تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 28, 2019
11:26 شنبه، 7ام دیماه 1398
کد خبر: 107403

10شکست بزرگ فناوری در 10 سال گذشته

دهه 2010 میلادی با همه اتفاقات خوب و بد خود چند روزی به پایان آن نمانده است و اگرچه این 10سال برای علاقه‌مندان به دنیای فناوری دستاوردهای کاربردی از جمله شبکه‌های اجتماعی، خدمات پردازش ابری، گوشی‌های هوشمند پیشرفته و… را به ارمغان آورد، ولی طی این دوره شکست‌های بزرگ در عرصه فناوری هم رقم خورد. دهه دوم از هزاره سوم میلادی به‌گونه‌ای در حال تمام شدن است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اشتباهات بزرگی را رقم زدند و این اتفاق به‌گونه‌ای دنبال شد که نشریه «تایم» در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «10 شکست بزرگ فناوری در 10 سال گذشته» نوشت تقریباً تمام کمپانی‌های صاحب نام در این دوره زمانی یک اشتباه چند میلیون دلاری را رقم زدند. این گزارش به‌جای پرداختن به بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری در یک دهه اخیر، شما را با 10 شکست بزرگ این عرصه در یک دهه گذشته آشنا می‌کند.
 
2016
سامسونگ گلکسی نوت 7
 
زمانی که این گوشی هوشمند تکمیل شد و مراحل پایانی ورود به بازار را پشت سر می‌گذاشت، سامسونگ در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی گفته بود بهترین گوشی هوشمند تاریخ را وارد بازار می‌کند. ولی طولی نکشید که این رؤیا به بزرگ‌ترین شکست شرکت کره‌ای تبدیل شد. مشکل افزایش دما و آتش‌ گرفتن باتری این گوشی به قدری زیاد بود که شرکت‌های هوایی هنگام سوار شدن مسافران به آنها هشدار می‌دادند که اگر «گلکسی نوت 7» دارند، آن را با خود به داخل هواپیما نیاورند. زمان زیادی طول نکشید تا استفاده از این گوشی در تمام پروازهای جهان ممنوع شود و سامسونگ که آگوست 2016 این محصول را وارد بازار کرده بود، در کمتر از یک ماه مجبور شد آن را از بازار جهان جمع‌‌آوری کند. ساخت این گوشی ضرر 17 میلیارد دلاری را به سامسونگ تحمیل کرد.
 
2017
بوئینگ 737 مکس
 
شکست فناوری فقط روی زمین اتفاق نیفتاد و در دهه گذشته شرکت بوئینگ بزرگترین اشتباه خود را در ساخت یک مدل جت مسافربری رقم زد. تولید نخستین مدل «بوئینگ 737» از دهه 1960 میلادی آغاز شد و مدل «737 مکس» که نخستین پرواز خود را در سال 2017 میلادی آغاز کرد، با مشکلات فراوان مواجه شد.  این جت مسافربری عنوان فناورانه‌ترین هواپیمای تجاری بوئینگ را از آن خود کرد  ولی بین سال‌های 2018 تا 2019 میلادی تنها با فاصله زمانی پنج ماه دو دستگاه از این هواپیما سقوط کرد و طی آن 346 نفر جان خود را از دست دادند. این اتفاق به‌دلیل مشکلات در قسمت نرم‌افزاری هواپیما پیش آمد و سرانجام بوئینگ تولید این هواپیما را معلق کرد.
 
2011
گوگل پلاس
 
گوگل در عرصه اینترنت همچنان حاکمیت بازار جهانی را برعهده دارد و با وجود این هرگز نتوانسته است در حوزه شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای پیام‌رسان موفقیت خاصی را کسب کند. گوگل که همواره تمایل داشت با فیس‌بوک وارد رقابت شود سال 2011 میلادی شبکه اجتماعی خود را با نام «گوگل پلاس» راه‌اندازی کرد. این اتفاق برای شرکت مذکور چهارمین تلاش برای ورود به عرصه شبکه‌های اجتماعی بود و پیش از این پلتفرم‌های اجتماعی دیگری با نام‌های وِیو، باز و اورکات گوگل با شکست مواجه شده بود. اگرچه در ابتدا کاربران از «گوگل پلاس» استقبال کردند، ولی این ابزار اجتماعی در واقع غیرکاربری بود و سرانجام گوگل پس از گذشت هشت سال این شبکه اجتماعی را برای همیشه بازنشسته کرد.
 
2013
بزرگ‌ترین پلتفرم سلامت جهان
 
یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات یک دهه گذشته راه‌اندازی بزرگ‌ترین پلتفرم سلامت جهان وابسته به دولت امریکا بود که با نام HealthCare.gov معرفی شد. در ابتدا قرار بود این پلتفرم خدمات درمانی مقرون به صرفه را مبتنی بر وب به دست امریکایی‌ها برساند. این سایت پس از سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری در تاریخ اول اکتبر 2013 فعالیت خود را آغاز کرد و تنها دو ساعت بعد به‌گونه‌ای با مشکل مواجه شد که به‌طور کامل از کار افتاد. در زمان فعالیت پلتفرم مذکور تنها 6 نفر توانستند طرح سلامت خود را با موفقیت انتخاب کنند. حتی زمانی که مشکل سایت برطرف شد و بار دیگر در اختیار کاربران قرار گرفت، روزانه هزاران گزارش خطا در مورد آن منتشر می‌شد و این روند تا ماه‌ها ادامه داشت. سرانجام مشکلات این پروژه با هزینه 1.7 میلیارد دلاری برطرف شد.
 
