مجله آنلاین تعاملی «راهرو» با همکاری دو سرویس فعال در حوزه تولید و انتشار محتوا یعنی «ویرگول» و «نویسش» عصر روز گذشته (۶ بهمن) رونمایی شد. تیم تحریریه راهرو از اعضای تولیدکننده محتوای نویسش خواهند بود و براساس آماری که تیم ویرگول از نیاز کاربران به آنها ارائه میکند به تولید محتوای فاخر و پولی خواهند پرداخت. همچنین این محتوا در سرویس ویرگول منتشر خواهد شد. آنطور که در مراسم رونمایی این مجله آنلاین اعلام شد تمرکز تولید محتوا در «راهرو» حوزه سبک زندگی خواهد بود.
«میلاد اسلامیزاد» موسس سرویس نویسش، در مراسم رونمایی از مجله تعاملی راهرو، ابتدا در مورد پلتفرم نویسش آمارهایی را ارائه داد و گفت: «تمرکز نویسش از ابتدا روی تولید محتوا بوده است. ما در حالحاضر به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی محتوا تولید میکنیم و سه زبان جدید نیز در شرف رونمایی است. همچنین محتوای صوتی بهزودی به پلتفرم نویسش اضافه خواهد شد.» او ادامه داد: «ما در ۲ سال گذشته برای ۴۵۰۰ مشتری و برند، حدود ۳۱ هزار محتوا تولید کردهایم که برای این کار از همکاری ۷۰۰ تولیدکنده محتوا بهره بردهایم.»
میلاد اسلامیزاد، بنیانگذار پلتفرم نویسش
به گفته اسلامیزاد، ماجرای راهرو از یک توییت علی آجودانیان آغاز شده است. موضوع آن توییت درباره درخواست تولید یک محتوای مشخص بوده و این ماجرا شروعی بر گفتوگوی چند روزه برای همکاری مفصل و بلندمدت در این زمینه شده است.
اسلامیزاد در مورد حوزه فعالیت راهرو گفت: «متخصصان تولید محتوا در نویسش در ۲۰ گروه موضوعی در حال تولید محتوا هستند که بیش از ۷۰ درصد این محتواها در ۵ گروه تولید شده است. این ۵ گروه شباهت زیادی با دستهبندیهای اصلی ویرگول دارد. در نهایت با بررسی این ۵ دستهبندی و حذف ۲ تای دیگر به ۳ دستهبندی مهارت زندگی، سلامت و روانشناسی رسیدیم و فعالیت راهرو در این ۳ حوزه خواهد بود.»
اسلامیزاد در گفتوگو با پیوست و در پاسخ به این سوال که آیا راهرو زیرمجموعه نویسش است یا ویرگول، گفت: «راهرو و هرچیزی که مربوط به آن است تحت مالکیت، تصمیمگیری و راهبری کاملا مشترک است.» او در مورد تقسیم حوزههای کاری بین نویسش و ویرگول توضیح داد: «استراتژی، تحلیل و تولید محتوا توسط تیم نویسش و دادههای اولیه، توزیع، انتشار و ترویج محتوا توسط تیم ویرگول انجام میشود.»
اسلامیزاد در مورد تفاوتها و مزیتهای راهرو نسبت به سایر مجلات و نشریات چاپی که تولید محتوای پولی میکنند به پیوست گفت: «نکته اول این است که ما جایگزینی برای نشریات چاپی نیستیم. نکته دوم که تفاوت ما را با نشریات چاپی رقم میزند، شیوه رسیدن ما به موضوع و محتوایی است که تولید میکنیم.» اسلامیزاد در کنار این موارد تنوع نوعی محتوا را از مزایای راهرو عنوان کرد و گفت: «علاوه بر محتوای نوشتاری و صوتی، در آینده محتوای تصویری و انواع دیگر محتوا نیز به راهرو اضافه خواهد شد.»
