عصر روز گذشته (۱۰دی) در مراسمی از بازی جدیدی برای کودکان که روی تقویت مهارتهای شناختی آنها و همچنین افزایش آگاهی والدین تمرکز دارد رونمایی شد. به گزارش پیوست، این بازی که توسط شرکت «سرو هانا» رو نمایی شد یک بازی تخصصی روانشناختی است که توجه ویژهای به رشد مهارتهای یادگیری، تحصیلی و مفاهیم پایه در آموزش کودکان دارد.
زینب السادات جهرمی، مدیرعامل شرکت پژوهشی سرو هانا در مراسم رونمایی این بازی به موضوع خلاهای روانشناختی موجود در بازی های اینترنتی کودکان پرداخت و تاکید کرد که هانا میتواند تاثیر بسزایی در اکوسیستم بازی های رایانهای در حوزه کودکان داشته باشد. او همچنین خاطر نشان کرد هانا ماحصل کارگروهی از روانشناسان، نویسندگان، هنرمندان و برنامه نویسان است. او گفت: «هانا جزو بازیهای تعاملی محسوب میشود و بر پایه ی نیازهای کودک و براساس استانداردهای روانشناسی ساخته شده است.» جهرمی با اعلام اینکه برای ساخت این بازی بیش از ۴۹ هزار نفر ساعت زمان صرف شده اعلام کرد: «ما در سرو هانا بر پایه رابطه بین روانشناسی و تکنولوژی تلاش کردیم تا آموزههای روانشناسی را به شکلی متفاوت در اختیار مردم قرار دهیم.»
«برای ساخت این بازی بیش از ۴۹ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است. ما در سرو هانا بر پایه رابطه بین روانشناسی و تکنولوژی تلاش کردیم تا آموزههای روانشناسی را به شکلی متفاوت در اختیار مردم قرار دهیم.»
زینب السادات جهرمی، مدیرعامل شرکت پژوهشی سرو هانا
همچنین مهدی زاهدی اول، از موسسان شرکت پژوهشی سروهانا ضمن تاکید بر به خدمت گرفتن تکنولوژی در جهت اهداف روانشناسی گفت: «خلاقیت و نوآوری، تلاش برای سلامت روان جامعه و آسان و کاربردی بودن بازی سه محور اصلی هانا است.» او در ادامه کمک گرفتن از روشهای غیرمستقیم آموزش را بسیار سودمندتر و اثربخش عنوان و توضیح داد: «هانا نه با هدف آموزش که با هدف غنای محیط زندگی کودکان ساخته شده است و پس از آنکه کودک مراحل بازی را طی کند، اَپلیکیشن بازی هانا، یک گزارش اولیه به خانوادهها میدهد. این گزارش، نشاندهندهی وضعیت شناختیِ کودک است، اینکه در چه مؤلفههایی توانمند و در چه شاخصههایی نیازمند بهبود و تقویت است.»
«هانا نه با هدف آموزش که با هدف غنای محیط زندگی کودکان ساخته شده است و پس از آنکه کودک مراحل بازی را طی کند، اَپلیکیشن بازی هانا، یک گزارش اولیه به خانوادهها میدهد. این گزارش، نشاندهندهی وضعیت شناختیِ کودک است.»
مهدی زاهدی اول، از موسسان شرکت پژوهشی سرو هانا
او ادامه داد: «هانا در حالحاضر ۳۰۰۰ سؤال از کودکان میپرسد و در پروژه بعدی حدودا ۲۱ روز کاری ما ۱۲۱ سؤال را به این سوالات اضافه میکنیم، سوالی که توسط روانشناسهای متخصص مطرح میشوند. تمام این ۳۰۰۰ سؤال بهطور کامل روانشناختی هستند و مبانی علمی پشت آن است.» براساس گفته او در این بازی به واسطه هوش مصنوعی فرآیندهایی را که کودک با ۳۰۰۰ سؤال پاسخ میدهد دادهکاوی میشود تا سرعت عمل کودک و توانایی او در انتخاب پاسخ مشخص و در نهایت به کمک روانشناسها روی آن کار تحلیلی صورت گیرد.
او همچنین دلیل انتخاب اسم هانا را عنوانی بین المللی که در کشورهای مختلف معانی دل انگیز و مناسبی دارد عنوان و ابراز امیدواری کرد که هانا چشماندازی روشنی در بازارهای جهانی داشته باشد.
آنطور که زاهدی اول توضیح داد این بازی در اختیار کاربران سیستمعامل اندروید است و بزودی از نسخه ios آن نیز رونمایی می شود. به گفته او در حالحاضر والدین میتوانند برای مدت محدودی از نسخه رایگان این بازی استفاده کنند و بعد از آن تنها با پرداخت ۱۵ هزار تومان امکان استفاده از کلیه ی خدمات این اپلیکشن برای آنها فراهم است.