بنگریم، باید بگوییم که اپل به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی اپ‌استور است. تقریبا دو میلیارد اپلیکیشن برای دانلود در اپ‌استور ثبت شده‌اند که از این تعداد، حدود ۳/ ۱ میلیارد اپلیکیشن برای آی‌پدهای این شرکت طراحی شده‌اند. طبق آماری که در سال ۲۰۱۸ ارائه شد، نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر از ۱۵۵ کشور دنیا در هفته به اپ‌استور مراجعه می‌کنند. آمارها و نظرات کارشناسان حاکی از آن است که اقتصاد اپلیکیشن‌ها تا سال ۲۰۲۱ به چیزی حدود ۳/ ۶ تریلیون دلار خواهد رسید.
 
درخصوص توسعه‌دهندگان و طراحی‌کنندگان اپلیکیشن‌ها نیز باید گفت برای این دسته از افراد و شرکت‌ها، کار کردن برای کاربرانی کم اما ارزشمند، به مراتب بهتر و جذاب‌تر از سروکله زدن با کاربرانی انبوه است. اگرچه توسعه‌دهندگان در اپ‌استور به نسبت گوگل‌پلی‌استور با کاربران کمتری مواجهند اما فراموش نکنید که در بعضی مواقع، هزینه‌ای که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن iOS برای استفاده از محصولات خود در نظر می‌گیرند، شاید تا سه برابر بیشتر از اپلیکیشن‌های پلی‌استور باشد. بنابراین، طراحان اپلیکیشن به خوبی به این مساله واقفند که اپ‌استور محیطی به مراتب برتر از پلی‌استور است. از طرفی، اغلب کاربران iOS تمایل بیشتری به پرداخت پول برای اپلیکیشن‌های خود دارند تا کاربران اندروید.اما در رابطه با خود اپ‌استور و رویکرد اپل نسبت به این فروشگاه اپلیکیشن باید گفت که اپل همواره، اپلیکیشن‌های ساخت مهندسان خود را تبلیغ و کاربران را نسبت به نصب آنها ترغیب می‌کند. برای مثال، اپل همواره از برتری‌های برنامه‌هایی همچون اپل موزیک یا Measure می‌گوید که توسط این شرکت تولید شده است. کمتر کاربر آی‌فونی را می‌توان یافت که اپلیکیشن‌های رقیب این دو برنامه را روی گوشی خود نصب کرده باشد. اینجاست که بسیاری از کارشناسان، اپل را به ایجاد انحصار در اپ‌استور متهم می‌کنند. به عبارتی دیگر، فرآیند گرفتن تاییدیه برای قرار گرفتن یک اپلیکیشن سوم شخص را در اپ‌استور در نظر بگیرد که اپل قوانین سفت و سختی را در این زمینه وضع کرده است. جایی که می‌تواند در هر لحظه که بخواهد، اپلیکیشنی را که توسط دیگر شرکت‌ها یا افراد طراحی شده‌اند، حذف کند.
 
در واقع، قوانینی که بر اپ‌استور حاکم است، به مراتب سخت‌تر از قوانینی است که در گوگل‌پلی‌استور می‌بینیم. برای مثال، شاید برای ثبت یک اپلیکیشن در پلی‌استور، چند ساعت یا نهایتا یکی دو روز زمان نیاز باشد، اما در اپ‌استور هرگز این چنین نیست و شاید تا هفته‌ها به طول بینجامد. گابریل اپلتون می‌گوید این مساله به سیاست‌های اپل در کنترل دقیق و موشکافانه روی اپلیکیشن‌ها برمی‌گردد. این در حالی است که چنین رویه‌ای هرگز توسط گوگل یا مایکروسافت دنبال نمی‌شود. اما این سیاست‌ها سبب شده در اپ‌استور، اپلیکیشن‌های باکیفیتی را شاهد باشیم که کمتر عیبی را می‌توان در آنها دید. درواقع، اگر بستری به نام اپ‌استور فراهم نبود، هرگز اوبر، واتس‌اپ، فیس‌بوک و اسپاتیفای نمی‌توانستند به این حجم از کاربران آی‌فون دسترسی داشته باشند.این چنین می‌توان نتیجه گرفت که با ورود شرکت‌های بزرگ و کوچک سخت‌افزاری به این بازار و تولید محصولاتی مشابه، اپل به‌دنبال راه جایگزینی برای کسب درآمد است و اپ‌استور توانسته طی چند سال اخیر به خوبی خود را اثبات کند و نشان دهد که از پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری و توجه برخوردار است. با این اوصاف، به‌زودی شاهد تغییراتی گسترده در اپ‌استور و ارائه خدمات گوناگون به کاربران از طریق این بستر خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.