به گزارش ایسنا، طرح ترابردپذیری شمارهها (MNP) در طول سالها درگیر اما و اگرهایی بود که درنهایت از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد. به موجب این طرح، شرایطی فراهم میشود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کنند. البته فرآیند ترابرد شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برخی از درخواستهای ترابرد از سوی مشترکان با موافقت مواجه نشود.
احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلامشده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیربهنظیر مانند درخواست ترابرد سیمکارت دایمی به اعتباری و برعکس، فعال نبودن سیمکارت، فعالبودن کمتر از سه ماه سیمکارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیمکارتهای دائمی از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شده است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آمار ترابردهای صورتگرفته از ابتدای سال جاری را منتشر کرده است.
البته باید در نظر داشت تنها تعداد تراز، ملاک اول بودن یک اپراتور در ترابرد نیست. موارد دیگری از جمله کیفیت، تعداد تخلفات، سرعت ترابرد و تجربه کاربری هم وجود دارد و بعضی از این پارامترها به نحوه ارائه سرویس برمیگردد. ممکن است یک اپراتور در یک مدت زمان، سرویس خاصی ارائه دهد که در آن زمان مشترک به اپراتور ترابرد کند و بعد بخواهد به اپراتور مبدا خود برگردد؛ این دلیل نمیشود اپراتوری که از آن بازگشته، سرویس نامناسبی داشته و یا اپراتوری که الان انتخاب کرده سرویسش مناسب است.
در هر حال، برای اجرای این طرح لازم است که در گام اول مشترک از طریق مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی اپراتوری که قصد دارد به آن مهاجرت کند، فرم درخواست را تکمیل و به عبارتی برای اجرای این طرح ثبت نام کند. پس از آن در صورتی که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد از طریق یک پیامک تأیید ثبت نام او به اطلاعش خواهد رسید.
همچنین پیش از اجرای طرح ترابردپذیری لازم است مشترک حداقل سه ماه در اپراتور ارائهدهنده خدمات اولیه فعالیت داشته باشد. از سوی دیگر امکان تغییر اپراتورها تنها دو بار در سال میسر است و پس از این تغییرات هزینه تمامی سرویسها، تماس و پیامک مطابق با اپراتوری که به آن ترابرد شده محاسبه خواهد شد.