تاکنون پایش و تحلیل شبکه مخابرات سیار با استفاده از سامانههای خارجی صورت میگرفت، ولی گروهی از محققان یکی از شرکتهای فناور طی طرحی با بومیسازی سختافزارها و نرمافزارها، سامانهای برای پایش شبکههای مخابراتی ارائه کردند و در حال حاضر شبکه ارتباطی کل کشور از طریق این سامانه عیبیابی میشود.
علی سلیمانی از محققان این طرح از پیادهسازی سامانهای برای پایش نظارت و تحلیل شبکههای مخابراتی خبر داد و گفت: این سامانه که با عنوان "کنکاش" عرضه شده، به منظور استخراج سیگنالینگ از شبکه مخابرات سیار به منظور تحلیل، عیبیابی و کیفیتبخشی شبکه مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه این سامانه قادر به پایش کیفیت شبکههای نسلهای دوم، سوم و چهارم تلفنهای همراه است، خاطر نشان کرد: با استفاده از تجهیرات نرمافزاری و سختافزاری سامانه "کنکاش" میتوان اشکالاتی که در لینکهای ارتباطی شبکههای تلفن همراه در زمینه مکالمه، SMS و اینترنت ایجاد شده است را تشخیص داد.
سلیمانی با تاکید بر اینکه این سامانه قادر به تشخیص علت و محل ایجاد اشکال است، یادآور شد: با استفاده از این سامانه میتوانیم تشخیص دهیم که در کدام نقطه از شبکه اشکالی رخ داده است.
به گفته وی به عنوان مثال اگر در یک نقطه از شهری تماس از دست رفته افزایش یافته باشد و یا پیامک دریافت و ارسال نمیشود، این اشکالات تشخیص و گزارش آن به واحد فنی اپراتورها ارجاع داده میشود تا این واحدها نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.
این محقق اضافه کرد: این سامانه به دو روش مبتنی بر Probe و Probeless تراکنش مشترکان را از اینترفیسهای مخابراتی جمع آوری کرده و پس از دیکد آنها مبتنی بر استانداردهای ۳GPP و GAMA و با محاسبه شاخصهای کیفی از آنها به عنوان تحلیل و پایش کیفیت شبکه استفاده میکند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این سامانه در اپراتور همراه اول در کل کشور استفاده میشود و پس از آن در اپراتور ایرانسل نیز کاربردی شده است، یادآور شد: کاربردی کردن این سامانه موجب افزایش رضایت مشترکان از سرویسهای شبکه تلفن همراه میشود.
سلیمانی تشخیص اشکالات ایجاد شده در شبکههای ارتباطی را به صورت لحظهای و با دقت چند ثانیه تا چند دقیقه دانست و خاطر نشان کرد: در برخی موارد اشکالات از سمت مشتریان گزارش میشود و ما میتوانیم با استفاده از این سامانه علت آن را در این سامانه بیابیم و رفع کنیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن در صورت بروز اشکالی در تجهیزات مخابراتی و یا سوئیچها، آلارمهایی از سوی این سامانه به اپراتورها ارسال میشود و اپراتورها بر اساس این آلارمها اقدام به رفع مشکل ایجادشده در شبکه خواهند کرد.
سلیمانی با تاکید بر اینکه این سامانه تنها سامانه بومی کشور در زمینه پایش و تحلیل شبکههای مخابراتی در کشور است، خاطر نشان کرد: در گذشته اپراتورها از نمونه خارجی از برخی از کشورهای اروپایی مانند سوئد و فرانسه استفاده میکردند، ولی به دلیل اینکه استفاده از محصولات خارجی میتواند حریم خصوصی کاربران را به خطر بیندازد، مطالعه در زمینه پیادهسازی این سامانه را در دستور کار قرار دادیم و توسعه آن، محصولی برای پایش شبکههای مخابراتی شد که در حال حاضر در کل کشور از آن بهرهبرداری میشود.
به گفته این محقق، این سامانه در مراکز مخابراتی نصب میشود و تجهیزاتی که برای این سامانه مورد نیاز است، بومیسازی شده است و بهرهبردار اصلی این سامانه، اپراتورها هستند.
وی استفاده از راهکارهای BI/Big Data برای ذخیرهسازی و تحلیل اطلاعات به میزان بیش از ۲۰ میلیارد تراکنش در روز را از دیگر مزایای این سامانه نام برد و اظهار کرد: این سامانه اطلاعات لازم در زمینه اشکالات کیفی را قبل از شکایت مشتریان بر اساس شاخصهای تعریفشده برای اپراتورها فراهم میکند، ضمن آنکه در آن امکان تحلیل کیفیت سرویسهای ارائهشونده بر اساس مدل گوشیهای استفادهشده پیشبینی شده است.
این طرح از سوی دکتر مرتضی الیاسی، امیر شاهحسینی، سعید مومن، رضا کاظمزاده، سعید فرهادی، ابوذر استادی، علی موسیزاده، شکوفه نوبهاری، علی سلیمانی و اکبر فلاح و طه یوسفبیگی در یکی از شرکتهای فناور اجرایی شده و در سیوسومین جشنواره بینالمللی خوارزمی حائز رتبه سوم پژوهشهای کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر شد.