اپراتورها

تلفن همراه

December 30, 2019
11:22 دوشنبه، 9ام دیماه 1398
کد خبر: 107484

رایتل را به نقشه اپراتوری موبایل ایران برمی‌گردانیم

مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل معتقد است که سال مالی آینده، قطعا برای اپراتور رایتل سال رشد و سودآوری خواهد بود و رایتل به نقشه اپراتوری ایران باز‌ می‌گردد.
 
 
 
 یاسر رضاخواه مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل معتقد است که سال مالی آینده، قطعا برای اپراتور رایتل سال رشد و سودآوری خواهد بود و رایتل به نقشه اپراتوری ایران باز‌ می‌گردد که در نتیجه آن رایتل در تامین هزینه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نقش تاثیرگذاری را ایفا خواهد کرد.
 
یاسر رضاخواه در خصوص برنامه‌­های اپراتور سوم تلفن همراه کشور در سه ماه پایانی سال جاری و برنامه بلندمدت این شرکت در سال آینده، برای افزایش سهم بازار موبایل و رسیدن به سودآوری توضیح داد.
 
وی می­‌گوید: ما سعی می‌­کنیم با تمام توان به دنبال روند رشد درآمد و افزایش سودآوری باشیم. موفقیت رایتل در گرو این است که سهم بازار را با مشترکان فعال افزایش دهیم و میزان مصرف دیتا را در این شبکه به کسر قابل توجهی از میزان مصرف دیتای کشور برسانیم.
 
*به عنوان نخستین سوال، برنامه­‌ها و اهداف رایتل در جذب مخاطبان بیشتر چیست؟ در حال حاضر تمرکز رایتل روی دیتا بوده و آیا برنامه‌ه­ای برای جذب مخاطبان voice دارید؟
 
اساسا در صنعت مخابرات پس از ورود دیتا به مرور زمان ، نقش voice و پیامک کمرنگ­تر شد و با حضور پیام‌­رسان­‌ها که قابلیت تماس تصویری و صوتی را داشتند، سرویس voice به شدت با کندی رشد مواجه شده است و در بسیاری از اپراتورهای بزرگ دنیا درآمد این بخش نه تنها رشد نداشته، بلکه به شدت روند کاهشی را طی می­کند و اپراتورهای بزرگ دنیا، امروز به جایی رسیده­اند که voice را به عنوان سرویس رایگان ارائه می‌­دهند. به این معنی که بسته‌­هایی را قیمت­‌گذاری می‌­کنند که در آن سرویس مکالمه، رایگان و بسته براساس میزان ظرفیت دیتا، قیمت گذاری می‌شود.
 
ما نیز به هرحال خیلی از فضای دنیا فاصله نداریم و با توجه به نفوذ و رشد تکنولوژی 3G و 4G در کشور، اپراتورهای دیگر هم تمرکزشان را از فضای مکالمه به دیتا منتقل کرد­ه­‌اند و ما در رایتل، با وجود اینکه تمرکزمان روی دیتا است برای رشد درآمد، سرویس مکالمه را به عنوان ابزاری برای ارائه بسته­‌های رقابتی استفاده می­‌کنیم.
 
*وضعیت رایتل در بحث دیتا چگونه است؟
 
ما نوسانات زیادی در تعداد مشترکانمان داشتیم. زمانی که طر‌ح‌­های تشویقی و با تخفیف بالایی مانند طرح تامین اجتماعی داشتیم، مشترکان قابل توجهی جذب کردیم. اما به دلیل عدم تمرکز بر نگه‌داشت این مشترکان، حدود 17 درصد ریزش را ظرف 6 ماه گذشته تجربه کرده‌­ایم. اما در 2 ماه اخیر با تمرکز بر جذب مجدد این تعداد از مشترکان موفق شدیم در آذرماه حدود 178 هزار مشترک به مشترکان فعال یک ماهه خود اضافه کنیم.
 
*میزان مصرف روزانه کاربران دیتای رایتل چگونه است؟
 
مصرف دیتا در شبکه رایتل به دو بخش تقسیم می‌­شود. حدود یک چهارم کل ترافیک مصرفی رایتل در شبکه اپراتور میزبان و مابقی در شبکه اختصاصی رایتل استفاده می‌­شود. لازم به ذکر است این نسبت در ۲ ماه پیش از این یک سوم به دوسوم بوده است و ما در حال تجربه رشد قابل توجهی در شبکه اختصاصی رایتل هستیم.
 
