تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 16, 2019
14:42 دوشنبه، 25ام آذرماه 1398
کد خبر: 107008

معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین مطرح کرد: تغییر نگرش مدیران اساس تحول دیجیتال است

 
تحول دیجیتال در سازمان نیازمند تغییر نگرش مدیران به سه موضوع مشتری، فناوری اطلاعات و کسب وکار است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین با اعلام این مطلب افزود: «چالش اصلی پیاده‌سازی بانک دیجیتال در کشور، نگرش مدیران ارشد صنعت بانکی کشور است.» 
 
به گزارش روابط عمومی داتین، مهدیه نوروزیان در تبیین چالش‌ها و موانع دستیابی به بانکداری دیجیتالی و تحول دیجیتالی در بانک‌های کشور با بیان اینکه بانک‌ها باید یک معماری سازمانی منسجم و اندیشیده شده در این مسیر داشته باشند ، گفت: «به نظر می‌رسد در حال حاضر خیلی از بانک‌های کشور تمایل دارند به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنند ولی مسئله این است که این موضوع کافی نیست و برای بهره بردن از مزایای تحول دیجیتال باید حرکت همه‌جانبه در تمام لایه‌های بانک اتفاق افتد. بانک‌ها سازمان‌های بزرگی هستند و هر چه ابعاد بانک بزرگ‌تر باشد، کار بیشتر و سخت‌تری برای تحول دیجیتال در پیش دارد. شاید بتوان گفت بدون یک معماری سازمانی منسجم و اندیشیده شده این کار چندان امکان‌پذیر نیست.»
 
به عقیده معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین، مهمترین پیشرانه در پیاده‌سازی و به‌کارگیری مفاهیمی مانند تحول دیجیتال در سازمان، نگرش مدیریت ارشد آن است. او در این باره بیان کرد: «برای سازمانی که قصد تحول دیجیتال را دارد، باید تغییر نگرش نسبت به سه موضوع مشتری، فناوری اطلاعات و کسب‌وکار روی دهد.»
 
نوروزیان ادامه داد: «در ابتدا، مشتری مبنای طراحی محصولات و خدمات قرار گیرد، پس از آن، به فناوری اطلاعات به‌عنوان قابلیت دیجیتالی نگاه شود که زیرساخت شناخت مشتری و تصمیم‌گیری داده-محور را فراهم می‌کند و در پایان نیز سازمان باید به مشارکت بیشتر با کسب‌وکارهای دیگر روی آورد.»
 
به گفته نوروزیان، در حال حاضر عمده بانک‌های کشور در نقطه‌ای نیستند که شناختشان از مشتریان، سیستماتیک شده باشد تا بتوانند بر آن مبنا خدمات شخصی‌سازی شده طراحی کنند. او همچنین تاکید کرد: «به همین خاطر بانک‌ها در مرحله اول باید مجهز به سازوکار تحلیل داده شوند و این سازوکار به‌عنوان یک تکنیک به کمک بانک‌ها می‌آید. از سویی دیگر باید اقدامات عملیاتی و راهبردی نیز انجام دهند و صورت‌مسئله‌های خود را شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها از تکنولوژی تحلیل داده و علم داده استفاده کنند.»
 
 
 
به اعتقاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین در حال حاضر «جمع‌آوری داده‌ها» از دیگر چالش‌های بانک‌ها برای دستیابی به بانکداری دیجیتالی است. نوروزیان دراین مورد گفت: « جمع‌آوری داده‌ها یکی از چالش‌های این مسیر است؛ چرا که در بسیاری از مواقع اطلاعات مشتریان در بانک‌ها روی کاغذ ثبت و بایگانی ‌شده‌اند. این داشته‌ها حتی «داده» نیز محسوب نمی‌شوند تا بتوان بر اساس آن‌ها به دانش و سپس بینش دست یافت؛ بنابراین چنین بانکی باید با به‌کارگیری سطح پایین‌تری از فناوری اطلاعات (و چه بسا تغییر فرایندها)، ابتدا زمینه دستیابی به داده‌ها و اطلاعات مشتریان را فراهم سازد. سپس با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و تحلیلی، این اطلاعات را کنار یکدیگر قرار دهد.»
 
او یکی دیگر از چالش‌های دستیابی به بانکداری دیجیتال را قانون دانست و توضیح داد: «مدیران ارشد صنعت بانکی اگر قانون، روندها و نیازهایی که برای مشتریان و کسب‌وکارها اتفاق می‌افتد را به رسمیت بشناسند، می‌توانند چارچوب‌های قانونی فعالیت را برای آنها ترسیم کنند و در مقابل آن، چارچوب‌های جرم‌انگاری را به‌روزرسانی و حوزه فعالیت را شفاف و بزرگ‌تر کنند. اما اگر این اتفاق نیفتد همه در یک فضای پرچالش، پر ابهام و پر ریسک فعالیت می‌کنند و نوآوری کاهش می‌یابد.»
 
نوروزیان برای پاسخ به این سوال که لزوم حرکت بانک‌ها و موسسات مالی به سمت بانک دیجیتال چیست، به تغییر نسل مشتریان و نیازهای آنها اشاره و بیان کرد: «نسل جدید مشتریان از خدمات متفاوتی استقبال می‌کنند. شاهد این موضوع در کشور نیز هستیم که نسل جوان از کسب‌وکارهای دیجیتال و از ابزارهای نوآورانه‌ای که ارائه می‌شوند، استفاده می‌کنند؛ اما تاکنون بانک‌ها نتوانسته‌اند به بازار دیجیتال وارد شوند و سرویس‌هایی جذاب را ارائه دهند.»
 
به اعتقاد او اگر بانک‌ها قصد دارند در بازارهای جدید نقش و سهم درآمدی داشته باشند، باید نگرش خود را تغییر دهند با کسب‌وکارهای حوزه پرداخت مشارکت بیشتری داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.