امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 7, 2019
14:08 شنبه، 16ام آذرماه 1398
کد خبر: 106670

افزایش ظرفیت ۳ برابری سامانه ضد بدافزار بومی پادویش

 
آبان ماه ۱۳۹۵ بود که نخستین ضد بدافزار ایرانی تحت عنوان «پادویش» رونمایی شد و اکنون با گذشت ۳ سال از آن، دستاورد قابل توجه و تاملی از آن به دست آمده که جزئیات آن بررسی می شود.
بومی سازی یک محصول، زدن برچسب ایرانی و در نهایت جلب رضایت ۹۵ درصد از کاربران آن، قطعا حاصل یک اقدام جمعی است. از پژوهش ۵ ساله ای که روی ضد بدافزار پادویش انجام شد تا بهره‌برداری آن به عنوان یک نسخه موفق از یک شرکت دانش بنیان، نیازمند یک چرخه همکاری منسجم و حساب شده بود و انسجام آن بعد از مدتی خودنمایی می کند و حتی به گفته مجریان این قبیل از پروژه ها، می تواند به کاری ادامه دار برای تولید محصولات بعدی، تبدیل شود. «پادویش» یکی از این محصولات است که با همت یک شرکت دانش بنیان و به یاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به یک نمونه موفق تبدیل شد.
 
 
 
پادویش چیست؟
 
«پادویش» (Padvish) یک ضدویروس ایرانی قابل رقابت با ضدویروس‌های رایج است که تمام مراحل طراحی و پیاده سازی آن به دست تیم مجرب داخلی صورت گرفته است و قابلیت شناسایی و مقابله با بدافزارهای رایج را دارد. این محصول به پشتوانه تکنولوژی شبکه ابر کاربران و تیم تحلیل بدافزار قوی، قادر است به شناسایی جدیدترین بدافزارها در کمترین زمان ممکن بپردازد.
 
این محصول در ابتدا با عنوان پروژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه ضد بدافزار بومی «پادویش» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. در اجرای پروژه ضد بدافزار بومی، تلاش‌های فراوانی از سال ۱۳۹۰ در این پژوهشگاه به ‌صورت پروژه مشارکتی با بخش خصوصی شروع و محصول خروجی این پروژه به نام پادویش ارائه شد. نسخه آزمایشی این محصول از سال ۱۳۹۳ بطور محدود وارد بازار شده و آزمون‌های خود را با موفقیت گذراند. در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر در حال استفاده است.
 
 
 
یک مدل موفق تعامل بین مراکز دانش بنیان و صنعت و بازار
 
همچنین «پادویش»، آبان ماه ۱۳۹۵ در مراسم گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، جهت بهره برداری در سطح ملی رونمایی شد و دکتر محمد خوانساری رئیس وقت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن مراسم، پادویش را یک مدل موفق تعامل بین مراکز دانش بنیان و صنعت و بازار عنوان کرده و ضمن اشاره به سابقه پژوهش ۵ ساله بر روی این نرم افزار، گفته بود که تمامی نرم افزار‌های اینچنینی در دنیا قبل از ورود به بازار فروش باید یک دوره تکامل را طی کنند. لذا اطلاع رسانی‌‌های گذشته برای معرفی نسخه اولیه این ضد بدافزار بوده و در این مدت این نرم‌افزار با سیستم عامل‌‌های جدید از جمله ویندوز نسخه ۱۰ و آخرین نسخه‌‌های اندروید تطبیق کامل پیدا کرده و در مرداد ماه ۹۵ گواهی نهایی ارزیابی امنیتی از مرکز مدیریت راهبردی افتا را اخذ کرده است.
 
خوانساری در آن زمان، از استفاده ۲۰۰ هزار نسخه خانگی، ۷۰ هزار نسخه سازمانی و ۲۰۰ هزار نسخه اندروید از این محصول خبر داد و اضافه کرد که این محصول در بازار‌های همسایه و کشور‌های آفریقایی به فروش رفته و دارای نمایندگی فروش است.
 
 
 
آمار کاربران بزرگترین معیار رضایتمندی از محصول است
 
حال با گذشت سه سال از رونمایی این محصول، ولی ا… قربانی مجری پروژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه ضد بدافزار بومی «پادویش» از افزایش ظرفیت این محصول در بخش های مختلف آن از یک تا سه برابر خبر داد و گفت که افزایش ظرفیت بصورت مدام در حال توسعه است.
 
قربانی در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه ICT، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر از این محصول استفاده می کنند و حدود ۹۵ درصد کاربران در طی دوسال گذشته ثابت مانده اند که این نشاندهنده رضایت مشتریان از محصول و خدمات پشتیبانی آن است. وی ادامه داد: این محصول به عنوان خروجی یکی از پروژه های موفق پژوهشگاه بوده و بهتر است طرح های جدیدی با این مدل همکاری در دستور کار قرار دهد.
 
قربانی در خصوص نقش پژوهشگاه در به ثمر رسیدن این قبیل محصولات گفت: نقش پژوهشگاه به عنوان یک جایگاه حاکمیتی در پژوهش در به ثمر رسیدن این محصول نقش کلیدی داشته و این مدل موفق همکاری بین پژوهشگاه و شرکت های دانش بنیان باید در سایر پروژه ها نیز تسری یابد.
 
 
 
بازار ملی و منطقه ای برای یک محصول بومی
 
طبق اظهارات مجری پروژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه ضد بدافزار بومی «پادویش»، این محصول نه تنها در سطح ملی در حال استفاده است بلکه در سطح منطقه نیز در حال پیدا کردن بازار برای خود بوده و هم اکنون در چند کشور منطقه در حال استفاده است.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موفقیت این محصول تا چه حد به تجاری سازی و برندینگ ایران محصولات فناوری اطلاعات، در جوامع بین المللی کمک می کند؟ گفت: در صورتی که این محصول در داخل کشور به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد و بتواند اعتماد کاربران در داخل را جلب کند، خواهد توانست به بازارهای بین المللی نیز ورود گسترده ای کرده و باعث برندینگ محصولات فناوری اطلاعات ایران در جوامع بین المللی شود.
 
بر این اساس اهمیت پژوهش در پروژه ها می تواند فراتر از عرصه داخلی رفته و در عرصه بین المللی نمود چشمگیری داشته باشد و بدون شک پشتوانه پژوهشی قدرتمند و قابل دفاع، در پیشرفت موفقیت پروژه نقش بسزایی خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.