وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت از تدوین آییننامههایی ویژه در ارتباط با خدمات ارزش افزوده خبر داده تا به واسطه آن کلاهبرداری به واسطه این سرویس از کاربران غیر ممکن شود.
محمدجواد آذری جهرمی در این زمینه گفته است که سه آییننامه تدوین شده که ظرف دو هفته آینده در کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب خواهد شد. براساس اظهارات او رویکرد تدوین این آیین نامهها جلوگیری از کلاهبرداری به واسطه خدمات ارزش افزوده و اجازه تداوم کار به کسبوکارهایی است که در این حوزه به صورت سالم فعالیت میکنند.
طرح کنترل و استاندارسازی ارائه خدمات ارزش افزوده توسط شرکتهای فعال در این حوزه از اواخر تابستان سال گذشته و با انتشار اخبار مختلف در مورد کلاهبرداری برخی از این سرویسها از کاربران توسط وزارت ارتباطات کلید خورد. در نهایت نیز وزیر ارتباطات با اعلام گزارشهای مختلف از روند بررسی پرونده کلاهبرداری از طریق خدمات ارزش افزوده اعلام کرد که تمامی مبالغ کلاهبرداری شده از کاربران به آنها بازگردانده خواهد شد.
همچنین او در گامی دیگر در توییتر خود اعلام کرد که پولهایی که برای شرکتهای ارزش افزوده در این چند سال از کاربران اخذ شده با شمارهگیری *۸۰۰*۶#(ستاره ۸۰۰ ستاره ۶مربع) قابل مشاهده است. هنوز گزارش نهایی از وضعیت ثبت شکایت کاربران در این زمینه و نتیجه پیگیری این شکایتها منتشر نشده؛ اما آنطور که وزیر ارتباطات هفته گذشته و در پخش زنده اینستاگرامی خود اعلام کرد پیگیری پرونده شکایت کاربران از سرویسهای خدمات ارزش افزوده قرار است در جلسات آتی شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گیرد.
همچنین سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی نیز ابتدای بهمن ماه سال جاری اعلام کرده بود که در راستای نظارت بر ارائه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه ملزم شدهاند که «اطلاعات کارکرد سرویسهای ارزشافزوده مشترکان» را به صورت دورهای به آنها اعلام کنند.
مقابله با پیامکهای تبلیغاتی
رشد پیامکهای تبلیغاتی آنهم در آستانه انتخابات مجلس باعث ارسال نامه وزیر ارتباطات به معاون خود در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شده تا این سازمان هرچه سریعتر پیگیر شکایات مردم نسبت به دریافت پیامکهای مزاحم انتخاباتی و عضویت ناخواسته در گروهها و کانالها توسط ستاد انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس باشد.
وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت در این مورد توضیح داد: «شکایتهایی در این خصوص از مردم دریافت کرده ایم اما این که اپراتورها منابعی در اختیار نمایندگان قرار داده اند یا خیر را نه می توانم رد کنم نه تکذیب. افرادی که به صورت غیرقانونی اطلاعات مردم را به دست آورده را حتما پیگیری خواهیم کرد. ضمن این که شکایات مردم در این خصوص را از سامانه ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات جمع آوری کرده و آن ها را به مراجع ذیصلاح ارسال می کنیم.»
همچنین جهرمی در خصوص آمادگی زیرساختهای ارتباطاتی کشور برای برگزاری انتخابات گفت: «بخشی از مسوولیت انتخابات بر دوش حوزه ارتباطات است. شبکه ملی اطلاعات به سپر دفاعی دژفا مجهز است و تیم های کارشناسی آمادگی کامل برای انجام وظیفه ای که برعهده شان است را دارا هستند. حملاتی که طی دو هفته گذشته رخ داده، با قدرت دفاعی دفع شد و اثر زیادی روی کارکرد ما نداشته است.»
از هفته گذشته دو حمله گسترده به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور باعث اختلال و قطعی در سرویس اینترنت کاربران و کسبوکارها شده است. در اولین حمله یعنی ۱۹ بهمن ماه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی دلیل قطعی و اختلال شدید چند ساعته در سرویس اینترنت کشور را حمله DDoS اعلام کرده و گفته بود که «حمله به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور از میلیونها مبدا به میلیونها مقصد» باعث کندی در سرویس اینترنت کاربران شده است. همچنین ۲۷ بهمن ماه نیز ابرآروان در رویداد «سوار ابرها» اعلام کرده بود که مجددا شبکه ارتباط زیرساختی کشور مورد حمله قرار گرفته که این اتفاق باعث از کار افتادن سرویسهای دیتاسنترها و همچنین برخی اپرتورهای اینترنتی شده است. تا این لحظه شرکت ارتباطات زیرساخت توضیحی در مورد این حمله ارائه نکرده است.