فرجی: بدهی یک میلیارد ریالی هیات مدیره قبلی، اتحادیه را در تنگنای مالی قرار داده است
سیزدهم شهریور ماه سالجاری انتخابات اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران برگزار شد و بیست و هفتم همان ماه هیات مدیره جدید به ریاست محمد فرجی سکان اتحادیه را به دست گرفتند. منتخبین هیات مدیره اهداف و برنامههای بیستگانهای برای ارتقا جایگاه صنف رایانه ترسیم کردند که اکنون پس از سه ماه تلاش بیوقفه شاهد تحقق برخی از این اهداف هستیم. بخشی از گفتوگوی روابط عمومی اتحادیه فناوران با رییس اتحادیه در خصوص شفافیت مسایل مالی اتحادیه را در ادامه میخوانید.
حدود سه ماه از آغاز بکار هیات مدیره جدید میگذرد و شما در راس گروهی قرار گرفتهاید که برای نخستین بار اهداف و برنامههای مشخصی را پیگیری میکنند. یکی از اهداف مهم هیات مدیره که در واقع جزو برنامههای صنف پویا نیز بوده است، حسابرسی، بازرسی و شفافسازی امور مالی سالهای گذشته و ارایه گزارش سالانه عملکرد مالی اتحادیه به اعضاست. در این رابطه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
از همان ابتدای کار همانطور که از قبل به اعضای صنف وعده داده بودیم حسابرسی و بازرسی امور مالی سالهای گذشته اتحادیه را در دستور کار قرار دادیم تا در این رابطه شفافسازی شود. متاسفانه باید گفت اتحادیه را در بدترین شرایط مالی تحویل گرفتیم. به گونهای که فقط 981،800، 98 ریال در صندوق پسانداز و 964، 602 ، 203 ریال در حساب جاری اتحادیه موجود بود، در مجموع حدود 30 میلیون تومان. در حالی که هیات مدیره قبلی یک بدهی 1،112،741،089 ریالی( یکصدو یازده میلیون و دویست و هفتاد و چهار هزارو صدو هشت تومان) به اتاق اصناف تهران از خود به جا گذاشته بود که در هنگام تحویل اتحادیه متوجه این بدهی سنگین شدیم. رقم بیش از 100 میلیون بدهی برای هیچ یک از اعضاء باور کردنی و قابل قبول نبود.
اتحادیهها میتوانند طبق مجوز اتاق اصناف اقدام به دریافت کمکهای نقدی در قالب «همیاری» کنند، آیا اتحادیه فناوران نیز کمکهای داوطلبانه از اعضا دریافت میکند؟
دریافت کمکهای نقدی از اشخاص حقیقی یا حقوقی یکی از منابع مالی اتحادیهها است و اتحادیههای صنفی مجازند مبالغی را به عنوان کمکهای داوطلبانه دریافت نمایند. خیلی از اعضا کمک های بسیار خوبی به اتحادیه میکردند، اما بنا به دلایل و صلاحدید اتاق اصناف تهران مجوز دریافت همیاری از سرفصل بودجه سال 98 اتحادیه حذف شد.
بنابراین با این تفاسیر اکنون اتحادیه مجوز دریافت همیاری از اعضا را ندارد؟
از زمانی که اتحادیه به هیات مدیره جدید تحویل داده شد، پیگیریها و درخواستهای بسیاری صورت گرفت تا سرانجام دوباره این مجوز به اتحادیه داده شد و اعضا میتوانند از این پس کمکهای داوطلبانه خود را به حساب اتحادیه واریز نمایند.
شما اشاره کردیدکه بدهی 100 میلیون تومانی هیات مدیره قبلی برای هیچ یک از اعضا قابل قبول نبود، علت چیست؟
با آغاز بکار هیات مدیره جدید و رفت وآمد اعضا جهت تبریک و گفتوگوهایی که با آنها صورت گرفت، مشخص شد که بسیاری از همکاران صنفی طی چند سال گذشته رقمهای قابل ملاحظهای به اتحادیه کمک کردهاند که برخی مدارک خود را به ما نشان دادند و بابت اینکه چگونه اتحادیه علیرغم دریافت مبالغ بالای همیاری دارای بدهی سنگین است، متعجب میشدند و برایشان باورپذیر نبود.
آیا میزان مبالغ کمکهای داوطلبانهای که اعضا پیش از این به اتحادیه پرداخت کردهاند، مشخص است؟
ما اسناد و مدارک مالی موجود را دقیق بررسی کردهایم. اما نمیتوانیم به قطعیت چیزی را اعلام کنیم. بنابراین لازم است که در جهت شفافسازی هرچه بیشتر چنانچه اعضای اتحادیه در سالهای 96، 97 و همچنین نیمه اول سال 98 کمکهای نقدی یا کالایی به اتحادیه کردهاند، اسناد و مدارک خود را جهت بررسی هزینهکرد آنها به اتحادیه تحویل دهند تا مورد بررسی قرار گیرد. اگر اعضا همکاری کرده و مدارک خود را به اتحادیه تحویل دهند، آن وقت میتوان اعلام کرد که چه میزان کمکهای داوطلبانه از اعضا دریافت شده و چه میزان هزینه شده است.
حال که مجوز دریافت کمکهای داوطلبانه از اعضا دوباره به اتحادیه ارایه شده است، آیا برنامهای برای شفافسازی در خصوص مبالغ دریافت شده و هزینهکرد آن دارید؟
بله. قطعا اولین گام ما در این خصوص شفافسازی است. به همین دلیل بخشی در سایت اتحادیه تحت عنوان "شفاف" به اعلام مبالغ همیاری اختصاص داده خواهد شد و اعضا میتوانند میزان مبالغ دریافتی و خرجکرد آن را پیگیری کنند.
در عین حال کمکهای داوطلبانه اعضا فقط به صورت مبالغ نقدی و مستقیم به حساب اتحادیه واریز خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه اتحادیه به دلیل بدهی هیات مدیره قبلی به اتاق اصناف از نظر مالی در تنگنا و مضیقه است، اعضا میتوانند کمکهای خود را به حساب اتحادیه واریز کنند. به طور یقین حمایت اعضای صنف رایانه از تشکل صنفی میتواند به هیات مدیره در جهت تحقق اهداف و رسیدن صنف به جایگاه واقعی خود کمک کند.