در 6 ماه گذشته، رشد زیادی در مصرف شبکه رومینگ نداشتیم و در شبکه رایتل شاهد رشد جزئی بودیم. در یک ماه گذشته و پس از دوره قطعی اینترنت، با طرح­های تجاری و ترغیب هموطنان به استفاده از ترافیک داخلی و بسته­‌های تخفیفی و تشویقی، ترافیک رایتل در داخل شبکه، نسبت به قبل از این دوره، حدود 50 درصد در روز رشد داشته است .
 
به بیان دیگر ما پس از بازه زمانی قطعی اینترنت اخیر، افزایش خوبی در حوزه مصرف دیتا و افزایش درآمدی شرکت داشته‌­ایم. به نحوی که در 10 روز پایان آذرماه، رکورد مصرف دیتا مشترکان رایتل شکسته شد.
 
امیدواریم این روند در ادامه سال شتاب بیشتری گرفته و رایتل در سه ماه پایانی سال نه تنها روند زیان­‌دهی را متوقف کند بلکه برای اولین بار در دوره حیات خود در یک بازه سه ماه سوددهی را تجربه کند.
 
*برنامه های آینده رایتل برای جذب مشترک چیست؟
 
رایتل هم اکنون 5.5 درصد از سهم بازار اپراتورهای موبایل را در اختیار دارد و به دنبال این هستیم که سهم بازار رایتل را افزایش دهیم و رایتل را در نقشه اپراتوری موبایل کشور برگردانیم. امروز اکثر متخصصان صنعت موبایل کشور، رایتل را به عنوان بازیگر تعیین کننده‌ای در بازار نمی­‌شناسند. برنامه رایتل در سال آینده این است که سهم‌­مان را از بازار دو رقمی کنیم. در کنار آن قصد داریم سهم درآمدی­مان و مصرف دیتا را در شبکه رایتل نسبت به ترافیک روزانه دیتای کشور به سهم قابل توجهی برسانیم. این موضوع نیازمند این است که تعداد مشترکان فعلی‌­مان را به دو برابر افزایش دهیم. برای تحقق این هدف باید تمرکزمان را روی جذب مشترکان جوان و تازه وارد بازار خدمات تلفن همراه قرار دهیم و بسته­‌های تشویقی متمرکز برای این قشر مخاطبین طراحی کنیم.
 
*با توجه به اینکه بازار موبایل به اشباع رسیده و ضریب نفوذ بیش از 100 درصد است، آیا این هدف قابل تحقق است ؟
 
نکته مهم این است که پایه فعلی برای این رشد عدد کمی است. شاید یکی از دلایل اینکه در حال حاضر ما نسبت به دو اپراتور دیگر تا این میزان اختلاف داریم، عدم تمرکز مدیریتی برای بالابردن کیفیت است. به همین دلیل در چند ماه آینده ما تمرکزمان را روی افزایش کیفیت سرویس در شهرهای پرجمعیت کشور قرار می­دهیم و تعداد سایت­ها را به مرور افزایش خواهیم داد.روند افزایش مشترکین رایتل حدود 2.5 سال است که متوقف شده و دلیل آن نیز این است که روند گسترش و توسعه شبکه به دلیل هجوم تحریم‌­ها مختل شده و چون شرکت زیان‌ده بوده نمی­توانسته از عملیات شرکت، نقدینگی کافی برای خرید تجهیزات در شرایط تحریم ایجاد کند.
 
از سوی دیگر اعتماد شرکت سهامدار، به رایتل برای آنکه بتواند مسیر زیاندهی را متوقف کند، کم شده بود و در نتیجه تزریق سرمایه جدیدی از سهام­دار اتفاق نیافتاد. برنامه‌­ریزی ما برای سرمایه‌­گذاری در جهت توسعه شبکه با استفاده از سود ماهیانه و نقدینگی حاصل از عملیات شرکت است.  
 
ما معتقدیم که تنوع سلیقه به حدی است که وقتی ما رایتل را به عنوان اپراتور با کیفیت در یک منطقه محدود معرفی کنیم و به مرور شبکه را توسعه دهیم، حتما  تعداد قابل توجهی از مردم از خدمات رایتل استفاده خواهند کرد.
 
*پس با توجه به برنامه هایی که دارید سال آینده رایتل سودآور می شود؟
 
سال مالی آینده، قطعا رایتل سودآور خواهد بود و ضمن اینکه ما سعی می­‌کنیم به شدت به دنبال روند رشد درآمد و روند افزایش سودآوری باشیم. در تلاش هستیم سهم بازار را از مشترکان فعال افزایش دهیم میزان مصرف دیتا را به مقدار قابل توجهی از کل مصرف دیتای کشور برسانیم.
 