فعال شدن مطالب پولی روی ویرگول
در ادامه این مراسم «علی آجودانیان» موسس پلتفرم ویرگول، در توضیحات اولیه خود، به آمار و ارقامی درمورد ویرگول اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته، ۳.۶ میلیون نفر از ویرگول استفاده کردند که برای ما آمار بسیار قابل قبولی بود. اما سال ۹۸ برای ویرگول به گونه دیگری رقم خورد؛ بهطوری که تنها در آذرماه و با وجود همه مشکلات و قطعی اینترنت، بیش از ۳ میلیون نفر از ویرگول استفاده کردند. این آمار در دی ماه به ۳.۷ میلیون نفر رسید.»
او ادامه داد: «این آمار و تعداد مخاطب به ویرگول کمک کرد تا با آنالیز و تحلیل رفتار کاربران، به سلیقه و دغدغه مخاطبان خود دست پیدا کنیم. همین موضوع باعث شد تا یک قدم رو به جلو برداریم و تلاش کنیم تا محتوای بهتری را به دست مخاطب برسانیم.»
آجودانیان با بیان نقل قولی از دیوید ویزمن در کتاب جمعیت تنها، که گفته بود مردم آمریکا خیلی قبل از آنکه رسانههای جمعی به وجود بیایند آماده آن بودند، گفت: «ما هم داخل ویرگول این اعتقاد را داریم که مردم فارسی زبان ایران آماده استفاده از Premium Content (مطالب فاخر و پولی) هستند.»
بنیانگذار ویرگول گفت: «نشریات، روزنامهها و مجلات در دو سال گذشته تلاش زیادی کردند تا در حوزه محتوایی که ویرگول دنبال میکند فعالیت داشته باشند، اما آنچنان اتفاق درستی نیافتاد.» آجودانیان دلایل عدم موفقیت آنان را زمانبر بودن انتقال محتوای آنلاین به آفلاین و همینطور مخاطبشناسی ضعیف عنوان کرد.
علی آجودانیان، بنیانگذار ویرگول
او تاکید کرد که حالا این موضوع بزرگترین مزیت ویرگول است که با استفاده از آمار و ارقام و بر اساس تقاضا، مخاطبان را به سمت بهترین محتوا هدایت کند. همچنین آجودانیان اعلام کرد: « کانتنتهای پرمیوم یا مطالب پولی از یک اسفند ۹۸ روی ویرگول فعال خواهد شد.»
در پایان مراسم نیز «زهرا منصف» سردبیر مجله تعاملی راهرو در توضیح روش کاری این مجله تعاملی گفت: «تفاوت اساسی تحریریه راهرو با تحریریه دیگر مجلات و نشریات در این است که ما برای تولید محتوا، از یک سیر اطلاعات آماری کارآمد استفاده میکنیم که این اطلاعات را با کمک دوستانمان در ویرگول به دست آوردهایم.» او ادامه داد: «ما نیازهای این جامعه آماری را بررسی و محتوای خود را در راستای برآورده کردن این نیازها شکل دادهایم.»
منصف از تولید محتوای صوتی در کنار تولید محتوای متنی خبر داد و گفت: «در فاز اول راهرو تلاش میکنیم در سه حوزه مهارت زندگی، سلامت و روانشناسی تولید محتوا داشته باشیم.»
زهرا منصف، سردبیر مجله آنلاین تعاملی راهرو
همچنین زهرا منصف در گفتوگو با پیوست و در پاسخ به این سوال که گستردگی حوزه فعالیت راهرو و سازوکار تیم تولید محتوای این مجله چگونه است، گفت: «حوزه فعالیت راهرو بهطور کلی سبک زندگی است. در واقع Soft Skill دادن به آدمها برای تربیت ذهن و فکر در مواجهه با مشکلات و داشتن زندگی بهتر، هدف اصلی ما در راهرو است. در مرحله تولید محتوا، تیم نویسندگان راهرو، از فیلتر و پروتکلهای نویسش رد میشوند. در اصل نویسندههای راهرو همکاران ما در نویسش هستند که میتوانند در هر دو پلتفرم فعالیت داشته باشند.» به گفته او همانطور که تیم تولید محتوای نویسش از سراسر ایران تشکیل شده است؛ تیم تحریریه و نویسندگان راهرو نیز از سراسر ایران تشکیل شده است.