سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 9, 2020
16:23 یکشنبه، 20ام بهمنماه 1398
کد خبر: 108681

مایکروسافت تا چه زمانی از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می کند؟

 
 
 تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که مایکروسافت تا چه سالی از ویندوز ۱۰ پشتیبانی خواهد کرد؟ درادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.
 
حدودا پنج سال از عمر ویندوز ۱۰ می‌گذرد و اکنون که پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ به‌پایان رسیده، این سؤال پیش می‌آید که ویندوز ۱۰ تا کی پشتیبانی خواهد شد و تا کی می‌توانیم از ویندوز ۱۰ استفاده کنیم؟
 
مایکروسافت برای بسیاری از محصولات خود پشتیبانی طولانی‌مدت ارائه می‌دهد و تا وقتی محصول جدیدی ارائه نکند، پشتیبانی از محصولات فعلی خود را به‌پایان نخواهد رساند. بااین‌همه، آگاهی از تاریخ دقیق پایان پشتیبانی از ویندوز ۱۰ می‌تواند به کاربران کمک کند تا درباره‌ی زمان به‌روزرسانی سیستم‌عامل خود یا زمان خرید دستگاه جدید تصمیم بگیرند.
 
مایکروسافت حداقل ۱۰ سال از ویندوز ۱۰ پشتیبانی خواهد کرد (حداقل پنج سال پشتیبانی اصلی و پنج سال پشتیبانی پس از ارائه‌ی سیستم‌عامل جدید)؛ زیرا مایکروسافت تاکنون از هر نسخه از سیستم‌عامل خود تا ۱۰ سال پشتیبانی کرده است. درنهایت، این پشتیبانی ۱۰ ساله شامل به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری خواهد بود.
 
ویندوز ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ (۷ مرداد ۱۳۹۴) منتشر شد و پشتیبانی آن تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. به‌روزرسانی‌های عمده‌ی این سیستم‌عامل دوبار در سال ارائه می‌شوند و معمولا ماه مارس و سپتامبر دراختیار کاربران قرار می‌گیرند. مایکروسافت نیز توصیه می‌کند کاربران جدیدترین به‌روزرسانی‌ها را برای سیستم‌عامل خود دریافت کنند.
 
البته احتمالا اوضاع برای ویندوز ۱۰ کمی پیچیده و پیش‌بینی‌ناپذیر خواهد بود؛ زیرا زمانی‌که ویندوز ۱۰ اولین‌بار منتشر شد، یکی از کارمندان مایکروسافت آن را «آخرین نسخه‌ی ویندوز» نامید. البته این بدان معنا نیست که مایکروسافت ارائه‌ی سیستم‌عامل ویندوز را کنار خواهد گذاشت؛ بلکه ممکن است بیشتر به‌عنوان سرویس دراختیار کاربران قرار گیرد و به‌جای نسخه‌ی جدید، به‌روزرسانی‌هایی مداوم ارائه شود. درنهایت باتوجه‌به عمر سخت‌افزار، احتمال دارد به‌روزرسانی‌ها با دستگاه‌های قدیمی‌تر سازگار نباشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.