2015
مایکروسافت ویندوز آرتی
 
مایکروسافت سال 2012 میلادی تلاش خود را برای عرضه عمومی سیستم عامل «ویندوز آرتی» آغاز کرد و نخستین نسخه این پلتفرم به‌همراه رایانه سرفیس در اختیار کاربران قرار گرفت. ولی خواسته‌های کاربران با قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای این نسخه از ویندوز همسو نبود و از همان ابتدا شکایت‌ها در مورد عملکرد «ویندوز آرتی» بالا گرفت و عمده این مشکلات به نبود نرم‌ افزار پخش فایل‌های صوتی و تصویری برمی‌گشت. اعتراضات به گونه‌ای دنبال شد که تولید دستگاه‌هایی که قرار بود با «ویندوز آرتی» وارد بازار شوند متوقف شد و مایکروسافت با ضرر 900 میلیون دلاری سرانجام در سال 2015 تصمیم گرفت توسعه این سیستم عامل را برای همیشه کنار بگذارد.
 
2014
آمازون فایر فون
 
اپل برای پیروزی در عرصه گوشی‌های هوشمند یک فرمول اختصاصی دارد و طی آن کاربران را مجبور می‌کند به‌صورت محدود در سیستم عامل و نرم‌افزارهای آیفون بمانند. شرکت آمازون که صاحب بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان است سال 2014 میلادی با هدف حذف واسطه‌های مختلف بین کاربران و سرویس دهندگان با فرمول خود وارد عرصه تلفن همراه شد. ولی تمام تلاش‌های این شرکت برای ورود به بازار مذکور با شکست مواجه شد و حتی سیستم عامل اختصاصی که برای دستگاه موبایلی آمازون توسعه یافته بود هم نتوانست راه به جایی ببرد. این اتفاق تمسخر کاربران و رقبای آمازون را به‌دنبال داشت و ارزش سهام این شرکت هم به میزان چشمگیر سقوط کرد.
 
2011
سونی پلی‌استیشن ویتا
 
سال 2011 میلادی بازار بازی‌های موبایلی بسیار داغ شده بود و سونی که پرفروش‌ترین کنسول بازی جهان را روانه بازار می‌کرد، تصمیم گرفت مدل همراه این دستگاه را با نام «پلی‌استیشن ویتا» روانه بازار کند. این ابزار مخصوص بازی‌های ویدئویی با قیمت 300 دلار عرضه شد و سونی پیش‌بینی کرده بود تنها در سال نخست 10 میلیون دستگاه از آن را به فروش می‌رساند و در نهایت کمتر از نیمی از رقم مذکور فروخته شد. به روزرسانی و کاهش قیمت «پلی‌استیشن ویتا» هم نتوانست آن را در بازار جهانی موفق کند و سونی سرانجام آن را از بازار جهانی جمع کرد.
 
2010
اپل آیفون 4
 
شاید برخی کاربران تصور کنند که شرکت بزرگی نظیر اپل اشتباه نمی‌کند. ولی باید پذیرفت که تولید «آیفون 4» یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات اپل بود. طراحی نادرست آنتن این گوشی هوشمند باعث شد از همان ابتدا اتصال گوشی به شبکه‌های مخابراتی مختل شود و پس از گذشت مدتی مشکل به قدری گسترش یافت که «استیو جابز» مدیرعامل وقت اپل تصمیم گرفت به‌صورت شخصی دست به کار شود و در نهایت شرکت اپل یک روکش پلاستیکی رایگان به تمام صاحبان «آیفون 4» داد تا مشکل آنتن‌دهی آن را برطرف کند. پرونده قضایی که بعدتر در این زمینه تشکیل شد اپل را مجبور کرد به هر یک از صاحبان این گوشی 15دلار غرامت پرداخت کند.
 
2010
اچ‌دی دی‌وی‌دی
 
«اچ‌دی دی‌وی‌دی» یکی از دو فرمت محبوب برای پخش باکیفیت تصاویر ویدئویی روی دیسک‌های دی‌وی‌دی بود و فرمت دیگر هم با نام «بلو-رِی» بین کاربران رواج پیدا کرد. این دو فرمت به‌صورت همزمان وارد بازار شدند و بحث‌ها میان تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی و کاربران بالا گرفت تا در نهایت یکی از آنها را به‌عنوان فرمت کاربردی برتر برگزیدند. شرکت‌های ژاپنی ان‌ای‌سی و توشیبا نخستین مراکزی بودند که روی این فرمت ویدئویی سرمایه‌گذاری کردند و با وجود این طولی نکشید که «بلو-ری» توانست توجه کمپانی‌های بزرگ و کاربران را به‌خود جلب کند تا «اچ‌دی دی‌وی‌دی» برای همیشه از گردونه رقابت خارج شود.
 
2011
نتفلیکس کوئیکستر
 
نتفلیکس از بزرگ‌ترین کمپانی‌های پخش سریال و فیلم‌های سینمایی در جهان محسوب می‌شود و این شرکت برای یک دهه متوالی توانست با انتشار دیسک‌های دی‌وی‌دی حاوی فیلم‌های مورد علاقه کاربران محبوبیت خود را حفظ کند. نتفلیکس که از سال‌ها قبل به سرویس‌های آنلاین رو آورده است در سال 2011 میلادی هزینه انتشار فایل‌های ویدئویی در دیسک‌های دی‌وی‌دی را از ماهانه 10 دلار برای دسترسی به تمام سرویس‌ها به ماهانه 8 دلار برای یک دی‌وی‌دی تغییر داد و  سرانجام خدمات کوئیکستر نتفلیکس با کاهش 60 درصدی درآمدهای این شرکت شکست خورد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.