*با توجه به برنامه ریزی ها برای 5G ، برنامه شما برای نسل پنجم و نزدیک شدن به سایر رقبا با پیشتازی در این تکنولوژی چیست؟
 
اپراتورهای سوم معمولا در دنیا فضای رقابتی سختی دارند و مجبور هستند با دو اپراتور قالب در پوشش و تعداد مشترک، رقابت کنند. معمولا برای اینکه اپراتورهای سوم بتوانند در این فضای رقابتی موفق شوند سه استراتژی مدنظر قرار می­‌گیرد. اول اینکه باید هزینه‌­هایشان را مدیریت کنند و پایه هزینه پایین‌تری داشته باشند تا بتوانند در فضای رقابتی، بسته‌های جذابتری به مشترکانشان ارایه دهند.  
 
استراتژی دوم این است که اپراتور، روابط نزدیکی با رگولاتوری داشته باشد. چرا که هدف و برنامه‌­ریزی رگولاتور حوزه مخابرات، ایجاد فضای رقابتی در میان اپراتورها و تضمین وجود انتخاب­های متنوعی برای مشترکان و مردم است.  هدف ما در رشد سهم بازار رایتل و هدف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تنوع سرویس‌­دهنده­‌های خدمات اپراتوری موبایل به مردم یکسان است، ما امیدواریم نزدیک شدن در این فضای فکری و کاری با رگولاتوری، به رشد رایتل کمک کند.
 
استراتژی سوم نیز تمرکز بر نسل­‌ها و تکنولوژی­های جدید است. رقابت نسل 3 و 4 در کشور ما تقریبا به پایان رسیده و بازنده‌­ها و برنده‌­های آن مشخص هستند.
 
رایتل سال­های زیادی را برای توسعه بازار خود را به دلایلی از جمله تحریم از دست داده و نتوانسته از دوره انحصار خود به نحو مطلوب بهره ببرد. بحث محدودیت تماس تصویری در کشور از دیگر موضوعات بود. همه این­ها دست به دست هم داد تا سهم بازار فعلی رایتل به این رقم برسد. تکنولوژی­های جدید از جمله 5G موقعیتی را در اختیار رایتل قرار می­‌دهد تا با چالاکی بیشتری به مشترکانشان سرویس­‌های نوین ارائه دهد.
 
اما در مورد این تکنولوژی باید گفت که تمام بررسی­‌ها حاکی از آن است که این فناوری در بحث کاربری­‌های افراد و مصرف­‌کنندگان نهایی تا 4 سال آینده به بلوغ می‌­رسد و فعلا کاربری آن در حوزه­‌هایی مانند اینترنت اشیاء و کاربری‌­های سازمانی مورد توجه است که پوشش آن نیز به صورت پوشش متمرکز محدود دنبال می شود.
 
*در خصوص تحریم‌ها در این بخش توضیح دهید؟
 
با توجه به اینکه خودتان معتقدید یکی از دلایل زیاندهی رایتل، موج تحریم ها و عدم موفقیت در تامین تجهیزات بوده است. هم اکنون وضع به چه منوال است؟
 
شاید بتوان گفت رایتل بیشترین صدمه را در میان 3 اپراتور موبایل کشور از تحریم­ها دیده است. تحریم­‌ها دو دوره داشت. نخست در اوایل دهه 90 با شروع فعالیت رایتل، بحث تحریم‌ها به وجود آمد و در آن بازه زمانی، شرکت اتصالات به عنوان شریک تجاری رایتل به دلیل تحریم‌­ها، از مزایده اپراتور سوم خارج شد. این درحالی است که یک اپراتور در فاز نخست راه اندازی شبکه­‌اش، نیازمند بیشترین سرمایه­‌گذاری است و رایتل به دلیل تحریم­ها، مجبور شد از آنچه که متعارف است بیشتر هزینه کند شرکت­‌های تامین کننده تجهیزات مطرح حاضر به همکاری با این شرکت نبودند. که باعث شد از دوره انحصار که برگ برنده رایتل بود به درستی استفاده نشود. موضوع دیگر مربوط به محدودیت سرویس تماس تصویری بود. همه این­ها دست به دست هم داد تا رایتل در فاز نخست نتواند به موفقیت­‌های پیش بینی شده برسد. با گشایش ناشی از برجام، تعداد سایت­‌های رایتل به حدود 4 هزار سایت راه‌­اندازی شد و پوشش مناسبی در شهرهای بزرگ ایجاد شد. اما به مجرد اینکه این مسیر در حال به سرانجام رسیدن بود، دوران دوم تحریم­‌ها آغاز شد که مجددا حرکت به سمت توسعه را کند کرد.
 
