عضو هیات مدیره شرکت ملی پست گفت: در شیوه قدیمی حمل و نقل، مصرف بهینه وجود ندارد و بحث اتلاف سوخت مطرح است، به همین دلیل هزینه تمام شده حمل بار تا ۲۵ درصد و به همین میزان مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.
محمدرضا قادری روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه توسط شرکت ملی پست و شهرداری تهران در حوزه کالا و خدمات در خصوص تعاملات صورت گرفته میان این دو مجموعه گفت: حمل و نقل در کشور ما یکی از اساسیترین زیرساختهاست و ۳۰ درصد بهای تمام شده محصولات را حمل و نقل انجام میدهد، مشکلاتی مانند آلودگی به این برمیگردد که ما ساختار نظامیافتهای در زمینه حمل و نقل نداریم.
وی اشاره کرد: سیستم حمل و نقل در کشور ما رشد ارگانیک داشته و قبل از این که سازمانها شکل بگیرند، این خدمات سنتی ساز و کار خود را داشتهاند اما نمیتوان با این توجیه دست روی دست گذاشت و نیاز است که در این مسیر پیش رفت.
قادری با توضیح اینکه شهرداری وظیفه مدیریت و رگولاتوری بار و کالا را برعهده دارد و خدماترسانی و رفاه شهروندان را اصلیترین وظیفه خود میداند، افزود: در ادامه این ساختار تعریف شده که برخی نهادها مجری حمل و نقل باشند تا سیاستها و برنامههایی که رگولاتوری ادارهکننده حمل و نقل طرح میکنند را به اجرا در بیاورند، در ذیل این ساختار، اپراتورها و حملکنندگان قرار دارند که باید فعالیت خود را انجام بدهند و خدمات وابستهای جابهجایی بار را انجام دهند.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی پست اشاره کرد: حلقه مفقوده موجود بین زنجیره حمل تا خدمات که چالش گستردهای را شکل میدهد همین مسئله حملکنندگان است. نقشهایی مانند باربری در حوزه خدمات شهری تعریف شده اما این مسئله همیشه با چالشهایی روبهرو بوده و نهادهایی که به شکل سنتی در این حوزه فعالیت دارند در مقابل سامان یافتن حمل و نقل جدید مقاومت میکنند.
وی تصریح کرد: با توجه به ناکارآمدی شیوه قدیمی حمل و نقل، اینکه مسوولیت حمل و نقل بار را صرفا به یک اپراتور و جابهجا کننده مثل مالک وسیله بسپاریم درست نیست و این دلایل باعث شد که امروز شرکت ملی پست و شهرداری تفاهمنامهای به امضا برسانند و کاری را به صورت مشارکتی انجام بدهند.
قادری تصریح کرد: شرکت ملی پست به عنوان اولین شرکت مجری حمل و نقل درون شهری زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح را از طریق انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با شرکتهای قانونی فراهم خواهد کرد. البته این صحبت به این معنی نیست که شرکت ملی پست وسیله حمل و نقل تهیه کند، بلکه با توان بخش خصوصی این مسئله را پیش خواهد برد و تلاش میکند که به اهداف ترسیم شده در این راستا برسد و به عنوان شرکت حمل و نقل شناخته شود.
او اشاره کرد: به واسطه این تفاهمنامه تسهیلات لازم از سوی شهرداری فراهم خواهد شد و این نهاد مجوزهای لازم برای حمل و نقل را صادر و از طرحهای لجستیکی حمایت خواهد کرد؛ طرحهایی مانند جایگزینی ناوگان فرسوده با ناوگان برقی، ساختارمند شدن سیستم حمل و نقل طبق تعاریف جهان از جمله این موارد است.
مدیرعامل شرکت ملی پست نیز در این مراسم گفت: امروز مدارس استان تهران به واسطه آلودگی هوا تعطیل شدهاند، یکی از دلایل این آلودگی مربوط به حمل و نقل است که به صورت غیر مدیریت شده انجام میشود و همین امر سبب شده که ما با حساسیت بیشتر دنبال مدیریت حمل و نقل در شهر تهران باشیم.
حسین نعمتی اشاره کرد: سازمان حمل و نقل ترافیک خدمات ارزندهای در سالهای گذشته داشته اما ظرفیتهایی وجود دارد که میتوان با مشارکت دیگر نهادها به درستی از آن استفاده کرد و مشکلات گریبانگیر کلانشهر تهران را کاهش داد.
وی بیان داشت: اکنون ۱۲۰۰ نامهرسان در شهر داریم و اگر این تعداد نامهرسان نبود آثار زیانبار شهری بیش از اینها میشد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: به اعتبار آمار و اطلاعات شهرداری یک میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد میکنند که این بار ترافیکی و آلودگی بسیار بالایی را ایجاد میکند، هدف از امضای این تفاهمنامه این بتوانیم شهر سبزی ایجاد کنیم که خیر و ثمره آن برای تمام افراد جامعه باشد.
سرپرست حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز در ادامه این مراسم افزود: همانطور که اشاره شد سیستم حمل و نقل بار سالهاست که به صورت خودجوش و با شیوه سنتی شکل گرفته است، این شیوه با تمام سنتی بودن، اما چیزهای زیادی به ما آموخته است، به این واسطه شرکتهای پخش ایجاد شدند و ساختاری نیز شکل گرفته اما شاهد ایرادات عمده در آن هستیم. بسیاری از بارها و کالاها از خارج به داخل تهران میآیند و بعد به شهرستانها میروند، اگر بتوانیم این مسیر را به شکلی مدیریت کنیم که کالاها بدون ورود به تهران به مقصد برسند، بسیار کمککننده است.
یوسف حجت اشاره کرد: کسانی که در زمینه توزیع کالا و محصولات مختلف برای فروشگاهها در سطح شهر تردد میکنند بار ترافیکی را افزایش میدهند، خوشحال هستیم که اولین تفاهمنامه را برای مدیریت حمل بار و کالا با شرکت معتبر پست منعقد میکنیم و این برای ما اعتباری خواهد بود. البته در نظر داریم که این کار را در ادامه گسترش بدهیم و انحصار مدنظر ما نیست.