هم اکنون در حال برنامه‌­ریزی برای استفاده از ظرفیت و توان بخش داخلی هستیم و در حوزه زیرساخت­‌های فن آوری اطلاعاتی می­‌توانیم از توان داخلی به مراتب بیشتر از آنچه که در حال حاضر بهره می­‌بریم استفاده کنیم .اما در حوزه زیرساخت­‌های مخابراتی به دلیل محدودیت در شرکت­‌های تامین کننده تجهیزات، به دنبال روش­‌هایی برای عبور از این محدودی‌ت­ها هستیم. واقعیت این است که در کشور راه برای حل مشکلات وجود دارد اما نیازمند برنامه‌­ریزی، تفکر نو مدیریتی و کار سخت هستیم.
 
ما در این مدت کوتاه در رایتل دستاوردهای خوبی داشتیم و با افزایش 18 درصدی رکورد بالاترین میزان ترافیک در یک هفته و همچنین رکورد مصرف روزانه  را ثبت کرده‌­ایم . 23 سایت در این مدت به دلیل مسائل تحریم در داخل شبکه خاموش بود که ظرف یک ماه گذشته توانستیم با استفاده از توان نیروهای داخلی مشکلات نرم‌­افزاری آن را حل کنیم.
 
برنامه اصلی ما برای سه ماه آینده این است که رایتل را از زیان خارج کنیم و در این راستا سه طرح را دنبال می کنیم. هم افزایی بیشتر برای استفاده بهینه از منابع فرکانسی در تعامل با سایر اپراتورها و هدایت سازمان تنظیم و مقررات رادیویی اولین برنامه است. برنامه دوم، مربوط به ارائه خدمات متنوع و تخفیف­های ویژه برای مشترکان است که بتوانیم افزایش درآمد ایجاد کنیم. همزمان طرح‌­هایی برای جذب مشترکان جدید داریم . به عنوان نمونه طرح سیم­کارت اولی­‌ها با بسته­‌های جذابی برای مشترکان که تا به حال استفاده سرویس‌های رایتل را تجربه نکرده‌­اند درنظر گرفته‌ایم. برنامه سوم نیز مربوط به استفاده بهینه از دارایی‌­های رایتل است. ما برنامه جابجایی سایت‌ها از نقاط کم ترافیک به نقاطی که ترافیک بیشتری دارند را در دستور کار قرار داده‌­ایم که این روش می‌تواند به رضایت­مندی مشترکان فعلی بیانجامد و باعث افزایش درآمد شود.
 
*وضعیت تعامل و سرویس دهی رایتل با اپراتورهای مجازی چگونه است؟
 
در حوزه تعامل با اپراتورهای مجازی (MVNO ) رایتل اوضاع مناسب­تری نسبت به اپراتورهای دیگر دارد و با 8 اپراتور مجازی قرارداد امضا کرده است که 2 اپراتور از این تعداد، موفق ترین­های بازار هستند.
 
سهم بازار مشترکان MVNO ها برای اپراتورهای مجازی که با رایتل قرارداد دارند بالاتر از سایر اپراتورها است.
 
*آیا تعامل با سایر اپراتورها به لحاظ مالی، برای رایتل خروجی داشته و توانسته سهم بازار این اپراتور را افزایش دهد؟
 
در فضای همکاری با اپراتورها در بحث قرارداد رومینگ ملی، یکی از ایراداتی که از سوی رگولاتوری به رایتل اعلام شده بود این است که رایتل فضای فرکانسی خود را تنها در اختیار یک بازیگر قرار داده است. بر این اساس ما سعی کرده­‌ایم مدل قرارداد خود را با  هر دو اپراتور تلفن همراه در اسرع وقت اصلاح کرده و با هر دو اپراتور تعامل سازنده داشته باشیم.
 
*چرا تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده بود؟
 
شاید یکی از دلایل این بوده است که فضا شفاف نبوده و پایه ای برای مذاکره گذاشته نشده بود. بحث دوم نیز این بود که بهره و استفاده از فضای فرکانسی برای افزایش درآمد مالی رایتل شفاف نبوده است. اما بعد از اینکه این دانش داخل مجموعه ایجاد شد، توانستیم از یک موضع متفاوت وارد مذاکره با اپراتورهای رقیب شویم.
 
در پایان این نکته نیز حائز اهمیت است که رایتل اپراتوری است که 100 درصد سهام آن متعلق به تامین اجتماعی است و درآمد این شرکت اگر سودآور باشد، هزینه بازنشستگی بیمه گذاران تامین اجتماعی خواهد بود. از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی شرکت­‌های زیرمجموعه زیادی دارد، ما به دنبال این هستیم که از هم افزایی این سازمان­ها و شرکت­ها و ارائه سرویس نسل 5 برای کاربری­‌های سازمانی، مقداری از عقب افتادگی خود را در حوزه درآمدی و سهم بازار جبران کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.